Jaguarsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ökenvind
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 524
Ö

Ökenvind

Är det någon som vet om det finns något billigare alternativ till Jaguarsadeln, dressyr, någon som är lika kort och har samma kurva på bommen?

Sv: Jaguarsadel

Du kan ju köpa en begagnad Jaguar? Annars så tror jag Dominus är det närmaste du kommer.

Harry dabbsen är väl lik i både utseende och i utförande av av bom och dyl.
Jaguaren tillverkas ju av Harry dabbs.
Har en Harry dabbs mod. 928 som är:love: :love: Tyvärr så ligger den inte 100 på min häst:cry: :(

Harry dabbsen är väl lik i både utseende och i utförande av av bom och dyl.
Jaguaren tillverkas ju av Harry dabbs.
Har en Harry dabbs mod. 928 som är:love: :love: Tyvärr så ligger den inte 100 på min häst:cry: :(

Lägger in ett par bilder på min så kan du ju jämnföra;)
ccc9d0f4.jpg

c6c34933.jpg

Precis som någon sa, så Harry Dabbs gör Jaguar, och också en budgetserie. Jag har haft en Harry Dabbs True Brit (dressyr) som var ungefär hur trevlig som helst :love: Bra kvalitet på lädret, skööön att rida i etc. Tyvärr passade den inte hästen. Men ang läderkvaliten så, jag bytte in den hos sadelmakaren. Sadeln var 5 år gammal och jag är inte sådär himla snäll mot mina sadlar, och det var två ägare innan mig på den. Sadelmakaren frågade om jag hade garantipapprena med mig, eftersom han trodde den snarare var fem MÅNADER. Jag fick bra betalt för den :vissel:

Men iaf True Briten är kort, något svängd bom (hur bommen är jmf med Jaguar kan jag inte svär på, men det ska vara samma bom så den borde vara identisk).

Tror jag har bilder nånstans i datorn om jag inte kastat dem, om du vill se?

Oj så lika! Hur funkar det med brunt läder i sadeln, blir lättare synliga märken och repor? Vet du vad det skiljer i pris mellan jaguar och Dabbs? Vem säljer den i Sverige?

Det låter ju bra. Vet du om bommen är flexibel som på jaggan? Den har som jag förstått det en mycket bra bom.

Brunt läder blir ju fulare med tiden, men det beror ju på vad man vill ha.

Det finns många som säljr Harry Dabbs... De ligger på ca 14 000 och Jaguar ligger över 20 000.

fast en sliten svart sadel kan ju bli grådassig och flammig i färgen, en brun sliten i bra läder får bara vacker patina.

Enligt sadelutprovaren behöver min häst ha en Jaguar med "shortpanels", är det bara vissa modeller som har det eller är det standard? Vad skiljer dem åt?

Men Harry Dabbsen har väl syntetbom medan Jaguaren har stålfjäderförstärkt träbom, eller har jag missuppfattat det? Är det så så skulle jag ju mycket hellre köpa en begagnad Jaguar, Cobra eller Amerigo, eller satsa på en ny/begagnad Dominus hellre än att köpa en sadel med syntetbom, som inte är lika flexibel!

Träbom i min Harry Dabbs iaf, men den hade ju några år (cirka 5) på nacken då jag sålde den förra året.

Centaur skrev:
Du kan ju köpa en begagnad Jaguar? Annars så tror jag Dominus är det närmaste du kommer.

Hur är Dominus i jämförelse? Jaguar och Harry dabbs är lite för böjda för min. Dominus verkar lite rakare.

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
526
Senast: Elo
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: warg
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
268
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 081
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka