Jaktinstinkt

Sv: Jaktinstinkt

KL

Sedan spelar väl intensiteten på jakten in. Min japanska spets drar gärna efter ett rådjur eller en hare om vi skrämmer upp ett, men han letar inte aktivt, och han vänder och kommer tillbaka efter 30 meter när han inser att matte inte är med (oftast går han dock att bryta innan han drar iväg alls) :laugh:

Sedan vet jag hundar som drar så fort det slakar i kopplet och kan jaga flera mil/timmar.

Därimellan finns hundar som syrrans aussi som aktivt spårar och letar vilt om han får chansen, och som kan dra på halvlånga turer (upp mot 5 minuter).

Sedan finns det kanske skillnader i FÖRMÅGA att förfölja vilt. En stor och klumpig hund/liten kortbent sak kan kanske inte jaga på samma sätt som en mer atletisk hund kan.

Förävrigt håller jag med om att man bör skilja på jaktinstinkt och viltintresse. Jaktinstinkt har alla hundar som jagar bollar, springer ikapp mm. Även andra delar som kamplust är ju en del av jaktinstinkten, och är sådant vi använder i träning.

Viltintresse däremot är för mig lusten att leta/förfölja/nerlägga uppenbart levande bytesdjur (är säker på att de vet skillnaden på en kanin och en död trasa) må detta vara en älg, ko, hare eller grannflickans hamster..

Sen beror det på vad för vilt. Den phalénen jag hade reagerade inte ens på rådjur, fåglar & dyl. Men harar sökte han upp och jagade intensivt så fort han fick chansen.

Svårt det där, upplever att alla hundar jag träffat har varit mer eller mindre jaktintresserade.

Och min phaléne spårar och drar på allt som har fyra ben och kan springa, fåglar funkar också bra :o

Sant!

Man kanske ska skilja på jaktinstinkt och viltintresse?

(Till vilt tamdjur som katter inräknade)
Ja viltintresse är ett relevant begrepp. Jaktinstinkt är däremot för brett för att jag skall tycka att det är relevant.
Har själv haft vallhundar, fågelhundar, greyhounds, o polarhundar. Alla har egentligen haft mkt jakt men på helt olika sätt.
PL

Eller så har man turen och får en med sjujäkla jaktinstinkt som drar på allt om läge finns, av rasen cavalier king charles spaniel :d . Denna jaktinstinkt har bara varit positiv anser jag, då han har en arbetsmotor för flera och kan träna i timmar. Mycket intensiv liten hund som älskar att jobba. Denna jakten han hade i sig är visserligen under kontroll då hans arbetsglädje även gjorde honom samarbetsvillig. Så han tycker att matte numer är roligare än att jaga ett fånigt rådjur :D

Min cavalier x pappis är den hund jag haft med absolut störst jaktinstinkt och viltintresse. Och då har vi haft både vorsteh och greyhound.

Sen, som redan sagts - vad är jaktinstinkt? De allra flesta hundar oavsett ras har ju det i någon mån anser jag. Kasta bollen eller dra iväg en trasa och de flesta hundar tänder. Dvs instinkten att förfölja och jaga ett byta som retar just jaktinstinkten. Att ruska kamptrasan är ju också ett beteende kopplat till jakt.

Viltintresse är dock en annan sak, dvs intresser av vilt, och att leta upp och jaga vilt.

Greyhoundarna hade ju HÖG jaktinstinkt, dvs det där att som svar på retning ta upp jakten, förfölja och helst gripa byte. Men det var retningen som startade det. Dvs en hare som skuttade in i synfället och pling - jaga! Men de hade NOLL intresse av att aktivt leta upp någon hare.

Medan tex pappis/cavaliertiken, och även vorstehn BÅDE svarade på retning (skuttande hare i synfältet) OCH aktivt ansträngde sig för att leta upp vilt genom att spåra efter det (viltintresse).

Viktor, riesenschnauzer, har en extrem jaktinstinkt, men tack och lov noll viltintresse. Dvs rör det sig och han ser det och det retar (sak samma om det är hare, boll, katt, rådjur eller en blåsande plastpåse eller löv - eller för den delen fluga, fjäril eller sparv) så PLING - det ska jagas. Men han letar inte aktivt (spårar) varken katt, fjäril eller rådjur.

Viktors jaktinstinkt är klart besvärande, och i den omfattning han har INGET jag önskar hos en riesen alls. Men samtidigt är den en enorm tillgång i träningen. Synretningen av en boll i mattes hand och han slår knut på sig själv, vetskapen om att bollen och det den innebär för honom i mattes ficka och han slår knut på sig själv. Samtidigt som han utan problem kan vara lös i skogen utan att ta upp ett enda spår. Om vilt/retning skulle dyka upp i hans synfält däremot så.. Och det gör det till en belastning med än så länge. Då en synretning av en katt t ex lätt utklassar bollen i mattes ficka, och någon ANNANS kastade boll lätt utklassar bollen i mattes ficka.

Dock anser jag inte som någon skrev att viltintresset är kopplat till lusten att nedlägga och döda byte. De kan ha noll viltintresse såtillvida att de inte skulle bry sig ett smack om att spåra, men stor jaktinstinkt kombinerad med lusten att nedlägga/döda. Jag tvivlar inte en sekund på att Viktor skulle döda en hare han tagit upp jakten på, om han bara hann ifatt den. Men där är det jakten som VÄCKER lusten att nedlägga. Det är därför jag INTE är förtjust ens i hans lekjagande av katter. För det tar en tiondels sekund en tragisk dag för att lekjakt ska slå över i nedläggandejakt. Oavsett att han inte lägger två strån i kors för att aktivt leta rätt på en katt.

Han bor ju med katter, och de är bara 'roliga' om de rör sig retande, dvs snabbt/ryckigt/etc. Och just med katt iaf leker han även då han jagar, det är jakten som är det roliga. Men den dag han skulle t ex lekbita, det blir för hårt, katten skriker och det blir blodsmak, då tror jag han skulle gå över till något helt annat än jakt. På samma sätt som min grey, som helst sket i våra katter en om de fräste i 320 knyck framför nosen på henne, men jagade andras gjorde, när hon dödade grannens katt. HÖG jaktinstinkt, NOLL intresse av att varken med syn eller nära leta upp varken katt eller vilt, men väck jakten, och målet var att döda.

Hela grejen med att skaffa hund är väl att skaffa ett rovdjur (=jakt-djur) :D

Fast när människor skaffar sig en sällskapshund önskar sig många en hund som inte en jaktmaskin, utan dem vill ha en snäll hund som är lätt att ha lös...
Och undra jag om det verkligen är omöjligt avla fram hundar som har noll benägenhet att jaga?:laugh:

Eller,

I boken 'kontaktkontraktet' omnämns ju 'skvallermetoden' där man använder intresset och gör det till en uppgift att hunden ska säga till sin förare, kanske kan vi med lek och träning omforma våra hundar?:laugh:

Jag sätter Wahidah i ett paket på posten på en gång! Zala med för den delen. Vänta dig två cremefärgade salukis någon gång i mitten på nästa vecka :angel:

HAHA!!!:D jag tar det som en utmaning;) fast kanske har jag bara haft tur med idéfix?

Men om du kommer ner hit nångång ska du få testa gå ut och gå i skogen ensam med honom lös, och jag kan garantera att det skulle funka!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 531
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 052
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Någon som ska till Elmia hund i helgen? Jag funderar löst på att åka dit på lördag men hittar inte svar på mina frågor på hemsidan. Jag...
Svar
3
· Visningar
264
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 760
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka