Jaha! Hur f*an gör jag nu då?

Marlan

Trådstartare
Ett problem har uppstått!!

Har byggt ut gården hemma hos mamma med en exta länga=mitt hus.:D

i huset har dom bredband och tv genom en såndär lite parabol...
Varken bredbandet eller parabolen går att få in i mitt hus av olika anledninga...

Kan jag få tv och internet hos mig ändå?
Ett ststem bara för mitt hus?
Har inte heller fast telefon där.....:crazy:

Har tittat lite på internet genom en såndär dong...?
Tv genom en egen antenn eller parabol?
Dyrt?
Bra?

Hjälp mig nu att reda ut alla frågetäcken:p

Sv: Jaha! Hur f*an gör jag nu då?

Trådlös router till bredbandet i huset borde inte vara några problem.
Parabolen vet jag dock inte alls hur det funkar.

Det går som sagt inte att använda bredbandet från stora huset... är redan 4-5 datorer inkopplade på det... en till så står det helt stilla....

Det går som sagt inte att använda bredbandet från stora huset... är redan 4-5 datorer inkopplade på det... en till så står det helt stilla....
Det som spelar roll är hur mycket aktivitet på internet som alla anslutna datorer har sammanlagt. En vanlig "normalsnabb" privat uppkoppling hanterar 200 anslutna datorer eller fler utan problem, om det handlar om kontorsanvändning som mail och enstaka filöverföringar. Samma anslutning kan vara katastrofalt underdimensionerad för en enda dator, om användaren är en genomsnittlig femtonåring som vill spela onlinespel och ladda ner hd-filmer dygnet runt... ;)
Så med litet disciplin och diskussioner kring användningen finns inget problem att ansluta 6 datorer till en "normalsnabb" hemmauppkoppling.

Men om man av någon annan anledning inte vill ansluta till den befintliga uppkopplingen finns några andra alternativ. Mest lättillgängligt är 3G-uppkoppling via USB-dongel, varenda teleoperatör (och några till) erbjuder sådan uppkoppling. Tror de snabbaste erbjudandena idag ligger på drygt 7 mbps, fast i praktiken skall man vara glad om man kommer upp i hälften. Faktisk kapacitet beror mycket på hur bra täckningen är på platsen för just den operatören.
Andra varianter kan finnas i form av trådlöst bredband i lokalt markbundet nät - oftast genom olika lokala initiativ.
Du har inte skrivit om ADSL är omöjligt, men det kanske föräldrarnas parabol är ett tecken på.

TV tittar man nog enklast på genom markbundet digitalt nät, typ Boxer, om internettillgången är begränsad. Enklast installation iaf, men resultatet beror på hur bra täckningen är på platsen. Är det dålig eller obefintlig täckning är det parabol som gäller. Inte oöverstigligt bökigt alls, men litet pilligare än Boxer.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 473
Senast: sjoberga
·
Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och... 2
Svar
26
· Visningar
2 705
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka