Jäst vs Yea-Sacc

Shettisar

Trådstartare
Är det någon liknelse mellan dessa 2 produkter?
Kan man ge Yea-sacc när man ger anti inflammatoriskt (fång)?

Någon med längre erfarenhet av Yea-sacc?

Sv: Jäst vs Yea-Sacc

KL

Jag funderar på om inte yea-sacc ska förknippas med sacchomyces carravisie (levande jästkultur) alltså tänkte jag på när jag såg ordet Yea-Sacc. Sacc= Sacchomyces caravisie. Kan ha mycket fel, hoppas att HH tittar förbi in så kanske hon kan svara på det.

Yea-sacc vet jag finns i Dodson&horrell-hästfoder. Nästan alla som har det, alltså Dodson&Horrell.

Sen så finns det ett helt annorlunda fullfoder som heter Primero Total, ett HELT spannmålsFRITT foder! :eek:

Finns där något preparat som innehåller levande Sacchomyces caravisie?
Förutom vanligt bakjäst.

Jag vet att Diamond V har Sacchomyces caravisie, men det står att jästkulturen är fermenterad o jag vet inte riktigt om det är levande. HH kan mycket sånt här, så jag hoppas att hon tittar in här.

Jag har för mej att Sacchomyces caravisie förbättrar hästens tarmflora, men även fibrer för att "lugna" magen.

Hallå där! Nu hittade jag något här om Yea-sacc. Hoppas det här duger ;)

Hämtat ur Dodson&Horrell;

Yea-Sacc

Stimmulerar fibersmältningen i tjocktarmen
Idealisk för hästar som har svårt att hålla sig i vikt samt för äldre hästar
För hästar under stress
Yea-Sacc är avsedd att användas under en längre tid, cirka 3 månader. Effekten av Yea-Sacc (Saccromyes cervisae1026 ) på tjocktarmen är väldokumenterad. Yea-Sacc hjälper till att kreera en stabil miljö i tarmen och ger en ökad matsmältning av framförallt växtråden i foderstaten.

Idealisk för hästar som är gamla, står på en låg foderstat, har disposition för kolik, arbetar under stress, har svårt för att lägga på sig hull eller som har hett temperament.

Sedan var jag inne på en hemsida där dom har ett fullfoder, som jag nämnt däruppe, Primero Total. Enligt dom är Yea-sacc en levande jästkultur.

Senast ändrad av en moderator:

Fick svar av HH i en annan tråd där jag skapade. Det är mycket riktigt att Yea-sacc är en levande jäst, som kommer ifrån sacchomyces cerevisie. Men just Yea-sacc, det är producentens namn på jäststammen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 169
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 669
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 184
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka