Bukefalos 28 år!

Jaydess (spiral)

Masqueradee

Trådstartare
Nu har jag gjort något man kanske inte "borde" göra, nämligen söka på nätet efter information om ett läkemedel (eller liknande) man blivit rekommenderad att ta.

Jag har under de senaste månaderna märkt att jag börjat må sämre och sämre inför mens till den grad att jag inser att detta är ohållbart. Själva mensen har jag inga problem med, ont som "folk har mest" men kan lindra med Naproxen. Det är min mentala hälsa som är problemet.

Gick till gyn för att göra en grundlig undersökning för att se att inget var fysiskt fel (har haft mensvärk innan mensen så de ville kolla att allt var okej) och efter undersökningen kunde det konstateras att allt såg okej ut.
Läkaren frågade om jag hade partner och om jag använde något preventivmedel, svarade nej på båda frågorna och fick en chockerad blick tillbaka och massa frågor om hur jag tänkte när jag inte använde preventivmedel och om jag ville bli gravid (inser här att frågan kanske berörde ALLA preventivmedel och inte bara det som livmodersbäraren kan ta). Anledningen till att jag valt att inte ta några former av hormonpreparat är för att jag inte känt ett behov av det förrän nu och jag ville veta om ett hormonpreparat kanske kunde lindra PMS'en.
Läkaren ordinerade spiralen Jaydess och skickade iväg mig till MVC för att prata med en barnmorska. Även där blev jag rekommenderad samma spiral.

Men här kommer min fundering.. Samtalen var hela tiden inriktade på hur detta var ett bra alternativ för att slippa bli gravid, låg hormonutsöndring och att mensen i princip skulle försvinna förutom några mellanblödningar, alltså inget jag egentligen sökt för. Men när jag läser på hos företagets hemsida står det knappt någonting om att det skulle lindra PMS-symptom och läser jag på bland internetforum får jag lust att kasta mig på telefonen och avboka min tid för insättning illa kvickt. Tror ni att de personer jag pratat med fastnat lite för mycket för att se detta som ett preventivmedel mot graviditet snarare än det jag sökte för, alltså något som hindrar mina hormoner att leka "hur ledsen och värdelös kan vi få Masqueradee att känna sig denna vecka"?
Är det någon som fått Jaydess mot just PMS eller liknande symptom? Om ni har Jaydess, hur upplevde ni det?
 
Boka tid hos en annan gyn!
Till mig har antidepressiva att ta under pms-perioderna alternativt p-piller som har effekt mot pms erbjudits när jag sökt för pms-bekymmer. Jag vet inte huruvida spiral är bra/dåligt i hänseendet - dock tycker jag du ska prata med någon ny gyn för att DU ska känna dig bekväm och välinformerad, det är jätteviktigt.
 
Nu har jag gjort något man kanske inte "borde" göra, nämligen söka på nätet efter information om ett läkemedel (eller liknande) man blivit rekommenderad att ta.

Jag har under de senaste månaderna märkt att jag börjat må sämre och sämre inför mens till den grad att jag inser att detta är ohållbart. Själva mensen har jag inga problem med, ont som "folk har mest" men kan lindra med Naproxen. Det är min mentala hälsa som är problemet.

Gick till gyn för att göra en grundlig undersökning för att se att inget var fysiskt fel (har haft mensvärk innan mensen så de ville kolla att allt var okej) och efter undersökningen kunde det konstateras att allt såg okej ut.
Läkaren frågade om jag hade partner och om jag använde något preventivmedel, svarade nej på båda frågorna och fick en chockerad blick tillbaka och massa frågor om hur jag tänkte när jag inte använde preventivmedel och om jag ville bli gravid (inser här att frågan kanske berörde ALLA preventivmedel och inte bara det som livmodersbäraren kan ta). Anledningen till att jag valt att inte ta några former av hormonpreparat är för att jag inte känt ett behov av det förrän nu och jag ville veta om ett hormonpreparat kanske kunde lindra PMS'en.
Läkaren ordinerade spiralen Jaydess och skickade iväg mig till MVC för att prata med en barnmorska. Även där blev jag rekommenderad samma spiral.

Men här kommer min fundering.. Samtalen var hela tiden inriktade på hur detta var ett bra alternativ för att slippa bli gravid, låg hormonutsöndring och att mensen i princip skulle försvinna förutom några mellanblödningar, alltså inget jag egentligen sökt för. Men när jag läser på hos företagets hemsida står det knappt någonting om att det skulle lindra PMS-symptom och läser jag på bland internetforum får jag lust att kasta mig på telefonen och avboka min tid för insättning illa kvickt. Tror ni att de personer jag pratat med fastnat lite för mycket för att se detta som ett preventivmedel mot graviditet snarare än det jag sökte för, alltså något som hindrar mina hormoner att leka "hur ledsen och värdelös kan vi få Masqueradee att känna sig denna vecka"?
Är det någon som fått Jaydess mot just PMS eller liknande symptom? Om ni har Jaydess, hur upplevde ni det?
Jag tror de hört ditt behov. För om du blir av med mensen så borde du även bli av med pms:en tänker jag. För då kommer du ju slippa hormonförändringarna som annars blir inför mensen. Jag har ingen erfarenhet av problemet men tycker det låter som ett bra första alternativ att prova.
 
Många blir hjälpta av det lilla hormontillskott spiralen ger.

Om du besväras hade jag absolut provat. Tycker du inte du får hjälp efter 6 månader (det tar så långt tid innan allt stabiliserad är min erfarenhet) kan du bara plocka ut den. Det tar några sekunder hos gyn, du hostar och den är ute.
 
När jag satte in Jaydess var det inte främst för att förhindra graviditet (jag var singel med obefintligt sexliv då) utan för att hjälpa mig med mensvärk. Att det blev just Jaydess och inte p-piller denna gång var för att Jaydess tydligen är bra på så vis att det inte ger en massa dåliga kringeffekter som påverkan på humör, sexlust osv.
Inte samma behov som du kanske, men bara för att illustrera att det verkar vanligt att välja hormonspiralen av flera anledningar.

Jag har väldigt lite biverkningar av min Jaydess, är väldigt nöjd.
 
Jag fick outhärdlig smärta av jaydess som satt som den skulle.
Föll ihop i affär pga smärtan, spydde av ren smärta.

Kommer aldrig rekomendera.

Cerazette piller funkar på mig med PMS, blir bara lite irriterad jämfört med att skrika och slå i dörrar.
 
Jag fick outhärdlig smärta av jaydess som satt som den skulle.
Föll ihop i affär pga smärtan, spydde av ren smärta.

Kommer aldrig rekomendera.

Cerazette piller funkar på mig med PMS, blir bara lite irriterad jämfört med att skrika och slå i dörrar.

Jag fick exakt likadant med min Jaydess men det säger ju inget om huruvida den fungerar för andra, dvs din icke-rekommendation är ointressant. Gällande i princip alla preventivmedel är det svårt att i förväg sia om hur det kommer att fungera utan man måste prova (något jag gärna skulle vilja forska på i framtiden så att kvinnor slipper testa sig runt i den djungel som finns, utan att man istället skulle kunna förutsäga i alla fall några alternativ som kommer att fungera okej - slut på sidospår).
 
Jag fick exakt likadant med min Jaydess men det säger ju inget om huruvida den fungerar för andra, dvs din icke-rekommendation är ointressant. Gällande i princip alla preventivmedel är det svårt att i förväg sia om hur det kommer att fungera utan man måste prova (något jag gärna skulle vilja forska på i framtiden så att kvinnor slipper testa sig runt i den djungel som finns, utan att man istället skulle kunna förutsäga i alla fall några alternativ som kommer att fungera okej - slut på sidospår).

Jag tycker det skulle vara väldigt intressant att få olika svar om jag frågade som TS.
 
Det är väl mer intressant att ta reda på varför du mår psykiskt dåligt vid mens.
Risken är ju att du får blödningar mest hela tiden och oregelbundet också för den delen. Eller så försvinner blödningarna helt. Det är det ingen som vet.

Jag hade ringt igen och frågat hur detta hjälper mot ditt problem du sökte för.
 
Ja, det har jag väl aldrig sagt något om? Däremot säger din upplevelse inget om någon annans.

Självklat inte. Vet att många älskar jaydess och blir mycket hjälpta av den.

Så jag kan inte icke rekomendera något bara för att andra blir hjälpta? Underligt resonemang.
 
Mitt humör blev sämre med spiralen, tog ut den av den anledningen. Satte in den från början som preventivmedel, inte mot humörsvängningarna. Har samtidigt vänner som är lyriska över sina erfarenheter av spiraler, så det är nog så att man måste testa för att veta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 504
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
19 382
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Okej.. just nu tusen frågor som cirkulerar i mitt huvud. Varnar för långt inlägg men hoppas att någon som har gått igenom detta orkar...
2
Svar
20
· Visningar
6 663
Kropp & Själ Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och...
Svar
16
· Visningar
4 533
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp