Jämför dessa sadlar

Lill76

Trådstartare
Har funderat på ny sadel. Hästen har idag en Wintec 500 cair, som inte ligger riktigt 100. Har blått och vitt koppjärn, men med det blå blir han öm runt manken och med det vita glider sadeln i sidled och glappar där bak. Är det röda mitt imellan eller?
Hästen är ganska rak i ryggen och har en ganska mycket manke.
Till saken vad tycker ni om dessa sadlar.
Globus Clic (hopp)
Lemetex Magic
Knights Sir John
Knights Hawk (allround)
Ska på sadelprovning nästa vecka och undrar om ni skulle rekomendera någon av dessa sadlar mer än någon annan. ( såklart måste dom passa hästen, men det är ju det jag ska kolla)

Sv: Jämför dessa sadlar

Har hästen mycket manke så får du nog problem med alla ovanstående sadlar.

Bäst av de alternativen som du ger tycker jag är Globusen. Men vad som passar hästen är ju omöjligt att säga.

Har hästen mycket manke så får du nog problem med alla ovanstående sadlar.

Fast, lemtex fick jag rekommenderat till häst med mycket manke utav en duktig sadelutprovare. Så enligt honom skulle lemetex vara jättebra till hästar med mycket manke. Det var vad han rekomenderade i första hand.

Hur ligger wintec cair-sadeln på din häst nu, just om man ser till manken?
Bara undrar, har själv varit o provsuttit en sådan (syntet), var jätte skön :) men tror den blir liten i manken åt min häst...

Just ja har en Excellent dressyrsadel åt denna rättså högmankade häst, som ligger super! :)

Nu har min inte sådär extremt hög manke, så wintecsadeln är ganska ok, där är plats för manken. Hästen har vi bara haft i 3 månader och han behöver en hel del muskler och när han är "färdig" kommer han nog att vara ganska bred över manken, därför har jag en vid sadel på honom nu, med en liten padd under.

Jag vet att det är omöjligt att säga vad som passar min häst, det var inte det jag var ute efter, för det ska som sagt sadelutprovaren tala om för mig nästa vecka:laugh:
Vill bara höra vad ni tycker om sadlarna jag räknade upp. Bra eller dåligt. Det är ju hyfsad prisklass och har för mig att dom är ganska raka i bommen. Hästen är i första hand en körhäst, därför vill jag inte lägga ut en förmögenhet på sadeln, men vill ha en bra sadel till bra pris och som förstås passar min häst.

Fast det beror på hur din hästs manke ser ut är den hög men kort så är det inga problem med lemtex är den däremot ganska lång och hög (normalhög mot hög) så får man problem.

Lill76 Alla de sadlar som du fått som tips är helt ok. Mellan knightsen skulle jag välja Hawken eftersom den har utbytbara koppjärn.

Hennes manke är jättelång och jättehög, och jag fick den ändå rekommenderad. Dock så valde jag bort den själv när jag provade en på henne, då den var för svängd för hennes rygg.

Välj INTE Globusen.Många av dessa är av mkt dålig kvalite!
Snedstoppade och eller sneda i bommarna.
Tycker Knights läder är bra till det priset,men har inte ridit i någon!
Andra märken att prova,nytt eller begagnat,som passar raka hästar är MoN,Kieffer,Kentaur mfl.
Lycka till!

delvis *kl*

Vi har Kieffer till våran Lipizzanare med stor och lång manke, så det kan vara ett alternativ precis som MoQ säger.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 031
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
2 017
Utrustning Jag letar sadel till mitt varmblod som har svängd, rund rygg med inte mycket till manke vilket verkar omöjligt men har fått ett...
Svar
2
· Visningar
1 654
Utrustning Letar ny sadel till min gamla tant och behöver tips på sadlar/märken jag kan testa. Min häst har hög manke och ganska svängd rygg (inte... 2
Svar
22
· Visningar
20 342
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Atletix