Jaguar close contact/deep seat

tillan93

Trådstartare
Jag ska köpa en Jaguar till min fjording men vet inte riktigt vilken modell. Har läst att cc är rakare än deep seaten? Är lite orolig att jag ska känna att jag får för lite stöd av cc. Har de likadana bomformer, eller är nån av dem mer v-formad?(vilket jag inte vill ha!) Någon av dem som passar överbyggda hästar bättre?

Vilken modell tror ni skulle passa bäst? :)

DSC_0481.jpg

Sv: Jaguar close contact/deep seat

Jaguar är väldigt smala sadlar och de passar sällan på kraftigare hästar (fjordingar brukar ju vara mer runda över ryggen). Dessutom tror jag att din häst har för rak rygg för en Jagga, ev att CC kan funka.

Har du fått Jaguar utprovad?

CC i så fall, DS blir för svängd.

Jag har bara ridit i CC'n, men upplevde den inte alls som platt eller att man fick dålig stöd. Blev faktisk förvånad över hur bra jag satt i den, mkt stadigare än många djupa sadlar. Satt som klistrad!

Var väl en tråd här för ett tag sen om någon som skule bredda en Jaguar väldigt mkt och enligt åf så gick det att bredda i princip hur mkt som helst. Även om vidderna den kommer i från fabriken är smala, finns ju bara upp till vid.
Om du söker så kanske du hittar den tråden.

Har du provat Jaguarerna på hästen? Det är ju sadlar gjorda för svängda ryggar. PREn jag red hade en CC. han kom visserligen upp mycket med ryggen under ridning. Men han hade väldigt svängd rygg oavsett.
Ska någon av dem passa så skulle jag isf mer tro på CCn. Jag är dock lite tveksam till om inte den också kanske är för svängd.

Som Centaur säger går de ju att bredda ganska mycket. Men då kan de bli lite mer svängda.

Jag tycker man sitter bra i CC:an. Jag är iofs inte så förtjust i stora stöd. Men med så välbalanserad och välskuren sadel tycker jag inte det behövs heller(förutsatt att den passar häst och ryttare givetvis).

Ska du testa något annat märke med lite rakare bommar skulle jag kunna rekommendera Amerigo.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
750
Senast: cassiopeja
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 943
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 368
Senast: valpköpare
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka