Jaha, idag kom försäkringsbreven....

-Catherine-

Trådstartare
....och självklart så höjs premien på mina hästars försäkringar. Totalt höjdes premierna med 1760kr/år samt att självrisken höjdes, vilket jag givetvis tycker känns rätt surt :(

Det som retar mig mest är nog formuleringen av motivet till höjningen: "På grund av ökade kostnader tvingas vi...."

Det hade varit otroligt trevligt om jag som försäkringstagare kunde få en liten morot och en klapp på axeln för att jag inte nyttjat min försäkring under året som gått, istället för att få en rejäl höjning av premien. Jag och mina hästar har ju iaf inte bidragit till deras "ökade kostnader"...

Aja, bara att bita ihop och betala...jag ville mest gnälla lite..

Sv: Jaha, idag kom försäkringsbreven....

Hu det är inge kul att betala dyra försäkringar och jag vet att det känns spec tråkigt att få betala mer fast man inte nyttjat dom...
Men tänk såhär, var glad att du inte har behövt använda den eftersom dina hästar varit friska :) Det är ju det sista men vill egentligen, att använda försäkringen eftersom hästen är sjuk då..

Kolla nya Hästmagazinets jämförelse av försäkringsbolagen.
Avseende premier så finns det ett bolag som sticker ut rejält.

A

PM:a gärna mig vilket! :idea:

Jag fick förra året rabattcheckar av mitt försäkringsbolag som kunde utnyttjas vid eventuella klinikbesök (ATG-klinik, finns inte så långt hemifrån). Jag antar att jag fick checkarna för att mina hästar inte behövt utnyttja sina försäkringar. Nu använde jag inte använda checkarna (som tyvärr gick ut efter ett år, det var lite surt) men det kändes som en sjyst gest från bolaget. Jag kunde ju åkt in med hästarna för den årliga tandraspningen till exempel men eftersom distriktsvetten är vidareutbildad på tänder och dessutom raspat mina i flera år kändes det onödigt

*KL* Det intressanta i det hela är ju att det är Djursjukhus och hästklinikerna som chock höjer sina priser hela tiden och som sen sätter sig i försäkringspremierna .

När 10 ml jodopax och 10 liter vatten kostar 1000 kr + moms och sen vetarvode och djurvårdare arvode på det och den fullständiga fakturan ligger på 2900 kr för en livmoderssköljning

eller 10 timmars vård kostar 19 000 kr på ett djursjukus så är det inte konstigt att premierna skenar ......

Mia

Jag har ju tyvärr fått ha ganska mycket med kliniker och djursjukhus att göra, och det har iaf på de kliniker jag använt mig av INTE chockhöjts några priser? Det enda som gått i taket är DV reseersättning, som både höjts/mil, och dessutom har systemet för hur det räknas gjorts om, så man betalar för en längre sträcka med, mkt längre sträcka.

Sen att 10 h vård kostar 19 000 kr, det säger ju ingenting. 1½ dygns vård gick på mer än 25 K - men då handlade det om 1½ dygns extremt resurskrävande intensivvård. 2 veckor slutade på 70 000 kr om jag inte minns galet. Det ger 5 000 kr/dygn i snitt utslaget. Då ska man veta att det i det priset ingick FRUKTANSVÄRT mycket prover, undersökningar, mediciner och ffa intensivvårdsövervakning, som när den var som intensivast låg på 10-minutersintevall dygnet om.

Vad kostar ett intensivvårdsdygn på en human klinik?

Sett ur det ljuset så är det BILLIGT tycker jag. Även om man absolut kan reagera på enskilda poster. Som ett påslag på en medicin - jmf med apotekspris - på 51% osv.

Men generellt har jag inte sett skymten av någon chockhöjning, varken när DV behandlar en kolik, en hältutredning på klinik eller liknande. Utan visst har priserna ökat lite de senaste 5 resp 10 åren. Fast det har priserna på mjölk, bröd, böcker och allt annat med. Även lönerna har ökat.

Däremot så har försäkringspremierna, ffa i ett bolag, SKENAT. Vilket jag snarast tror beror på en kombination av ökat skadeuttag, och att man utökat det försäkringen täcker.

Nu vet jag inte vilket bolag TS har, men jag som haft hästar i Agria, IF och Sveland i flera/många år, har länge konstaterat att Sveland ligger väldigt still i pris. På gott och ont, trevligt att (so far) slippa prischocker. Samtidigt så tror jag att svaret ligger i att de täcker förbannat lite på ren svenska, jämfört med andra bolag. De har möjlighet till fast självrisk, men införde det sist av alla bolag, och efter att flera bolag dragit tillbaka det. De täcker inte och har aldrig täckt veterinärens resor, receptbelagd medicin, rehab eller avlivning. Men de har (om det inte ändrats i dagarna typ) legat relativt still i premier, inga chockhöjningar. Antagligen för de inte råkat ut för chockökat uttag, eftersom de aldrig infört mer generösa ersättningssystem?

Fy vad trist :(
Mina är oförändrade trots att ena hästen blev ordentligt skadad o var på kliniken varje vecka i två månader.

Inte för att det kanske är någon superidé, men på bil har(eller hade i alla fall) bonus på antal skadefria år, någon variant av det kanske skulle vara något. Risken finns ju förstås att man kanske inte skulle ta hästen till veterinär vid behov(???) Man skulle i alla fall bli av med vad jag kallar "okynnesåkningarna" till veterinären, och kanske , kanske skulle även premierna kunna sänkas en del i längden, om folk utnyttjade försäkringen med lite omsorg...

Inte för att det kanske är någon superidé, men på bil har(eller hade i alla fall) bonus på antal skadefria år, någon variant av det kanske skulle vara något. Risken finns ju förstås att man kanske inte skulle ta hästen till veterinär vid behov(???) Man skulle i alla fall bli av med vad jag kallar "okynnesåkningarna" till veterinären, och kanske , kanske skulle även premierna kunna sänkas en del i längden, om folk utnyttjade försäkringen med lite omsorg...

Det finns hos de flesta (alla) bolag mer ser lite olika ut.

Sveland ger premierabatt för skadefria år. Vid skadeuttag minskar rabatten. Premien kan dock inte oavsett skadeuttag blir dyrare än 'med noll rabatt'. Minns inte var maxrabatten ligger, men det finns en gräns.

IF ger också premierabatt för skadefria år som ovan, MEN de har också ett system där premien kan bli dyrare än med 'noll rabatt', dvs där de HÖJER premien vid skadeuttag. Det kan slå max 24% år båda hållen. Dvs man tecknar försäkringen, får noll i rabatt, och har du ett skadefritt år får du 8% rabatt på premien nästa år, har du skadeuttag får du 8% påslag på premien. Sen nästa år samma sak. Man kan ha max 24% rabatt/påslag.

Agria å sin sida tänker lite bakvänt anser jag. De ger vid skadefria år självriskrabatt. Dvs de premierar djurägare med friska djur inte genom att minska premien utan med att minska självrisken den dag djuret blir sjukt. Även med maximal självriskrabatt måste det dock överstiga ursprunglig självrisk för att ersättas. T ex min katt har maximal självriskrabatt och har således 500 kr i självrisk. Men ett veterinärbesök på 1000 kr ersätts inte alls, då självrisken utan rabatt är på 1100 kr. Om besöket kostar 1200 kr däremot ersätter de allt över 500.

Svelands system är 'tryggast' då det aldrig kan bli dyrare än 'från början', medan jag anser att IFs system är mest rättvist. De inte bara premierar de med skadefria, utan låter även de med skadeuttag betala en del av de ökade kostnader det medför. Agria system är bara dumt tycker jag, vad har jag för nytta av en självriskrabatt som jag får i tre år, sen kan katten vara frisk resten av livet, och jag 'tjänade' aldrig en enda krona på att min katt var frisk resten av livet då jag aldrig fick mig rabatten 'tillgodo'. Däremot tjänade Agria pengar på det.

Men, rabattsystem som premierar skadefria år finns redan. Vet inte om Folksam och Dina Försäkringar har liknande. Och IF har som sagt tagit det ett steg längre och låter de som har mycket skadeuttag betala lite mer till och med.

Det är väll skitsnack att priserna på klinikerna inte har gått upp ?

Strömsholm har utökat sina byggnader , Mantorp Atg var mycket dyrare än det varit förut och många klinker har byggt ut de senaste 5 åren och vem får betala det ?

Det är självklart kunden och med bättre teknik och man försöker klara fler hästar idag även på grund av bättre resurser så kostar det mer .

Självklart måste detta sätta sig i dagens premier ? Eller menar du att försäringsbolagen bara höjer för att tjäna mer pengar på sina kunder ?

Mia

Jag förklarade varför jag tror premierna höjs. Ökat skadeuttag. Dvs fler hästar behandlas, och de som behandlas behandlas mer och/eller med bättre (dyrare) teknik.

Men faktum kvarstår, att på de kliniker jag använder, samt distriktsveterinärerna, så har priserna ökat högst marginellt de senaste 5 åren. En kolikbehandling av DV nu jmf med för 5 år sen, med samma 'ingående moment' kostar inte mycket mer idag än då. Däremot har reseersättningen skenat iom att de gjorde om.

En hältutredning på klinik är inte speciellt mycket dyrare idag än för 5 år sen, samma sak gäller X röntgenbilder etc.

Dyrare ÄR det, men som jag skrev det är mjölken och bränslet och så vidare med.

Sen har det tillkommit mer 'nya' och ofta dyra metoder. Men de är just nya, det är inte så att priset på magnetröntgen skenat. Utan magnetröntgen har tillkommit som alternativ, och det är dyrt. Och magnetröntgen används mer idag jmf med för 5 år sedan - vilket innebär ökade kostnader.

Men så länge du tittar på jämförbara saker, så har det INTE skett någon chockhöjning av priserna varken på klinikerna eller DV här.

Så, att skylla på att klinikerna höjt priserna och därför premierna går upp anser jag är fel. Däremot höjs premierna för att försäkringarna kostar bolagen mer. Pga ökat uttag och/eller ökade veterinärvårdskostnade pga NY teknik som är dyr. Man ska inte förglömma att många bolag har utökat ersättningsnivåer, och de kan ha svårt att få en översikt HUR dyrt det blir. T ex det här med fast självrisk, både Folksam och Agria slutade med det efter några år, då det helt enkelt blev på tok för dyrt, och kostnaderna översteg det beräknade. Sen är Agria förvisso väldigt bra på chockhöjningar generellt, minns när det blev en fördubbling av premien hux flux. Eftersom inga andra bolag höjde på samma vis, så kan man knappast skylla veterinärklinikerna för den ökningen. Utan snarare på att bolaget Agria hade en för låg vinstmarginal.

Både djurkliniker och försäkringsbolag är vinstdrivande bolag. Det gör att de måste hålla en prisnivå som går med vinst, men också att de måste hålla konkurrenskraftiga priser. Inte alltid en lätt ekvation.

*snor min egen knapp*

Tack alla för ert input!
Jag är sur, gnällig, bitter och irriterad (tror inte min mensvärk gör det hella bättre heller om jag tänker efter). Trots detta har jag ingen tanke på att byta bolag även om jag hittar ett som är billigare än det jag har nu. Visst, kanske kan jag kapa premien ngt, men det känns i nuläget inte som om det är värt besväret för i grund och botten tror jag inte det blir så stor skillnad på slutnotan vs vad man får för pengarna.

Det kostar att ha häst, det är bara att gilla läget...skönt att Buke finns så att man kan få ösa ur sig lite skit emellanåt :p

Jaha, ser man på... Tur att man har såååå himla bra koll på sin egen försäkring då (inte):o

Jag känner precis som dig. Under alla år jag haft hästarna försäkrande har jag endast EN gång behövt nyttjat den, och det är inte ens med den ponnyn jag har nu.

Ändå ökar premien stadigt varje år... Den där bonusen på 8% som jag får för varje skadefritt år märks inte ens, det blir hur som helst ett par hundralappar dyrare än året innan.

Varför kan det inte fungera som andra försäkringar? Nyttja du t ex din bilförsäkring kan du förvänta dig en högre premie till nästa år.

Är du säker på det? Jag orkar inte rota fram villkoren men jag har bestämt för mig att det kan gå åt båda hållen.

Om det inte ändrats senaste halvåret så ja då är jag helt säker. Om man har skadeuttag minskar det bara ev hopjänad bonus, men när den är noll sker inget påslag på premien. Dvs du kan bara förlora ev rabatt, inte mer än det. Om de inte ändrat på senheten, sen jag hade årsförfallo. Har aldrig innan haft annat heller.

Du har helt rätt beträffande Svelands bonus. Om hästen är skadefri så kan premien sjunka med 5% om året i max 4 år = 20% rabatt. Den kan dock aldrig gå över ursprungspremien. För sådär 12-13 år sedan hade Sveland dock både bonus och malus vilket innebar att premien kunde sjunka med 10% om året i max 3 år men samtidigt öka med 10% om året upp till 130% av ursprungspremien om hästen hade skador flera år i rad. Detta system togs bort då det blev väldigt svårt att sälja försäkringarna när kunderna riskerade att komma upp i så höga premier.

Sedan, om jag ska vara petig, så har du fel i att Sveland inte ersätter veterinärens resor alls för det gör de när det gäller behandling av t.ex borrelia och erlichia då behandlingen måste utföras under en lite längre period. Rent företagsekonomiskt är det bättre att ersätta resorna än att hästarna ställs på klinik och behandlas där.

Dina har inga rabatter alls utan satsar på en generellt låg premie. De ersätter medicin och bandage med 3 000:- per år i sin ordinare försäkring utan något tillägg.

A

Då var det var säkert 12-13 år sen jag läste igenom villkoren senast :p

ännu längre är jag rädd :-) jag har haft häst i sveland sen 1993, och under den tiden har de inte haft det. Dock så kan du ju tänkt på det att rabatten minskas? Har för mig, men det vill jag inte svära på, att den sjunker två hack vid skaduttag förresten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Födda 2022
  • Annonsera Mera VIII
Tillbaka