Jaktkandar vs pelhamstång

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Daydream
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 935
Jag har ingen erfarenhet av jaktkandar men rider min häst på pelham med rakt bett, vilket fungerar utmärkt. Fick först låna ett med tvådelat bett, det var värdelöst och resulterade i en stegrande häst om jag var tvungen att ta tag i hästen, trots att jag var superförsiktig. Jag rider dock inte på det varje dag utan växlar med ett vanligt tre delat. :rofl:

Jaktkandaret har mkt mindre hävstång vilket gör det mkt "mildare" än pelham. Vilket som funkar bäst på olika hästar får man prova sig fram till.

Jag tycker om jaktkandaret. Har fått för mig att det är mildare stångverkan med tyglarna "lösa" i bettringarna än pelham med delta. Det är dessutom ganska svårt att få tag i pelham med tungfrihet om man föredrar det.

/Jane

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 396
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
519
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur