Jane Austen eller Jane Eyre

• Kultur
  • Trådstartare Trådstartare Jozze
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 1 148
Det är det jag tänker också, att den är satirisk och humoristisk och ganska vass till och från, samtidigt som den är målerisk och eftertänksam. Intressant med det du skrev om "kärlek vid första ögonkastet"!
Det är från en artikel eller något jag läste om den nyligen (eller ur en roman av Carina Burman där det nämns).

Jag orkade inte läsa klart Jane Eyre. Tyckte den var så seg och tråkig. O_o

Läser om Jane Austens böcker med viss regelbundenhet. Min favorit är Emma, men så växte jag upp med Clueless också. ;)

Jag orkade inte läsa klart Jane Eyre. Tyckte den var så seg och tråkig. O_o

Läser om Jane Austens böcker med viss regelbundenhet. Min favorit är Emma, men så växte jag upp med Clueless också. ;)
Åh, Emma hade jag inte en tanke på! Jag har faktiskt inte läst hela, men jag läste utdrag ur den i gymnasiet och gillade den. Den ska jag sätta upp på läslistan!

Så många böcker det ska finnas då!! :laugh:

Jag älskar både Stolthet och Fördom och Jane Eyre, svårt att välja. Har BBC Stolthet och fördom på dvd också, sett den otaliga gånger, och Jane Eyre går just nu på Tv4 film ;) har sett den också otaliga gånger

Nu får ni hjälpa mig med ett svårt dilemma! :D Jag ska på en f.d. elevs student och som hennes gamla svensklärare vill jag ge en bok; en klassiker. Jag var först helt övertygad om att jag ville ge Stolthet och fördom, men nu läser jag själv Jane Eyre och slås av hur fantastisk den är i språket och blir alldels rådvill! Det ska sägas att jag ännu inte läst ut Jane Eyre, utan hon har nyligen kommit till Thornfield.

Så, kära bukefalister som läst de båda böckerna: vilken ska jag ge? Jag vet inte vad hon läser i dag, men en klassiker är en klassiker och båda böckerna är mycket läsvärda.
Jag läste bägge på gymnasiet, kommer ihåg att Jane Eyre fastnade betydligt med, även om jag nu knappt minns något av dem såhär 20 år senare.. men det var en sån där bok som gjorde intryck. Kanske borde läsa den igen :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 533
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 977
Senast: ako
·
Äldre Äntligen 4 veckors avkoppling som är mer välbehövlig än den någonsin varit innan :) Så som den bokmal jag är så är det såklart dags att...
Svar
13
· Visningar
954
Senast: Aliche
·
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka