Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?
Mitt kallblodssto var extremt orolig i munnen, men jag testade sidepull och det fungerade otroligt bra. Nu när hon lugnat sig lite kan man rida henne på vanligt tränsbett utan att behöva ta alls i munnen på henne.
Fullblodet på sidepull skulle ju kunna bli en...intressant upplevelse..

Hon är inte riktigt en lämplig kandidat för det. Vi talar en dam som har NOLL respekt för grimma när hon sätter den sidan till. Även om grimman är kompletterad med en kedja...
Hon har ju rutinmässigts lett med grimma + stigbett, och har tyvärr lärt sig igga stigbettet rätt hårt med, dvs när hon sätter den sidan till är hon 'stenhård' både i och utanpå munnen (det är därför jag är så 'petig' med att inte bara ha ett bett som hon tycker om, utan som hon respekterar med, so far har det dock hängt ihop, och då är/upplevs hon nte alls som okänslig i munnen, tvärtom. När hon nte vill vara med ( t ex på ledade tränsbett som hon har dåliga erf av) så när hon då spjärnar och håller emot blir hon helt 'död' i munnen. Rätt otrevligt faktiskt.. Men samma sak gäller med t ex grimmor, hon kan vara en följsam liten ängel, men när hon är av annan åsikt tja då har man inget att sätta emot - alls.
Vi tränar såklart på det men det är en lååång väg kvar, och därför har jag iaf inte minsta lust att sitta på ryggen på henne med ett sidepull, när hon får för sig att 'spöken, hjälp, fly för livet..'
Hon är ju inte heller orolig i munnen, hon har dåliga erfarenheter av specifika bett bara. Men har 'lugn' mun annars, även då när hon inte riktigt blir klok på var hons ka göra av tungan.
Däremot så för K (har ju två trasselmajor, vilket förvirrar ibland) så skulle ju en sidepull fungera utmärkt. Dock löser det inte bettknapret, vilket gör att det bara blir samma sak som på ett rakt tränsbett t ex, dvs man tar bort symptomet men grundorsaken är kvar.