Jaktkandar-Kimberwick

MaRomer

Trådstartare
Jag funderar på om det skulle vara nått för min pålle.
Rider honom nu på Pelham (2 delat) eller Hackamore när jag rider ut/Hoppar. Men han har börjat "dyka" med huvudet och jag har alltså ingen häst framför mig=).

Han är ok i alla muskler, ås det beror inte på att han inte orkar bära sig. (Han får regelbunden massage)

MEn visst borde detta bett fungera likadant som ett rakt Pelham fast utan hävstängerna???

Någon?

Sv: Jaktkandar-Kimberwick

Är det ett ponnyhack och med det som hästen dyker har du samma "problem" som många andra. Det är en rätt vanlig effekt med just såna. Med hacket får du ju ett tryck bakom nacken som pressar ner huvudet. Inte så konstigt. Jaktkandaret är ganska skarpt, varför vill du betsla upp? Kan du inte prova ett vanligt tränsbett?

jaktkandaret har oxå viss hävstångsverkan, men man kan påverka hur mycket, och även nästan ta bort den. men det är som sagt ett väldigt skarpt bett, som jag tycker att man ska försöka undvika. skarpa bett i alla dess former bör undvikas, men ibland kräver hästen ett skarpt. du kan ju prova, men min erfarenhet av bettet säger att det påverkar nedåt oxå.
Säger som Prick, varför inte ett tränsbett??

Prick skrev:
Är det ett ponnyhack och med det som hästen dyker har du samma "problem" som många andra. Det är en rätt vanlig effekt med just såna. Med hacket får du ju ett tryck bakom nacken som pressar ner huvudet. Inte så konstigt. Jaktkandaret är ganska skarpt, varför vill du betsla upp? Kan du inte prova ett vanligt tränsbett?

jag byter inte upp min vad jag vet=).... e inte pelhamet starkare??? jag tävlar honom i dressyr med tränsbett men i skogen drar han iväg. Han är en stooor kille å jag e inte så stark. Det räcker med att ja flyger av som det e.

Men nej ja e ionte ute efter ett skarpare bett. Ett utan hävstängerna men med kedja. Annars får ja inte stopp på honom i terrängen/hoppningen.

//Malin

owesmatte skrev:
jaktkandaret har oxå viss hävstångsverkan, men man kan påverka hur mycket, och även nästan ta bort den. men det är som sagt ett väldigt skarpt bett, som jag tycker att man ska försöka undvika. skarpa bett i alla dess former bör undvikas, men ibland kräver hästen ett skarpt. du kan ju prova, men min erfarenhet av bettet säger att det påverkar nedåt oxå.
Säger som Prick, varför inte ett tränsbett??

Svarar igen. Tävlar dressyr på tränsbett, men han är Nordsvensk/fjording. ingen ursäkt jag vet!!!!!! Och stark som bara den=). Jag rider bara terräng och hoppning med skarpare bett då han sticker annars=).

Men som sagt om det är starkare än pelham så tänker ja inte byta, då ja trodde det va midare=/...

//Malin

Jag rider på detta bett och det är det bästa bett jag någosin haft. Min häst blev harmonisk och avslappnad när jag bytte till ett jaktkandar från ett tränsbett. Ett bett är inte skarpare än den hand som håller i tygeln! Många rider på tränsbett men sitter sedan och sliter och drar - till vilken nytta? Fundera över vad du vill med din ridning hur hästen känns och så sedan finns det många sidor som beskriver olika bett och dess verkan. Självklart fungerar hästar olika och ett bett som passar på mitt kallblod kanske inte fungerar på ditt. Låna bett av andra och testa dig fram, din häst kommer att visa vad som passar och inte.

Jag tycker väldigt illa om delade stänger. Ett jaktkandar med tungfrihet är något mildare än pelham. Du kan sätta tyglarna löst i ringen och får den mildaste stångverkan, alltså ju kortare underskänkel, ju mildare blir det.

Och kom ihåg att hävstång och kedja går hand i hand.

Jag är också i farten med att byta från tränsbett till jaktkandar då en av mina hästar inte verkar gilla tungtryck och jag hittar inga tränsbett med tungfrihet. Har lixom märkt att när jag tar en förhållning i tömmarna (hon är ej inriden ännu utan jag tömkör istället) så står munnen på vid gavel och tungan går som en propeller i käften på henne och hon lixom försöker "knuffa fram" bettet med tungan. Vi har låtit dra vargtänder på henne osv och hennes munn är kollad utan anmärkningar så jag ska prova med ett jaktkandar med tungfrihet och tömmarna i de översta hålen för att se vad hon tycker om det. Förhoppningsvis löser det sig med ett tungfrihetsbett.

Har hört mycket possitivt om jaktkandar i alla fall:bump:

Kolla då så tungfriheten är på "rätt" håll. De flesta tungfriheter träder in när man tar i själva stången, använder du då jaktkandaret som ett tränsbett så kommer mundelen bara vara "kurvad", och du kommer inte ha nån egentlig tungfrihet. Förstår du hur jag menar? :)

Jo, jag tror jag fattar hur du menar. Menar du att så länge man inte tar i tömmarna/tyglarna eller har det som ett vanligt tränsbett så "ligger" porten (?) med mot tungan, men om man istället tar i hävstången så "reser" sig porten upp och det bildas tungfrihet. Är det så du menar eller är jag helt ute och cyklar i buskarna?

Okej. Det borde isåfall bli så med alla stångbett med tungfrihet? Då får det nog bli till att rida/tömköra med tyglarna/tömmarna i den nedersta ringen och vara dubbelt lätt i handen än jag redan är för det är just tungfriheten jag är ute efter.

Har jaktkandar på min pålle å han trivs suveränt på d! Men han funkar bra på raka bett i allmänhet.

Jag har med tungfrihet men det finns även böjda stänger som gör att det inte blir lika mkt tryck på tungan som ett helt rakt.

Det som är bra med jaktkandaret är att du kan välja hur mkt hävstång du vill ha beroende på var du sätter tygeln. Du kan också ha tygeln i den stora ringen och de blir då ingen hävstång mer än den som bildas av de fasta D ringarna.

Så är det ju mildare än pelham eftersom det är kortare skänklar. Man kan alltså rida med bara en tygel å det blir ändå inte för skarpt.

Sen är ett tips att prova med ett vanligt rakt tränsbett, kanske med fasta ringar.. Många hästar fungerar bättre på d. Men du kan ju prova med jaktkandaren först och märker du att han går jättebra på d utan hävstång kan de ju vara idé att köpa ett rakt tränsbett så får du en mildare variant.

sweep skrev:
hur hårt spänner du kedjan på hacket och pelhamet?

Pelhamet e nästan helt löst=). Å hackemoret sitter oxå väldigt löst. Det var någon western person som sa att ja skulle ha det så. Men ja spännde ut kedjan nått hål, då ja tyckte den va för hårs.

Kedjan ska vara så pass hårt åtspänd att bettet kan bilda en maximal vinkel om 45 grader till munnen. Går den längre än så faller stången igenom.

Liknande trådar

Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
1 068
Senast: xDollyx
·
Träning Jag har en kluring jag inte vet vad det beror på. 5 årig kallblodstravare, riden sedan augusti förra året. Genomgången av både...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Sporthorse
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten... 19 20 21
Svar
410
· Visningar
42 029
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka