Bukefalos 28 år!

Jakt pågår?

Jag förstod TS som att det var en väg hon red på och då ska det väl inte vara något problem om den inte är skyltad med ridförbud. http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Ridning/
Så uppfattade jag det också. Sen har jag haft diskussioner med jakträttsinnehavare, som inte har varit markägare, som tror att de äger att rätt att överhuvudtaget vara i skogen. De har rätt att jaga, inte rätt att bestämma vem som ska vara där.
 
Ja, vägen slutade i skogen och var avstängd innan den slutade.
Oki, i så fall kan du rida där första gången för att reka. :) Sedan bör du ha markägares tillåtelse. Saxat från Naturvårdsverkets länk ovan;
"Rider du på samma plats flera gånger måste du ha markägarens tillstånd att rida. Skaderisken är för stor. Samma sak gäller vid ridning i större grupper i organiserade former."

Ser skogen bra ut, så försök få tag på någon markägare. Det är sällan problem, eller så blir de rent av jätteglada och tipsar om andra bra vägar, som är tåligare en den väg man själv hade tänkt ut.
 
Ofta ingår marken i viltvårdsområden. De har Länsstyrelsen koll på och kan även ge telefonnummer till ordförande/jaktledare. Om det är många små markägare och kanske flera av dem som inte är aktiva i jakten själv kan du nog få mer info där.
Viltvårdsområden är en regional företeelse. Sådana finns t.ex. inte i Götaland eller södra Svealand. De är vanligast i områden där skogsbolag äger stora områden, i områden där skifte inte genomförts fullt ut, och i områden med få gods/slott/herrgårdar.
 
Viltvårdsområden är en regional företeelse. Sådana finns t.ex. inte i Götaland eller södra Svealand. De är vanligast i områden där skogsbolag äger stora områden, i områden där skifte inte genomförts fullt ut, och i områden med få gods/slott/herrgårdar.
?? är själv delägare i ett viltvårdsområde och ett älgskötselområde i Götaland ;)
 
?? är själv delägare i ett viltvårdsområde och ett älgskötselområde i Götaland ;)
Man kan inte vara delägare i ett viltvårdsområde, eller i ett älgskötselområde.
Delägare är fel ord. Din mark ingår i ett skötselområde t.ex., vilket kan ge jakträtt på större arealer än den egna marken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Viltvårdsområde

VVO existerar i Götaland, men är ovanligt. VVO är betydligt vanligare längre norrut, och där det finns mycket bolagsskog eller mark med många oskiftade, små, skogsskiften där det blir svårt att bedriva meningsfull jakt, exempelvis oskiftade delar av Dalarna, med små remsor av mark.
 
Som markägare av en fastighet som ingår i ett jvo så kan man nog tala om delägare. Vi som markägare har ju rösträtt i de tunga frågorna, inte arrendatorerna, om dessa inte har markägarens fullmakt.
men det är ju bra att jvo finns i Götaland i alla
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 662
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Grazing
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 244
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp