Jakthundstråden

Beklagar terriern @jerseyko :( usch så tungt!

Hon hade ju inget skinn kvar alls under hakan och kinderna var fulla med hål och alldeles hårda å slemhinnorna gråa. Hon nös och slog hakan i tratten å bara la sig och tjöt. Alla som vet hur "dumma i huvudet" en tysk terrier är vet att de sällan säger nått om att ha ont.


Fick glädjande iaf höra att laikan är reserv till rasmästerskapet på vildsvin. Får hoppas de kanske blir nått om inte annat försöka ta en plats nästa år.
Proven som låg från förra året hann vi ju inte gå så efter älgjakten blir de att anmäla till nytt.
 
Åkte sen in med den grävlingskadade terriern som vart hemma på permis. Och vi valde att avsluta. Känns otroligt tung, våran bästa hund! Är obehagligt tyst å stilla hemma å hon är begravd på sin favoritplats.
Jag beklagar, det är tungt när man måste ta bort dem. :heart
 
12112220_835569943230278_5307792421038828106_n.jpg


Ansad, badad och redo för jakt till veckan :love:
 
Ny jakt för basset idag, efter lång sökrunda blev det tillslut upptag och andra passkytten det passerade kunde avsluta. Ett jättefint drev tydligen, jag var iväg med mallen och tränade sök.

Samtidigt som basset drev rådjur släpptes en gråhund och första älgen denna säsong i laget kunde skjutas på ståndskall! Kul för hundarna som slitit i en vecka utan utdelning. Dåligt med älg på markerna och när de väl fått tag i någon har de varit stötta.
 
Blir badning i slutet av veckan med eller? ;)

Nä, lagom innan valpning till våren skulle jag tro blir lämpligt :angel:
Smuts fastnar ju inte så bra på en strävhårspäls tack och lov :up: så det brukar inte behövas täta bad om de inte ska ställas eller för den delen grisar ner sig i nått vidrigt och stinkande såklart :cautious:
 
Hon hade ju inget skinn kvar alls under hakan och kinderna var fulla med hål och alldeles hårda å slemhinnorna gråa. Hon nös och slog hakan i tratten å bara la sig och tjöt. Alla som vet hur "dumma i huvudet" en tysk terrier är vet att de sällan säger nått om att ha ont.
.

Beklagar terriern.

Har förstått på min svågers 2 tyska jakterriers att det är en envis ras vars inställning är att de är odödliga. Svågern jagar grävling, och sist jag hörde var han sugen på att träna hanen på vildsvin. Personligen har jag svårt att förstå hur man kan släppa sina hundar på så farliga djur men det beror nog mest på att jag är van vid utställningshundar :o
 
Nä, lagom innan valpning till våren skulle jag tro blir lämpligt :angel:
Smuts fastnar ju inte så bra på en strävhårspäls tack och lov :up: så det brukar inte behövas täta bad om de inte ska ställas eller för den delen grisar ner sig i nått vidrigt och stinkande såklart :cautious:
Min sambo hade en "bada inte hunden"-policy förut, det var lagom trevligt efter hunden hade badat i älven
 
temporary-image1445154837561_56235031e087c3264eab7bc3.jpg

Äntligen säger huliganen! :D Men det blev bara en kortvända idag, dels för huliganens skull men till största del för att jag har lovat att köra tonårshuliganen med kompisar... :cautious: :D Skönt att komma ut en stund åtminstone! :D
 
Vi jagade älg igår, premiär på hemmamarkerna :) en udda 8-taggare och en kviga blev det, ytterligare en 4-taggare på benen för hundarna och en ko med kalv som gick tillsammans med den större tjuren. Tre vildsvin igång som obsades av passkyttar/hundförare och faktiskt ett gäng rådjur igång. Rådjur var inte lovligt igår, annars hade vi nog haft ett par-tre stycken på paraden.
Wachtlarna levererar :D

Ladda fick vila igår, jag undrar om hon smugit igång löpet tidigare än jag trott - hon verkar nästan i höglöp nu trots att hon bara blött sedan förra lördagen?
Otis fick gå i första såten, var lite stövelputsare men gjorde några fina sökrundor. Inga upptag tyvärr.
Ipod gick två såtar men hade tyvärr bara rådjursdrev.
 
Knepig man är när man kan komma hem från skogen och kännas sig löjligt stolt över hunden trots att han inte hittade ett enda vilt? :D Men hans sökmönster var helt exemplariskt med bågar ut åt sidorna med 200 -300 meter och jobbade på trots att det inte fanns något färskt just där! :love:
Han jobbade en timme ungefär, var flåsig men inte trött så det var skönt! Han har det jobbigt när det är varmt och dessutom dåligt med vatten i skogen.

Sen fick vi hjärtat lite i halsgropen när det var dags att släppa kompisens taxfröken, hon fick upp rådjur som valde att gå rakt ut på gärdena och upp mot vägen istället för in i skogen, så jag jagade hund i bil eftersom jag hade närmast till bilen och när hon gick ut på vägen var jag där några minuter senare, men tack och lov hade en annan bil fått syn på henne och stannat. Som den sociala hund hon är så klev hon in i deras bil så fort de öppnade bildörren. :D Så dagen slutade bra! :D
 
Så jäkla härligt @Snurrfian , då blir man lycklig :D


Otis blev ju sprättad av en gris i lördags, så jäkla onödigt. Han plockade upp en stor svart gris och en mindre gylta, reste dem självständigt på ett par hundra meters håll från pappa och drev dem i pass. Tyvärr blev det bom där, men Otis fortsatte hänga på och drev ytterligare några hundra meter innan han släppte. När han kom tillbaka var han väldigt trång i söket och lämnade knappt fötterna. Pappa tänkte att han nog fått en smäll, men kände igenom honom och hittade inget. På kvällen såg mamma att det hade börjat hänga ned en flik under hakan på honom, men han är lite rädd om sitt huvud och det gick inte att se riktigt hur det såg ut. Eftersom det hängde ned en flik bestämde dem sig för att åka in och sy på natten - och då var det bara Helsingborg, 2h bort, som var ledigt.
När de började raka bort så var såret större än vad man trott från början, nästan 13cm långt, så det var en himla tur att de åkte in!
Han har haft väldig tur, bara ett ytligt snitt - inga skador på nerver, blodkärl eller strupe. Inte heller på käkbenet, det hade ju lika gärna kunnat gå hela vägen ut och slå av käkbenet med lite otur..

sprättad-e1446453950610.jpg



Ladda var och jagade med en kompis till mig igår. Hon hade lite rådjursdrev, men det blev tyvärr inget skjutet för henne.

Själv har jag varit på spa hela helgen, tur att man har vänner och familj så hundarna får jaga ändå :D
 
:)
Så jäkla härligt @Snurrfian , då blir man lycklig :D


Otis blev ju sprättad av en gris i lördags, så jäkla onödigt. Han plockade upp en stor svart gris och en mindre gylta, reste dem självständigt på ett par hundra meters håll från pappa och drev dem i pass. Tyvärr blev det bom där, men Otis fortsatte hänga på och drev ytterligare några hundra meter innan han släppte. När han kom tillbaka var han väldigt trång i söket och lämnade knappt fötterna. Pappa tänkte att han nog fått en smäll, men kände igenom honom och hittade inget. På kvällen såg mamma att det hade börjat hänga ned en flik under hakan på honom, men han är lite rädd om sitt huvud och det gick inte att se riktigt hur det såg ut. Eftersom det hängde ned en flik bestämde dem sig för att åka in och sy på natten - och då var det bara Helsingborg, 2h bort, som var ledigt.
När de började raka bort så var såret större än vad man trott från början, nästan 13cm långt, så det var en himla tur att de åkte in!
Han har haft väldig tur, bara ett ytligt snitt - inga skador på nerver, blodkärl eller strupe. Inte heller på käkbenet, det hade ju lika gärna kunnat gå hela vägen ut och slå av käkbenet med lite otur..

sprättad-e1446453950610.jpg



Ladda var och jagade med en kompis till mig igår. Hon hade lite rådjursdrev, men det blev tyvärr inget skjutet för henne.

Själv har jag varit på spa hela helgen, tur att man har vänner och familj så hundarna får jaga ändå :D

Hoppas lillkillen inser att de där grisarna ska man ha respekt för, men att han vågar på sig det igen! Tur att det gick så bra ändå :)
 
Knepig man är när man kan komma hem från skogen och kännas sig löjligt stolt över hunden trots att han inte hittade ett enda vilt? :D Men hans sökmönster var helt exemplariskt med bågar ut åt sidorna med 200 -300 meter och jobbade på trots att det inte fanns något färskt just där! :love:
Han jobbade en timme ungefär, var flåsig men inte trött så det var skönt! Han har det jobbigt när det är varmt och dessutom dåligt med vatten i skogen.

Sen fick vi hjärtat lite i halsgropen när det var dags att släppa kompisens taxfröken, hon fick upp rådjur som valde att gå rakt ut på gärdena och upp mot vägen istället för in i skogen, så jag jagade hund i bil eftersom jag hade närmast till bilen och när hon gick ut på vägen var jag där några minuter senare, men tack och lov hade en annan bil fått syn på henne och stannat. Som den sociala hund hon är så klev hon in i deras bil så fort de öppnade bildörren. :D Så dagen slutade bra! :D

Det där med vägar är aldrig kul, tur det gick bra!
Man kan bli löjligt glad över egentligen ingenting, så såna fina sökrundor förstår jag att du är nöjd med :)
 
:)

Hoppas lillkillen inser att de där grisarna ska man ha respekt för, men att han vågar på sig det igen! Tur att det gick så bra ändå :)

Det hoppas innerligt jag också!
Förhoppningsvis så får han det, för sin egen skull.. :p
Han behöver ju en väst, och de andra hundarna går med varsin Tuskproof som vi varit väldigt nöjda med.
Engelsons har ju släppt en väst i år, som jag tror görs i samarbete med Tuskproof, fast det inte är helt officiellt.
Ganska stor skillnad i pris, särskilt eftersom han kommer växa rejält i kroppen några år till...
 
Så jäkla härligt @Snurrfian , då blir man lycklig :D


Otis blev ju sprättad av en gris i lördags, så jäkla onödigt. Han plockade upp en stor svart gris och en mindre gylta, reste dem självständigt på ett par hundra meters håll från pappa och drev dem i pass. Tyvärr blev det bom där, men Otis fortsatte hänga på och drev ytterligare några hundra meter innan han släppte. När han kom tillbaka var han väldigt trång i söket och lämnade knappt fötterna. Pappa tänkte att han nog fått en smäll, men kände igenom honom och hittade inget. På kvällen såg mamma att det hade börjat hänga ned en flik under hakan på honom, men han är lite rädd om sitt huvud och det gick inte att se riktigt hur det såg ut. Eftersom det hängde ned en flik bestämde dem sig för att åka in och sy på natten - och då var det bara Helsingborg, 2h bort, som var ledigt.
När de började raka bort så var såret större än vad man trott från början, nästan 13cm långt, så det var en himla tur att de åkte in!
Han har haft väldig tur, bara ett ytligt snitt - inga skador på nerver, blodkärl eller strupe. Inte heller på käkbenet, det hade ju lika gärna kunnat gå hela vägen ut och slå av käkbenet med lite otur..

sprättad-e1446453950610.jpg



Ladda var och jagade med en kompis till mig igår. Hon hade lite rådjursdrev, men det blev tyvärr inget skjutet för henne.

Själv har jag varit på spa hela helgen, tur att man har vänner och familj så hundarna får jaga ändå :D
Lilla Otis :heart Jag hoppas att han läker snabbt och bra! Men det är skönt att det finns kliniker öppna dygnet runt, vi har bara en knapp timme till Strömsholm, det går att köra på 30 min om det är akut... Svägerskans hund tuggade i sig ett paket råttgift för ett par år sedan (när jag tänker efter så måste det vara 10 år sedan O_o ) och då gick det undan dit... :crazy:
 
Lilla Otis :heart Jag hoppas att han läker snabbt och bra! Men det är skönt att det finns kliniker öppna dygnet runt, vi har bara en knapp timme till Strömsholm, det går att köra på 30 min om det är akut... Svägerskans hund tuggade i sig ett paket råttgift för ett par år sedan (när jag tänker efter så måste det vara 10 år sedan O_o ) och då gick det undan dit... :crazy:

Tack! :)

Ja, det är det verkligen :crazy: Vi har Jönköping eller Slöinge närmst, ca 1h till båda, men Jönköping hade flera operationer och tog inte emot, och Slöinge hade precis fått en en stor, akut operation som de räknade skulle ta större delen av natten. Helsingborg är en bit, men nu var det ju inte akut för honom så då känns det ju ändå ok :)

Fy, det förstår jag! Skönt att inte ha längre!
 
Laikatiken går som en kanon och blir bara bättre för varje släpp! Sån känsla.
Och husse fick skjuta en 8 taggare för henne. Efter att ha "sabbat" 2 jättebra grisjobb. Den första stod i vassen och när han sköt slängde sig grisen i sjön. Den andra stötte han precis i skottläge men den blev skjuten i pass med hunden efter så de var ju bra.

Hanen röntgade vi då vi skulle starta han på prov. Hd c och ed 1. Inte fått pappret från skk. Har fått en del påtryckningar att starta han på prov ändå å röntga om honom om 6 månader. Får se hur vi gör. Husse blev jätteledsen och har inte släppt honom nått efter röntgen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 954
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 440
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 746
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 143
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp