Jobb och bilvande pension

Tycker det är ganska irriterande med olika pensionsbesked om jag tittar på minpension.se eller pensionsmyndigheten, det skiljer väldigt mycket!
Hur menar du att det skiljer sig? Jag kollade själv och det verkar diffa lite grann på tjänstepensionen för mig, den allmänna var lika hög.
 
Senast ändrad:
Det skiljer 3000 kr i allmän pension och 7000 i tjänstepension.
Det låter lite konstigt. Jag trodde pensionsmyndigheten hämtade tjänstepensionsunderlaget från minpension.se och att minpension.se hämtade allmän pension från pensionsmyndigheten.
 
Jag är så gammal att jag nog har en ganska bra prognos och ärligt talat verkar jag ha gjort nåt rätt eftersom prognosen ser ut att jg ökar mina inkomster oavsett om jag går vid avtalad ålder som är 65 eller om jag jobbar ett par år till. Det mesta beror på den stora summan jag frick i vederlag från mitt förra jobb som jag tröck rakt in i pensionen.
 
Det låter lite konstigt. Jag trodde pensionsmyndigheten hämtade tjänstepensionsunderlaget från minpension.se och att minpension.se hämtade allmän pension från pensionsmyndigheten.
När jag gick in nu så dirigerades jag från pensionsmyndigheten till minpension.se så ..ja det verkar så
 
Haha, jag loggade in på minpension och kikade nu. Det var nog något fel någonstans, för enligt prognosen skulle jag få ut 20 kr/månad i pension.

Efter att ha klickat runt lite ändrades det dock till en mer rimlig summa. Jag har haft ganska låg lön i många av mina jobb, under 25 000. Sista åren har det dock ökat rejält så jag tror jag kommer få en bra pension ändå. Har trots allt minst 30 år kvar i arbetslivet.
 
När jag loggade in på Min pension härom året, var prognosen att jag lär få runt 12tkr i månaden (innan skatt...), om jag fortsätter att jobba heltid utan att vara sjuk etc under resten av livet. Woopido.

Nu bytte jag jobb och gick upp lite i lön i början av året. Men inte så pass att jag räknar med nån dramatisk skillnad när det gäller just pension.
 
Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension.
Varenda krona du tjänar räknas.

Hört dessa 2 hela livet från olika håll. Kom ju även upp i tråden om hemmafru att tänka på pension som blir lidande om en inte jobbar.

"För att arbete ska premieras i pensionshänseende krävs en lön på omkring 45 000 kronor eller mer. Låg- och medelinkomsttagare däremot, kan inte räkna med att livslånga arbetsinsatser påverkar pensionsnivån jämfört med den som enbart lever på grundskyddet med garantipension och bostadstillägg."

Klipp från
https://www.spfseniorerna.se/nyheter/ekonomi/20232/oktober/expressen_231023/

Känns som jag levt i en lögn.

Därför jag inte bryr mig längre. Jag lever nu och lever jag sen tar jag det då. Jag jobbar deltid, spenderar tid med mina barn, sparar inte privat till pensionen utan använder pengarna nu. Min riktålder för pension är 69 år, jag misstänker att den kommer höjas.
 
När jag loggade in på Min pension härom året, var prognosen att jag lär få runt 12tkr i månaden (innan skatt...), om jag fortsätter att jobba heltid utan att vara sjuk etc under resten av livet. Woopido.

Nu bytte jag jobb och gick upp lite i lön i början av året. Men inte så pass att jag räknar med nån dramatisk skillnad när det gäller just pension.
Tror du och jag är ganska jämngammal och min prognos ser ut något liknande. Men hoppas den blir bättre tills det är min tur att gå i pension
 
Jag ska visst få 20000 i månaden före skatt det får väl räcka antar jag
Först stod det 25000 men då skulle jag jobba tills jag var 68 det tror jag inte jag orkar vet inte om jag orkar till 65 ens
Sen har jag någon KPA pension som tada ger hela 37 kr extra i månaden också tydligen
Vet inte riktigt vad den kommer ifrån faktiskt så där på rak arm
 
Jag ska visst få 20000 i månaden före skatt det får väl räcka antar jag
Först stod det 25000 men då skulle jag jobba tills jag var 68 det tror jag inte jag orkar vet inte om jag orkar till 65 ens
Sen har jag någon KPA pension som tada ger hela 37 kr extra i månaden också tydligen
Vet inte riktigt vad den kommer ifrån faktiskt så där på rak arm
KPA är väl statligt, har du jobbat statligt någon gång? Posten innan ett visst årtal exempelvis.

Edit: kommun/region kan det visst vara!
 
Jag har hört samma, men tänker att jag lever här och nu. Inte ska jag kämpa och plåga mig igenom ett helt arbetsliv på heltid för att eventuellt få några kronor extra i en pension jag troligen aldrig kommer se röken av. Är helt övertygad om att jag aldrig kommer uppnå ”pensionsålder” för den kommer nog flyttas fram hela tiden. Så jag är helt inne på att jobba hållbart deltid så jag orkar både leva och jobba under många år istället.
 
Fast om hon bor, jobbar och betalar skatt i Tyskland är det väl rimligt att anta att hon även får pension från Tyskland? Och får hon svensk pension så är det garantipension om jag förstått saken rätt.

Yep, hon får pension från både Tyskland och Sverige. Stämmer att det är garantipension och inte inkomstbaserad pension.
 
Jag kommer bli fattigpensionär, har bott och arbetat utomlands i många år. Men jag tänker att jag kommer ändå inte leva så länge pga att min kropp är kass. Så jag oroar mig inte så mycket. Har inga större behov, så, länge jag har hyra, mat, internet och kvalitetsmat för katten då räcker det. Det fanns ju ett skämt om att pensionärer tvingas leva på kattmat pga fattigdom men jag har inte råd att äta kattens kvalitetsmat importerad från Tyskland ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp