Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Sv: Jaktkandar/kimblewick - eller annat förslag?

Mitt kallblodssto var extremt orolig i munnen, men jag testade sidepull och det fungerade otroligt bra. Nu när hon lugnat sig lite kan man rida henne på vanligt tränsbett utan att behöva ta alls i munnen på henne.

Mitt kallblodssto var extremt orolig i munnen, men jag testade sidepull och det fungerade otroligt bra. Nu när hon lugnat sig lite kan man rida henne på vanligt tränsbett utan att behöva ta alls i munnen på henne.

Fullblodet på sidepull skulle ju kunna bli en...intressant upplevelse.. :devil: Hon är inte riktigt en lämplig kandidat för det. Vi talar en dam som har NOLL respekt för grimma när hon sätter den sidan till. Även om grimman är kompletterad med en kedja...

Hon har ju rutinmässigts lett med grimma + stigbett, och har tyvärr lärt sig igga stigbettet rätt hårt med, dvs när hon sätter den sidan till är hon 'stenhård' både i och utanpå munnen (det är därför jag är så 'petig' med att inte bara ha ett bett som hon tycker om, utan som hon respekterar med, so far har det dock hängt ihop, och då är/upplevs hon nte alls som okänslig i munnen, tvärtom. När hon nte vill vara med ( t ex på ledade tränsbett som hon har dåliga erf av) så när hon då spjärnar och håller emot blir hon helt 'död' i munnen. Rätt otrevligt faktiskt.. Men samma sak gäller med t ex grimmor, hon kan vara en följsam liten ängel, men när hon är av annan åsikt tja då har man inget att sätta emot - alls.

Vi tränar såklart på det men det är en lååång väg kvar, och därför har jag iaf inte minsta lust att sitta på ryggen på henne med ett sidepull, när hon får för sig att 'spöken, hjälp, fly för livet..' :crazy:

Hon är ju inte heller orolig i munnen, hon har dåliga erfarenheter av specifika bett bara. Men har 'lugn' mun annars, även då när hon inte riktigt blir klok på var hons ka göra av tungan.

Däremot så för K (har ju två trasselmajor, vilket förvirrar ibland) så skulle ju en sidepull fungera utmärkt. Dock löser det inte bettknapret, vilket gör att det bara blir samma sak som på ett rakt tränsbett t ex, dvs man tar bort symptomet men grundorsaken är kvar.

Jaktkandar utan kedja blev konstigt nog en ren mardröm.

Det fungerade hyfsat i skritt, hon tog ett trevligt stöd och svarade fint. IDäremot så var munnen inte stilla en sekund, hon tuggade och joxade och förde käkarna i sidled och försökte dra upp tungan under det och skummade ur munnen(och jag tillhör de som INTE vill se hästarna skumma!!).

I trav var det dock en mardröm, hon spjärnade och hade inte munnen still en sekund, tuggade, joxade, förde käkarna i sidled etc. Försökte ett par gånger 'lösa det' genom att häääänga sig på det med, och gick högt över hand och gapade vid förhållningar. Faktum är att hon var så upptagen av att joxa med bettet att hon hade mer fokus på det än vad jag sa.

Jag är rätt förvånad faktiskt att det var sådan extrem skillnad med kedja och utan kedja.

På tisdag blir det novahissbettet.

Varför vill du inte ha skum?
Du kan ju testa att bara trä dit en sporr rem istället för kedjan så att bettet ligger lika still och fint som med kedja... Eller det kanske du redan har testat?

En häst som är lugn och avslappnad producerar inte mer saliv än den kan hinna svälja.

Alltså blir hästen lite "våt" i munnen.

Blir det däremot mera, som skum, så är hästen INTE lugn och avslappnad utan det motsatta.

Varför vill du inte ha skum?
Du kan ju testa att bara trä dit en sporr rem istället för kedjan så att bettet ligger lika still och fint som med kedja... Eller det kanske du redan har testat?

Precis som palle sa - en häst som skummar ur munnen kan inte/har inte ro att svälja. Därför skummar de. Dvs endera är de stressade över bettet, eller så är bettet utformat så de inte kan svälja.

Fundera över varför så många hästar på kandar skummar.. Scary!

Inte provat med rem, men då kan jag 'lika gärna' ha kedjan om vi inte hittar ngt annat som passar bättre, men jag vill helst hitta ett 'tränsbett' som fungerar, dvs inga kedjor, häv etc.

När jag rider på mina gamla kandarbett så är hästarna bara "blöta" i munnen, och jag har använt det på flera olika hästar med samma reaktion.

Och alla dessa hästar har även gillat betten och gått med spetsade öron och god framåtbjudning.

Men vad som skiljer dessa bett från dom nyare vet jag inte....
Om det inte är så enkelt att betten är tillverkade för att passa varandra optimalt....

Precis som palle sa - en häst som skummar ur munnen kan inte/har inte ro att svälja. Därför skummar de. Dvs endera är de stressade över bettet, eller så är bettet utformat så de inte kan svälja.

Fundera över varför så många hästar på kandar skummar.. Scary!

Inte provat med rem, men då kan jag 'lika gärna' ha kedjan om vi inte hittar ngt annat som passar bättre, men jag vill helst hitta ett 'tränsbett' som fungerar, dvs inga kedjor, häv etc.

Okej, har faktiskt inte tänkt på det särskilt mycket. För mig har det aldrig varit ett mått för hur bra hästen har gått... vissa går lite efter om den skummar i munnen. Men det ligger nog nåt i det du/ni säger!

Om det med remmen ville jag bara tillägga att det kanske skulle funka eftersom den är mildare är kedjan..

Min gubbe skummar mkt när vi rider/tömkör. Använder Waterfordbett eller d-bett i gummi, ibland pessoa (tredelat gummi AppleMouth) eller tredelat pelham. Kan även skumma på hackamoret.
Är en stark och pigg gubbe, trots sin ålder (26 år i år:love: ) Kbltravare av den grövre modellen.

Så gjorde våran gamling när vi köpte henne för 2 år sedan, då var hon 22 år.

Nu efter 6 månaders IR-behandling m.m. så är hon mer lugn och avslappnad än hon varit på minst 20 år,och nu blir hon bara "lagom" blöt i munnen.
Trots det så är hon mer känslig och piggare att rida.

Vi hoppade t.ex. terrängbanan med hinderhöjder på mellan 50 - 80 cm med ryggskjut och pip och hejsan hoppsan vad roligt det var tyckte hon...
24 år gammal, eller rättare sagt UNG :D

Visst är det underbart när gamlingarna är på hugget :banana: :banana: :banana:

Har du kollat så din gamling inte har spänningar eller är öm i kroppen som gör att han inte kan slappna av optimalt.

Min fullblodsdam verkar lite lik din, samma typ av erfarenheter. Jeg har haft henne i fem år nu (men inte hållit igång henne hela den tiden pga diverse skador) och det är först de senaste månaderna hon börjat ta ordentligt stöd på bettet. Jag har ett helt bettbibliotek hemma och de enda två bett som hon verkligen gillar och accepterar är ett tunt, mjukt, böjligt, rakt Nathe bett och ett Neue Schule Starter bett (tredelat, anatomiskt format, "mjuk" metall).
Så nu växlar jag mellan dessa två men använder mest Neue Schule bettet.

Är hon stark, din dam? Min är inte alls stark och ogillar allt tryck runt nosen så hackamore/kombinationer/kindkedjor etc är helt uteslutet för min del. Jag måste t.o.m. ha extrapaddat nackstycke för att hon skall trivas 100%...

Är hon stark, din dam? Min är inte alls stark och ogillar allt tryck runt nosen så hackamore/kombinationer/kindkedjor etc är helt uteslutet för min del. Jag måste t.o.m. ha extrapaddat nackstycke för att hon skall trivas 100%...

Om hon är stark.. Tja alltså det är en KUGGFRÅGA faktiskt..

Hon KAN totalt stänga av och vara totalt 'död' i munnen, och blir ju då samtidigt stark. Men det är ju eg inte för att 'vara stark' hon gör det då, utan för att 'skydda sig' mot bettet/minnen av bettet. Hon kör ju huvudet rakt upp, gapar och så spjärnar hon med halsen för att hålla emot (du skulle sett halsmusklingen när hon kom, så extremt övermusklad hals att det var nästan larvigt, equiatrikern var både fascinerad och förskräckt). Men hon hänger sig liksom aldrig på handen och blir tung/stark så, utan det är när hon kör upp och spjärnar för att skydda sig som hon blir totalt 'död' i munnen, och då är hon ju inte så påverkbar heller.

Med ett bett hon trivs på så är hon jättelätt och jättemjukt, och rent generellt så tar hon väldigt försiktigt stöd och vill ha mjuk, mjuk kontakt på det bett hon trivs och lyssnar på.

Hon har inte varit ett dugg pipig vad gäller nosgrimmor och så, jag har mest ridit henne utan, men har haft engelsk med nedre rem också på henne utan minsta protest. Däremot så provade jag ett hackamor emed långa skänklar på henne bara på stallgången och hon gick i taket av trycket över nosen. Samtidigt så tycks hon so far FÖREDRA bett med kedja framför bett utan kedja.

Så, jag tror att hon *egentligen* är rätt okomplicerad och enkel, förutom då att hon inte blir riktigt klok på tungtryck då, men blir ju inte upprörd/arg/stressad utan mest..brydd.., det är eg 'bara' de dåliga erf/minnena som spökar till det och gör bettvalet komplicerat.

När jag rider på mina gamla kandarbett så är hästarna bara "blöta" i munnen, och jag har använt det på flera olika hästar med samma reaktion.

Och alla dessa hästar har även gillat betten och gått med spetsade öron och god framåtbjudning.

Men vad som skiljer dessa bett från dom nyare vet jag inte....
Om det inte är så enkelt att betten är tillverkade för att passa varandra optimalt....

Eller så är det bara så att du bemödat dig om att välja bett hästarna tycker om.

Valacken är också bara 'blöt' i munnen på kandar. Och jag har en 'ny' stång jag. Men en som INTE har tungfrihet utan 'bara' är svagt böjd, och som är smalare än 'standardstänger' (dock är den på intet viss specialgjord eller ngt, är en Hööksstång). Och han ÄLSKAR den, får han välja skulle vi bara ha kandar. Men så 'älskar' han tungtryck med, och raka bett så tja - ingen större förvåning där.

Hade han fått en 'standardstång' me dport/tungfrihet och 'normaltjock' däremot hade nog skummet yrt. Dvs om jag inte under 'resans gång' lyckats få rätt på vad han vill ha för bett, och valt stång efter det.

Men de flesta som inte haft hästar med en mun som gjort att man verkligen fått prova, prova mer, fundera, prova, hitta rätt och sen räkna ut VARFÖR bett X fungerade men inte bett Y och tillslut iaf lyckats få en ledtråd till VAD som gjorde skillnaden, de funderar nog inte så mkt på vilken stång heller - förrän det ev blir problem.

Du har nog så rätt så rätt...

Tänk, jag blir mer och mer tacksam för all "teori" som dom gamla militärerna tvingade oss att höra....
Synd bara att man då inte förstod meningen med det då :crazy:
Hoppas dom sitter på ett guldkantat moln och nickar och grumsar om att sent ska syndaren vakna...:smirk:

steg för varje nytt bett:
1: alltid utan nosgrimma. blir det inga större problem fortsätt.
2: testa med remontnosgrimma.
3: testa med engelsk nosgrimma.
4: vid behov testa med special nosgrimmor, typ kryss eller kineton
5: använd den nosgrimma som fungerade bäst.

Stångbett: alltid dubbla tyglar, aldrig delta....

Kolla vilken typ av träns hästen gillar, mjukt eller stadigt.

Använder denna checklista till varje ny häst som jag har på foder, långlån eller köpt.

Han ska masseras den 26:e. Få se om hon hittar något då.
Han har ju problem med lederna (strålbenshälta hf, kotledsartos båda bak, haft griffelbensfraktur hb:( ), men är pigg och fräsch ändå. Sätts nu igång lite smått efter 5 år konvalencent, rids/tömkörs 2-5 gg/veckan, 1-2 gg/ veckan i ridhus (bättre underlag). Än så länge mest i skritt, men lite trav oxå, ej små volter.
Har alltid varit lite svårriden och het, alltid behövt lite skarpare bett på honom, är stark oxå. Travtränad, men ej tävlat trav, så han vet att så fort man kortar tyglar/tömmar, ska man springa!:(
Alltid skummat i munnen, mest på Waterfordet som jag funkar bäst på honom (bäst broms då ;) ). Har provat det mest i bettväg till honom: vanligt tränsbett (funkar inte alls), Pessoa i olika utförandet, pelham, d-bett, hackamore mm.

Skulle kanske prova ett "vanligt" rakt tränsbett med tungfrihet?
och prova linda med latex om hon är känslig.

AW har fått ett sådant så hon kan prova rak mundel med port utan hävstång...

Väntar dock med spänning på fortsatt resultat av bettprövninarna...

Hej Palle!

Vart får jag tag i Novabettet? Jag hade ett sådant (iallafall likadant utförande) förrut åt mina fullblod, men hittar ingen som säljer det någonstans!!

m.t.

Jag har också ett sådant från 80-talet kvar. Fast då kostade dom straxt under tusenlappen, nu kostar dom ca 7-800:-...

Det Novahissbettet som AW prövar har jag dock fått specialbeställa då dom , då när jag köpte det i alla fall, normalt inte görs i 11.5 cm.

Det är lindat med Sealtex på bilden...
4368307.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 534
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 614
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att jag inte kommer att kunna rida min ordinarie lektion nästa vecka så blev det två lektioner denna vecka. Nästan två...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför... 2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Maja_Kandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Dalmatiner