Jakt i USA

Vildsvin är inplanterade i Sverige också
Vildsvin tillhör den svenska faunan även om de utrotades för länge sedan.

Fast varken vildsvinen i USA eller i Sverige har egentligen "dåligt skydd" då ingen har några naturliga fiender mer än människan. Det är ju därför dom förökar sig på förbaskat :nailbiting:
Varg kan ta vildsvin även om de hellre tar enklare byten.

I övrigt så förökar sig vildsvin mer än andra då de får i snitt 4 kultingar per år. Och de kan få kultingar alla tider på året även om våren är vanligast.
 
Vildsvin tillhör den svenska faunan även om de utrotades för länge sedan.


Varg kan ta vildsvin även om de hellre tar enklare byten.

I övrigt så förökar sig vildsvin mer än andra då de får i snitt 4 kultingar per år. Och de kan få kultingar alla tider på året även om våren är vanligast.

I år har vi haft flera suggor hemma som fått två kullar, en tidigt i våras och en nu i höst.
Milda vintrar ställer till det...
 
Vildsvin är inplanterade i Sverige också
Fast varken vildsvinen i USA eller i Sverige har egentligen "dåligt skydd" då ingen har några naturliga fiender mer än människan. Det är ju därför dom förökar sig på förbaskat :nailbiting:
Det är lite som med tvättbjörn, mårdhund eller mink här i Sverige. När det gäller europeiska grisar i USA (där släktet inte finns naturligt - det är 35-50 miljoner år sedan nya och gamla världensgrisar hade något gemensamt blod), så är långt fler jaktmetoder tillåtna och man är inte bunden av jakttider. När det gäller främmande arter finns inga önskemål om bevarande och man gör även andra avväganden när det gäller djurskydd (t.ex. i Sverige skyddsjakt på mink. I USA vildsvinsavskjutning eller den av viltvårdare bedrivna jakten på pythonormar (tyvärr lockar de ju inte jägare)).
 
Det är lite som med tvättbjörn, mårdhund eller mink här i Sverige. När det gäller europeiska grisar i USA (där släktet inte finns naturligt - det är 35-50 miljoner år sedan nya och gamla världensgrisar hade något gemensamt blod), så är långt fler jaktmetoder tillåtna och man är inte bunden av jakttider. När det gäller främmande arter finns inga önskemål om bevarande och man gör även andra avväganden när det gäller djurskydd (t.ex. i Sverige skyddsjakt på mink. I USA vildsvinsavskjutning eller den av viltvårdare bedrivna jakten på pythonormar (tyvärr lockar de ju inte jägare)).

Jag vet inte mycket mer om vildsvin har i USA an att de var en plaga i skogarna i Florida och forstorde oandliga mangder naturliga vaxter i de statliga skogarna. Dar vi red hade de standigt fallor ute pa olika platser, men fick inte manga med fallor utan skogvaktarna var tvungna att skjuta av bestandet da och da trots ganska riklig forekomst av pumor, bjorn och annat storvilt.

Vad det galler pythonormarna i Everglades sa gar Florida stat ut och betalar for antal fangade och dodade pytonormar en gang om ar. Jag vill minnas att de var mycket nojda forra aret med antalet ormar som fangats in men att de aret innan var besvikna for att det inte var sa manga.

Dessutom kan man kopa en Burmese python licence som racker ett ar och pa den fanga alla sorters av not residential ormar. Forst maste man ta en test som visar om man vet hur man hanterar en orm och hur man avlivar den humant. Bor man i Florida kostar Licensen ett par hundra dollar, om man kommer utifran kostar den over $1000 USD.
 

Liknande trådar

B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
11 488
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp