Själv tillhör jag Telias försökskaniner på villafiber
Knappt Telia själva visste om att de hade tjänsten men nu 13 år senare fungerar det mycket bra
Nybyggt hus där själva fiberröret låg vid tomtgränsen, fick röret indraget till klädkammaren (teknikrum) och 2 veckor försenade kom det en nisse och svetsade ihop fibern och helt plötsligt så funkade allt
Dock var det en hel del samtal med reklamationssidan och kundtjänst och inkopplingskostnad var hela 0 kronor
Vi kör TV, bredband och telefon via fibern. Dock har vi bytt vissa teknikburkar under åren men vem tror att de ska hålla i evighet
 
I Roslagen hos min pappa tog de telefonlinjerna och lovade fiber. Alla grannarna är med och drivande men företaget som skulle dra konkade och nu är det världens röra och ingen verkar veta någonting. Det mobila bredbandet fungerar sådär men min pappa med fru är ok med det eftersom de inte behöver någon hög hastighet och använder det till att betala räkningar, kolla in golftider osv och streama filmer och serier.

Eftersom jag bor i lägenhet i Stockholm närförort så gick det otroligt smidigt, majoritet röstade för, enda gången jag gick på årsmöte, och sedan efter några månader så var det inkopplat. Valde 10/10 och kostar 175 kr i månaden som är inbakat i avgiften.
 
Kan ju tillägga att Telia och dom som håller på med fiber här inte har samma tidsplan. Jag har varit utan fasttelefon långt innan man ens började prata om fiber.
Jag är inte ensam många som använt ADSL och haft företag hemma blev plötsligt bara av med sin kopparledning. Tror dom som blev mest utsatta fick reda på samma dag Telia klippte kopparledningen.
 
Vi flyttade in för två år sedan och då sa man att det var precis å gränsen att vi hann skriva på avtalet innan de stängde för "sena anmälningar". Två år senare är det nu inkopplat och brukbart. I slutet så blev det nästan 2 år försenat. Tur att det mobila nätet ändå är ganska bra här.
Vår ekonomiska förening välkomnar nya. De får betala vad det kostar att ansluta sig. Det har inte varit speciellt höga summor även om de inte för det för 10' som vi fick.
 
Vi har precis fått fiber. Två år senare än utlovat. Kommunikation och information är ord som leverantören inte känner till - den knappa information vi fått har vi fått efterfråga. Att tidplanen inte hålls och vad den nya tidplanen är är inget de tyckt att de behövt berätta. När de tänkte gräva på tomten tyckte de inte att de behövde berätta (jag var lagom glad när hunden började tokskälla när jag sövde bebis). När de tänkte koppla in det tänkte de inte att de behövde berätta (och knallade rakt in till hunden som var ute). Att det är uppkopplat tyckte de inte att de behövde berätta. De har faktiskt inte tyckt att de behövt berätta nåt alls.
Husets förra ägare hade beställt fiber, när vi sen köpte fick vi teckna ett nytt avtal. Det avtalet hade de slarvat bort, vi fick visa vårt ex för dem.
Leverantören säger att de skickar infomail och har flera gånger sagt att de uppdaterat till min, men jag vågar sätta en månadslön på att om de skickat något, så har de skickats till husets förra ägare. När de kom och skulle sätta upp grejerna på insidan så frågade de efter förra ägaren. Återstår att se om de även skickar fakturan till honom :angel:

Grannen fick inget fiber. De hade registrerat deras avtal på en annan fastighet, som då hade två beställningar. Man kan tycka att nån borde reagerat när de skulle ha två grävningar till samma hus och kanske kollat varför, men nä.
 
Vi hade kontrakt med IP only, precis som andra i byn, men de har inte kunnat hålla planerad start så det är brutet.

Hoppas på att någon annan aktör vill köra igång.
 
Här funkade det superbra. Jag tror det var mycket enklare ”förr” när det inte var så kommersiellt. Minns inte hur länge vi haft fiber men 6-7 år kanske? Funkar super, vi har 100/100. Det kostade 15’.

Ångrar bara att jag inte drog till stallet i samma veva, det hade kostat 5’ extra till en ytterligare byggnad men då trodde jag inte det skulle vara nödvändigt. Dumt!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag var det Hovstadag, för att hälsa på pappsen och mammsen... :heart Okey... Chauffören satt i bilen utanför min port på framsidan...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: IngelaH
·
Tjatter Jag kan väl inte vara den enda här som råkat ut för slumpmässigt ironiska situationer och lustiga och/eller långsökta sammanträffanden...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 130
Senast: kryddelydd
·
Äldre Årets knasigaste rubrik men det är en jag måste ha svar på.. Kort sammandrag: Jag sålde min bil i augusti. Blev nerringd då jag la ut...
2
Svar
24
· Visningar
2 602
Senast: Raderad medlem 6459
·
Äldre Jag blir smågalen, för det finns verkligen ingen som kan svara rakt på min fråga.... Kort summering: Fastigheten vi köpte har telejack...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp