Jaha, vad gör jag nu (dagisstrul)?

Sv: Jaha, vad gör jag nu (dagisstrul)?

Som jag skrev i en annan tråd. Att det kanske blir enklare att skola in tidigt tycker inte jag enbart skall ligga till grund för valet. Det här är kanske en känslig fråga, men jag tror inte att rent allmänt att alla små barn egentligen är redo för förskolan när dom skolas in.
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu (dagisstrul)?

Jag haller med dej, och jag tror ocksa att det kommer en period efter "den svara inskolningsperioden" da det blir lattare igen. Man far se till individen helt enkelt, och sa klart till foraldrarnas arbeten for pengar maste man ju ha.
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu (dagisstrul)?

Nä, jag har inte sagt att det ska ligga till grund för någonting, det som diskuterades var skillnaderna mellan barn som börjar tidigt och de som är hemma längre.

Vissa väljer att ta med den aspekten i beräkningarna, andra inte. Men att det är en skillnad, det är det.
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu (dagisstrul)?

En annan känslig fråga (och detta är inte alls sagt med tanke på TS) är att alla barn kanske inte har det bäst hemma och att det är det bästa i alla lägen. Jag var själv hemma till jag var 5 år och jag ser inte det som odelat positivt för min egen utveckling, jag minns det inte heller som särskilt roligt att få vara hemma. Det är lätt att romantisera den där bullmamman som är hemma och alltid finns till hands för sina barn och hittar på spännande utflykter och roliga upptåg hela dagarna.

Det är intressant hur den här negativa bilden av dagis envist lever kvar, att dagis är nånting att ta till bara för att man måste och att det kommer långt ner på listan över vad som är bra för barn. Det finns inga belägg i forskningen för att dagis skulle vara negativt för barn, snarare tvärt om, ska man följa forskningen så är det värre att de sitter hemma och glor på tv ett par timmar (vilket många barn gör även om föräldrar har svårt att erkänna det).
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu (dagisstrul)?

Jag har skolat in barn på två dar och barn som behövt två veckor.
Alla föräldrar har varit delaktiga på ett eller annat sätt.
Här funkade det inte med tre dar helt klart.
Inskolning måste ske helt på barnens villkor.
Vi har dock föräldrar som bara lämnat och gått. Det är deras val, men då får de räkna med att vi ringer tillbaka.

Just nu jobbar jag på fritids. Det är lite lugnare även om vissa sexåringar var lite blygare

Men det är ju så det är i barnomsorgen, det finns för- och nackdelar med olika varianter.

Det finns de som föredrar tredagarsinskolningen och det finns de som föredrar tvåveckorsinskolningen. Och det finns för- och nackdelar med båda varianterna.

Det finns de som föredrar syskonavdelning och det finns de som föredrar åldersuppdelat, och det finns för- och nackdelar med båda varianterna.
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu (dagisstrul)?

Inte just lämnandet. Det ska man inte dra ut på. Däremot om det är inskolning så måste man bedöma rätt läge att gå.
Det finns barn som ha separationsångest, men de brukar lugna sig ganska snart.
Gör barnet inte det får man sätta sig med pedagogerna och diskutera vad som kan göras.

Jag tycker det är tråkigt när man som pedagog uttalar sig så bestämt, man ska eller man ska inte. Som förälder (och särskilt nybliven sådan) är det lätt att ta det pedagogerna säger för en sanning, och lite blint på dem. Själv drar jag mer än gärna ut på lämnandet. Inte på det viset att jag står och kramas och ojar mig i en evighet, men jag har inte bråttom ifrån förskolan. Om jag märker att Tuva inte vill att jag ska gå, om hon är orolig eller ledsen, tar jag av mig ytterkläderna och går med in en stund. Då kan jag hjälpa henne komma igång med en lek, och sen när hon har roligt kan jag säga "nu går mamma, ha det så roligt idag!", och det är aldrig några problem. Hade det varit ett problem för Tuvas fröknar då hade jag nog övervägt att byta dagis faktiskt, jag har aldrig gått och tänker aldrig gå när Tuva är ledsen.
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu (dagisstrul)?

Jag tycker nästan att det blir tvärtom här på buke. Flera ggr får föräldrar som väljer att ha barnen hemma längre höra att barnen missar massor, att det inte alls är så bra, att det är mycket enklare att skola in tidigare osv.

Jag stöter inte på samma sneda diskussion i verkligheten, men här inne stöter jag på det titt som tätt. Just i mitt svar här var riktat till just ett sådant inlägg. Givetvis är det åt båda håll rent generellt ute i verkligheten och jag håller med dig i ditt inlägg också.

Mitt inlägg andades inte den ton du vill förmedla ang att jag skulle tycka att förskola är dåligt. Jag tycker väldigt bra om förskolan rent generellt.
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu (dagisstrul)?

Vill du ha något att bita i så kika in på barnforumet på alternativ.nu ;)

Problemet är väl att varje gång hemmaföräldrarna diskuterar saken så måste de poängtera att de gör detta för att "det är det bästa för barnen". Hade de haft attityden att det här är det mest bekväma för mig så tror jag att dialogen hade blivit helt annorlunda. Överlag skulle jag säga att det är oerhört svårt att generalisera om vad som är bra för barn och vad som skapar en bra barndom, det är därför det är vettigt att motviktsargumenten lyfts fram.
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu (dagisstrul)?

Fast det gäller ju åt båda håll kan jag tycka. Många ggr när barn skolas in tidigt så poängteras det att man gör det för barnets skull/för barnets bästa. Jag har dock full förståelse för att vissa skolar in tidigt, det är absolut inte det jag argumenterar mot.

Din sista mening håller jag definitivt med om!
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu (dagisstrul)?

Låt barnet gå halvdagar, det har jag för mig barnet har rätt till när man har ett syskon hemma.
Vissa dagar är det jobbigt att lämna när de gråter men det är bara att stå på sig! De kan börja med att sätta sig på tvären hemma över något.
Man måste vara bestämd mot de små.
Har själv en otroligt bestämd dotter och vi har haft våra duster.
Hon skolades in när hon var 18 månader och det gick hur bra som helst, men hon är riktigt noga med vilka tider som gäller. Dvs behövs det för jobb eller liknande lång dag då måste vi lämna före frukost annars är hon inställd på att gå hem vid halv två typ efter lunchen när de har sovit och då kan hon vakna olycklig.
Jag tycker det var ett stort misstag överhuvudtaget att ta hem henne när hon grät. Det är fröknarnas jobb att trösta barnet. Det kanske låter hårt, men de små liven vänjer sig och efter en tid kommer det gå hur bra som helst! Låt dottern din gå de där 15 timmarna i veckan som man har rätt till.
Jag hade också bara tre dagar inskolning och till nästa barn så kommer vi gå på öppna förskolan mycket, för det hjälpte dottern oerhört vid inskolningen plus att hon var van med mycket folk ifrån släktingars stora ställen etc.
Säkert att ni inte funderar på att ha dottern hemma, för att det blir billigare då? Småbarnsgruppen dvs 1-3 kostar ju lite mer än barnet har blivit tre år.
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu (dagisstrul)?

Låt barnet gå halvdagar, det har jag för mig barnet har rätt till när man har ett syskon hemma. Bara för att man har rätt till det innebär det inte alltid att det är det bästa för barnet, man får ju se till vad man har för individ med.
Vissa dagar är det jobbigt att lämna när de gråter men det är bara att stå på sig! De kan börja med att sätta sig på tvären hemma över något.Fast det är ju stor skillnad på att sätta sig på tvären och ha separationsångest. Min dotter har de senast kvällarna blivit hysteriskt ledsen när hon ska gå och lägga sig, det har vi löst med att hon får lägga sig i vår säng. Ibland får man ta ett steg tillbaka och se till vad barnet behöver just då. Just nu klarar inte Freyas dotter gå till dagis, och eftersom möjligheten finns är det ju bra att hon kan vara hemma istället.
Man måste vara bestämd mot de små.
Har själv en otroligt bestämd dotter och vi har haft våra duster.
Hon skolades in när hon var 18 månader och det gick hur bra som helst, men hon är riktigt noga med vilka tider som gäller. Dvs behövs det för jobb eller liknande lång dag då måste vi lämna före frukost annars är hon inställd på att gå hem vid halv två typ efter lunchen när de har sovit och då kan hon vakna olycklig.
Jag tycker det var ett stort misstag överhuvudtaget att ta hem henne när hon grät. Det är fröknarnas jobb att trösta barnet. Det är en sak att trösta när barnet är lite ledset, men när barnet är hysteriskt ledset och inte går och trösta då är det väl självklart att man som förälder hämtar sitt barn? Det är nämligen det som är föräldrarnas jobb, att finnas till för sina barn när de behöver en.Det kanske låter hårt, men de små liven vänjer sig och efter en tid kommer det gå hur bra som helst! Låt dottern din gå de där 15 timmarna i veckan som man har rätt till.
Jag hade också bara tre dagar inskolning och till nästa barn så kommer vi gå på öppna förskolan mycket, för det hjälpte dottern oerhört vid inskolningen plus att hon var van med mycket folk ifrån släktingars stora ställen etc.
Säkert att ni inte funderar på att ha dottern hemma, för att det blir billigare då? Småbarnsgruppen dvs 1-3 kostar ju lite mer än barnet har blivit tre år.

Mina kommentarer i fetmarkerat, det sista är ju bara så dumt uttryck så man storknar, hade det varit pengarna som var problemet hade de ju aldrig börjat skola in överhuvudtaget...
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu (dagisstrul)?

Men snälla du! Hysteriskt ledsna är vardagsmat när de är i trotsåldern!
Vissa barn tar det tid för gråten att lossna. För en del kanske de inte är kontaktbara förrän efter tidigast en halvtimme och då är det bara att vänta ut dem.
I början tänkte inte TS dotter på att lilla mamma var borta, men sedan gick det upp för henne och då blev det lite svårt TS dotter behöver bara vänja sig vid den nya miljön och fröknarna måste lära sig hantera dusterna. Annars lär sig dottern att bara hon skriker lite så kommer mamma och hämtar. TS skriver ju att det är en klok dotter, så hur hon ska få sin vilja genom det listar hon ut. Om ett barn älskar sitt hem så är det självklart att den föredrar att vara där än en plats som den inte kanske känner än eller håller på att lära känna. Jag tycker också personligen att inskolning vid 2½ år är lite sent. För tidigt är inte heller bra och för sent är heller inte bra. Gyllene medelväg är den bästa!
Gällande avgiften är inte dumt alls, bara en tänkvärd fråga.
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu (dagisstrul)?

Men exakt varför skall barnet gå på dagis om föräldrarna är hemma och barnet är jätteolyckligt av att vara på förskolan ?
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu (dagisstrul)?

Jag tycker bagatelliserar Freyjas problem på ett ganska illa vis.

Skrika lite? TS beskriver ju en dotter som är jätteledsen under långa perioder. Det är nästan obehagligt hur du applicerar konstiga åsikter om ett barn du faktiskt aldrig har träffat.
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu (dagisstrul)?

Fast nu handlade det ju inte om något trots eller att hon skriker lite.
Det handlar om ett barn med separationsångest, som inte förstår varför lillasyster får vara hemma men inte hon själv.

TS: jag tror ni gör rätt som låter henne vara hemma längre.
Kanske kan ni få vara med ibland tillsammans på dagis, så att hon ändå
får leka med kompisarna.
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu (dagisstrul)?

Jag blir faktiskt illa berörd av det du skriver. Jag har svårt att hitta ord känner jag. Att låta barn skrika lite för att sen gilla läget, alltså va? Ibland tycker jag det är så ledsamt hur man mindregör barns känslor och åsikter.
Freyja gör helt rätt tycker jag som lyssnar på sin dotter, som uttrycker sig på det viset hon kan. Ändå rätt tydligt om du frågar mig.
Vill ett barn helst vara hemma, och det finns möjlighet för det ja då ser inte jag meningen med att tvinga in henne på förskolan...
Att hon skulle fejka sin separationsångest och ovilja att vara ensam tycker jag personligen känns väldigt långsökt.
 
Sv: Jaha, vad gör jag nu (dagisstrul)?

Men snälla du! Hysteriskt ledsna är vardagsmat när de är i trotsåldern!
Vissa barn tar det tid för gråten att lossna. För en del kanske de inte är kontaktbara förrän efter tidigast en halvtimme och då är det bara att vänta ut dem.
I början tänkte inte TS dotter på att lilla mamma var borta, men sedan gick det upp för henne och då blev det lite svårt TS dotter behöver bara vänja sig vid den nya miljön och fröknarna måste lära sig hantera dusterna. Annars lär sig dottern att bara hon skriker lite så kommer mamma och hämtar. TS skriver ju att det är en klok dotter, så hur hon ska få sin vilja genom det listar hon ut. Om ett barn älskar sitt hem så är det självklart att den föredrar att vara där än en plats som den inte kanske känner än eller håller på att lära känna. Jag tycker också personligen att inskolning vid 2½ år är lite sent. För tidigt är inte heller bra och för sent är heller inte bra. Gyllene medelväg är den bästa!
Gällande avgiften är inte dumt alls, bara en tänkvärd fråga.

Du behöver inte försöka förminska mig med din "lilla gumman-attityd", att få skrivet "Men snälla du" till mig är verkligen inget jag uppskattar. Och nä, hystersikt ledsna är INTE vardagsmat för barn när de är i trotsåldern. Man ser, om man är lite uppmärksam, väldigt tydlig skillnad på om barnet är uppriktigt ledset eller om barnet är argt. För övrigt är jag inte så förtjust i begreppet trots, jag tror inte på att barn trotsar, jag tror på att de är i utvecklingsfaser som de inte vet hur de ska hantera.


Om nu barnet älskar att vara hemma med förälder och syskon, och möjligheten finns, varför då inte ta den om man kan? Jag tror att Freya är en tillräckligt kompetent mamma för att kunna läsa av sitt barn, och se när hon är verkligt ledset och när hon bara är arg, så du behöver nog inte oroa dig för att hennes dotter ska få lära sig att skrika sig till att få som hon vill. Tvärtom tycker jag att Freya genom den här tråden tvärtom visar att hon läser av och tolkar sin dotter väldigt aktivt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 959
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: SiZo
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
906
Senast: Praefatio
·
Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 300
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp