Jakthundstråden

Nu har vi jagat första dagen, och alla utom jag har sett vilt :p
Inget skjutet från vår grupp på 4 pers, men totalt sköts det 72 vilt idag, mest kronhjort men även vildsvin och rådjur.

Ladda har fungerat bra, förutom att hon slarvade bort sina bakslag och jagade på egen tass i 2,5h.. Inom pejlhåll hela tiden, men inte så jag kunde kalla in henne. Hon slog läger hos passgrannen emellanåt och vilade lite under hans torn när hon inte hittade hem ;) Första drevet gick först rakt ut och buktade sedan ordentligt, så jag tror att hon villade bort sina bakslag där.
Första upptaget kom inom 1 minut, sedan verkar det ha gått i ett :D Svårt att veta vad hon jagat, men min passgranne såg henne driva vildsvin och kronhjort, och jag tror att det första upptaget var rådjur.
När hon kom tillbaka var hon ganska blodig, och jag trodde först att hon var skadad. Passgrannen berättade att han skjutit på en kronhjort som lagt sig, men som reste sig igen när Ladda och en hund till kom ikapp. Det blev ett rejält ståndskall på den sedan (200 m från mig, i gott och väl 10min), och jag gissar att det var där som hon blev lite nedblodad. Hon har stannat till 3 gånger på pejlen, utöver fikapassen hos passgrannen, och jag skulle tro att det är för att det har blivit skjutet för henne, så det kan även vara där hon blivit blodig. Det kom åtminstone inte från henne.
Bra första dag, men lite trist att inte se nåt vilt. Ladda har sprungit 1,5mil idag, så hon är lite småmör nu :D
En av våra hundar har fått ett mindre sticksår av en gris bak i låret, men enligt veterinären på plats så räcker det att rengöra och är han inte för stel i morgon så får han nog jaga, annars får han vila. De andra hundarna har också jagat fint idag!
 
Enda någorlunda vettiga stövaren är typ smålandsstövare, resten är hiskeliga flamspellar som är överallt och ingenstans :laugh:
 
Hur mycket skiljer sig stövarraserna emellan? Jag har varken träffat eller jagat med någon.
En hel del, alla har liknande jaktsätt men sen är det skillnad på inriktning (Hamilton är mer hare än alla de andra, schillerstövare som vi har ska egentligen vara en alround men avlas mer och mer på endast räv tyvärr)
Sen är de generellt vänliga hundar som funkar bra i familjen men t.ex. har de smålandsstövare jag träffat varit så goa att man övervägt att kidnappa dem.
Smålandsstövare är de minsta, nästan drever storlek.
Finnstövare är de största men har ingen koll på dem då de inte är en svensk ras även om den är vanlig.

Hamilton har en historia som utställningshundar och ses lite ner på av de som har andra raser men pga det (fina men kan inte jaga, dåliga tassar osv). Går dock ofta bra på prov.

Schillerstövare är alla extremt lika, vet en som råkade få med sig grannens hund hem istället för sin egen. Var frun som såg att det var fel hund som han hade med sig hem :p
En hel del pussas inte heller.

De stora skillnaderna är väl vad de jagar, storlek och färg. Sen är alla frälst på sin ras av det. Finns anledning till att det har funnits tankar att slå ihop det till en ras med olika undergrupper
 
Andra jaktdagen!

Inget vilt idag heller, vad fasen! Men det var generellt sett sämre med vilt idag - 24st skjutna på 170 man..

Däremot har Ladda jobbat på riktigt bra idag :love: vi hade inget vilt i vårt område, ingen såg något, men hon har ändå haft riktigt fina sökrundor på 600-700m och sprungit 1,6km.
Mycket nöjd matte :up: men som ett par tyskar sade: bis morgen, bis morgen!
 
Du får hojta om du ska till Värmland så kan jag i alla fall ordna så du får träffa en schiller och kanske smålandsstövare med.
Eller till Dalsland ;) Min pussas en jäkla massa.... och trycker nosen mot min näsa och stirrar på mig haha. Älskar stövare, de passar min egen personlighet så himla bra
 
Hoppar in här, även om folk väl diskuterar huruvida labradorer är jakthundar eller inte...
Får erkänna att jag inte läst hela tråden men jag har en jaktlabbetik på snart fem år. Jag jagar inte själv men hon har fått följa med min kompis på ett par andjakter vilket hon givetvis tyckte var skitkul.
Lite väl kul, för hon gick delvis ur hand.
Kruxet är - hur sjutton tar man tag i det? Jag har försökt strama upp henne rent allmänt (men i andra lägen är hon en väldigt mjuk och lydig hund) och på träning på kallvilt och med skott går hon klockrent för det mesta men det går ju inte att göra en jakt "på låtsas"?
Tanken när jag skaffade henne - hon är en omplacering - var inte praktisk jakt alls men nu när jag har chansen att låta henne få göra det som hon är ämnad till så är det ju synd om en ren stadge/lydnadsgrej skall sabba det.
I övrigt funkade hon fint; bra markör, bra vilthantering, dirigerbar och så vidare.
 
Hoppar in här, även om folk väl diskuterar huruvida labradorer är jakthundar eller inte...
Får erkänna att jag inte läst hela tråden men jag har en jaktlabbetik på snart fem år. Jag jagar inte själv men hon har fått följa med min kompis på ett par andjakter vilket hon givetvis tyckte var skitkul.
Lite väl kul, för hon gick delvis ur hand.
Kruxet är - hur sjutton tar man tag i det? Jag har försökt strama upp henne rent allmänt (men i andra lägen är hon en väldigt mjuk och lydig hund) och på träning på kallvilt och med skott går hon klockrent för det mesta men det går ju inte att göra en jakt "på låtsas"?
Tanken när jag skaffade henne - hon är en omplacering - var inte praktisk jakt alls men nu när jag har chansen att låta henne få göra det som hon är ämnad till så är det ju synd om en ren stadge/lydnadsgrej skall sabba det.
I övrigt funkade hon fint; bra markör, bra vilthantering, dirigerbar och så vidare.

Labben är i allra högsta grad en jakthund! Av ädlaste sort!

Fotgående fotgående fotgående fotgående i alla möjliga och tänkbara situationer! Min målbild när jag jobbar med mina hundar är att koppel av = var vid min sida. I alla tänkbara situationer kopplar jag ibland lös honom och kräver (För så långt har han kommit) att han ska sitta, stå eller gå brevid mig.

Och nästan det viktigaste av allt - inte lära hunden att den kan knalla. Lånar du ut den på jakt, säg till att hunden måste ha koppel på sig.

Och visst går det att göra en jakt "på låtsas". Apportkastare är en väldigt väldigt stor retning och ganska bra liknelse. Walk up-träning i mängder med massvis (Nästan löjligt mycket) med skott är också väldigt nyttigt.

Förresten var det du som hade P? Såg att han fått vandra vidare :(
 
@Lona

Klart labben är en jakthund :)

Förutom @squarepants tips så tror jag att det är bra för lite heta hundar om de får vara med på jakt, fast bara delta i bakgrunden. Har de skött sig väl så kan de få hämta en fågel i slutet, annars får de bara sitta bredvid och vara passiva.
 
Labben är i allra högsta grad en jakthund! Av ädlaste sort!

Fotgående fotgående fotgående fotgående i alla möjliga och tänkbara situationer! Min målbild när jag jobbar med mina hundar är att koppel av = var vid min sida. I alla tänkbara situationer kopplar jag ibland lös honom och kräver (För så långt har han kommit) att han ska sitta, stå eller gå brevid mig.

Och nästan det viktigaste av allt - inte lära hunden att den kan knalla. Lånar du ut den på jakt, säg till att hunden måste ha koppel på sig.

Och visst går det att göra en jakt "på låtsas". Apportkastare är en väldigt väldigt stor retning och ganska bra liknelse. Walk up-träning i mängder med massvis (Nästan löjligt mycket) med skott är också väldigt nyttigt.

Förresten var det du som hade P? Såg att han fått vandra vidare :(
Tack för tips :) ! Det är H som fått låna henne på jakt.
Ja, P bodde hos mig sista året eftersom han trivdes bättre med mina tjejer än med husses hundar. Vi hade ju hoppats att han skulle hålla för att i alla fall kunna vara en aktiv sällskapshund och vara med och träna lite anpassat med de andra men det gick fort på slutet :(.
Han lämnar ett stort tomrum efter sig, han var en väldigt speciell hund :heart!
 
@Lona

Klart labben är en jakthund :)

Förutom @squarepants tips så tror jag att det är bra för lite heta hundar om de får vara med på jakt, fast bara delta i bakgrunden. Har de skött sig väl så kan de få hämta en fågel i slutet, annars får de bara sitta bredvid och vara passiva.
Fast jag tror att det skulle bli ännu värre, att hon sitter och varvar hela tiden i stället. Hon HAR problem med stress, det är klart att det är stadgan som brister men stressen ligger liksom bakom.
Det visste jag å andra sidan när jag tog över henne, det var väl huvudorsaken att de inte ville avla på henne.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 954
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 440
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 746
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 143
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp