Min lilla (nåja) Leonbergervalp fick sin avmaskning hos mig nu, 13 veckor gammal lite drygt. Använde Axilur som ska ges i 3 dagar. Det var inga som helst problem att räkna ut dosen då hennes vikt fanns med som exempel. Läste bilagan där ev kräkningar stod som biverkningar, dock inte ett ord om andra magproblem. Konstigt, tänkte jag, eftersom föl inte sällan reagerar och större maskangrepp bl.a. brukar ge lös mage hos vuxna (var ju ett tag sen jag hade valp.) Men så igår (dag 2 ) var hon lite lös, och efter andra dosen brakade helvetet löst, så att säga. Det bara rann ur henne, med 20 min intervall
Efter några vändor på golvet & ute lugnade det ner sig, och hon fick behålla sin lilla middag. Kvällsmaten hoppade vi över eftersom det är svårt med nattspring då hon är lite orolig när man rastar på natten. Ringde agrias telefonvet som sa att det kunde bero på massivt maskangrepp eller att hon tålde medlet dåligt.
Har ni varit med om liknande reaktion? Och är det verkligen vanligt att en valp bär på så mkt mask, hon var ju avmaskad några veckor tidigare (som de ska) och hon är ju ändå en stadshund, inga gödselhögar från landet här inte :smirk:
Eftersom det lugnade ner sig så pass bra och hon har mått kanon i allmäntillståndet ger jag henne sista dosen idag, det är ju inte bra att avsluta mitt i om hon nu har en massa mask som då ju ska ut och ma vill ju inte de ska bli resistenta.
Och nu får hon bara dietmat, ris & kokt fisk & lite fil. Var tvungen att skriva av mig, det kändes som en så hysterisk reaktion och är det inte konstigt att det inte står med som ev biverkning??
Har ni varit med om liknande reaktion? Och är det verkligen vanligt att en valp bär på så mkt mask, hon var ju avmaskad några veckor tidigare (som de ska) och hon är ju ändå en stadshund, inga gödselhögar från landet här inte :smirk:
Eftersom det lugnade ner sig så pass bra och hon har mått kanon i allmäntillståndet ger jag henne sista dosen idag, det är ju inte bra att avsluta mitt i om hon nu har en massa mask som då ju ska ut och ma vill ju inte de ska bli resistenta.
Och nu får hon bara dietmat, ris & kokt fisk & lite fil. Var tvungen att skriva av mig, det kändes som en så hysterisk reaktion och är det inte konstigt att det inte står med som ev biverkning??