Jakt katt.

B

**BORTTAGEN**

Jag ska skaffa en katt till mitt stall (kanske två) för jag har problem med råttor och möss.
Jag har fått några tips om hur man ska utfodra katten men inte hur jag ska veta att katten jag väljer har jakt instinkt.
Vad ska jag välja för katt?
En vuxen katt? Renrasig eller "Bonnkatt"?
 
Alla katter har en naturlig jaktinstinkt!Och jag rekommenderar att du skaffar 2 katter,så de har sällskap!Jag själv skaffade två hankatter(syskon),dels pga att det är billigare att kastrera hanar OCH att de ska få sällskap.De är bondkatter.De är 4 månader nu och jagar för fullt!Och de STORMTRIVS med att ha varandra,så de har nån att leka,bråka o gosa med!Jag tycker du ska skaffa dig två kattungar.Ha dem inlåsta i en box till att börja me(med mat,bädd o kisslåda i),så de hinner växa till sig lite.Jag lät mina missar få komma ut i friheten när de var 3 månader.De var för små o osäkra innan dess!Så nu har jag mat och bädd till dem i stallet och de mår SÅÅÅ bra!!! :love:
 
Honkatter brukar vara de bästa jägarna, jag tycker att du lika gärna kan skaffa två vuxna katter, kanske två katter som någon inte kan ha kvar? Jag hade valt "bondkatter". Tänk på att de ska avmaskas och vaccineras också! Eftersom att möss och fåglar har mycket mask kommer katterna förmodligen också att få det.
 
Ska du ha nån form av garanti, så får du köpa 1-2 vuxna katter som har jagat bra hos förra ägaren. En kattunge jagar inte förrän den börjar bli nåt år gammal och inte ens då är det säkert att den gör det.

Personligen tycker jag inte att det är nått att välja på, ska man ha en jaktkatt skaffar man sig en huskatt/bondkatt och helst från ett katthem.

Få uppfödare säljer sina raskatter som utekatter och ofta har dom en sämre jaktinstinkt än huskatter som är födda ute och gärna med vildkatt som pappa.

Tänk dock på att det är jätteviktigt att ändå ge dom kattmat och att avmaska dom regelbundet och helst även vaccinera.

Skaffa inte en tjej och en kille, och gör du det så kastrera snarast möjligt, fler huskatter behövs absolut inte. Kastrera båda, för honor blir dräktiga (p-piller är INTE säkert) och hankatter flyttar ofta när det börjar bli varmt.
Se till att dom har nått varmt ställa att gå in i/ligga på, det borde vara förbjudet att ha lagårdskatter/stallkatter som inte får komma in i nått utrymme där det är iaf 15 grader varmt.

Lycka till !!
 
dom som har skrevet har ju saqgt det mesta,
men jag anbefaller en bondkatt,dom är det inte så noga med päls och så då dom flesta är korthåriga,om dom inte har jagat hos förra ägaren är det inte så noga,mina kissar då jag bodde i norge,hadde varit innekatt ( den ena bara ) men fick gå ut hos mig,och den jagade enormt bra.två är nog det bästa,så dom kan värma sig tillsammans om vinteren och ha s
älskap.kom ihåg att tar du hona måste du kastrera, så du inte får ungar det samma gälder hanner
 
Jag tror också på en vuxen katthemskatt (helst två)
Har de varit ute brukar de vara mycket duktiga på att jaga. (Obs, de flesta katthemskatter säljs bara som innekatter, se till att vara tydlig med att katterna ska vara ute, men givetvis får all den vård och omsorg en katt behöver)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 957
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 649
Senast: cirkus
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 348
Senast: monster1
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp