Jobb och bilvande pension

nullo-modo

Trådstartare
Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension.
Varenda krona du tjänar räknas.

Hört dessa 2 hela livet från olika håll. Kom ju även upp i tråden om hemmafru att tänka på pension som blir lidande om en inte jobbar.

"För att arbete ska premieras i pensionshänseende krävs en lön på omkring 45 000 kronor eller mer. Låg- och medelinkomsttagare däremot, kan inte räkna med att livslånga arbetsinsatser påverkar pensionsnivån jämfört med den som enbart lever på grundskyddet med garantipension och bostadstillägg."

Klipp från
https://www.spfseniorerna.se/nyheter/ekonomi/20232/oktober/expressen_231023/

Känns som jag levt i en lögn.
 
Min riktålder är 68 år, kan tidigast gå vid 65 och det kan jag ju säga att jag kommer inte jobba en dag längre än nödvändigt.
Snarare lär jag sträva efter att kunna gå tidigare än 65.
 
Enligt prognosen som går att göra på min pension, kommer jag få halva min lön som max. :meh:
Den skulle jag inte lita på för mycket då hur många procent av lönen bror på hur långt kvar du har kvar att jobba. Ju närmare pension ju högre procent av din lön.
 
Tycker det är ganska irriterande med olika pensionsbesked om jag tittar på minpension.se eller pensionsmyndigheten, det skiljer väldigt mycket!
Skiljer en del då dom räknar olika och blir inte pålitliga fören nära pension. Om man inte jämför med andra i liknande ålder.
 
Jag har haft turen att tidigt haft professionell insyn i pensionsysstem (i UK dock), plus relativt hogavlonat jobb, sa jag raknar bara pa privat pensionssparande. Urholkanden av pensionssystemen kanns allt mer som en tickande tidsbomb dock, gallande vilket skydd samhället ger och vad medborgarna förväntar sig
 
Noll...
 

Bifogade filer

  • 20240314_131254.jpg
    20240314_131254.jpg
    183,2 KB · Visningar: 212
Så det är väl tyska pensionsmyndigheten som gäller för dig och inte svenska?

Hon kommer ändå att få pension från Sverige. Min mamma har bott utomlands sedan 80-talet och hon får svensk pension. En del människor flyttar tillbaka till hemlandet vid pensionsavgång och de får ut pensionen dit. Varje år måste de gå till ambassaden och visa upp sitt pass och att de lever och får intyget stämplat. Min älskade mamma glömmer alltid bort det så jag får fixa det. Hon blir otroligt frustrerad över att hon numera inte kan få prata med en riktig person utan måste tala sig igenom flera led.

Har en kompis som jobbat på ambassad och berättat om hur hela familjen kommer och stöttar upp den halvdöda personen eftersom stora delar av familjen är beroende av hens pension.
 
Hon kommer ändå att få pension från Sverige. Min mamma har bott utomlands sedan 80-talet och hon får svensk pension. En del människor flyttar tillbaka till hemlandet vid pensionsavgång och de får ut pensionen dit. Varje år måste de gå till ambassaden och visa upp sitt pass och att de lever och får intyget stämplat. Min älskade mamma glömmer alltid bort det så jag får fixa det. Hon blir otroligt frustrerad över att hon numera inte kan få prata med en riktig person utan måste tala sig igenom flera led.

Har en kompis som jobbat på ambassad och berättat om hur hela familjen kommer och stöttar upp den halvdöda personen eftersom stora delar av familjen är beroende av hens pension.
Fast om hon bor, jobbar och betalar skatt i Tyskland är det väl rimligt att anta att hon även får pension från Tyskland? Och får hon svensk pension så är det garantipension om jag förstått saken rätt.
 
Så det är väl tyska pensionsmyndigheten som gäller för dig och inte svenska?
Vi får från båda. Dessutom skattar man bara 20% på den svenska. Dessutom räknas de sista 5 åren innan pension extra högt i Tyskland. Det är då man ska se till jobba heltid.
Så jag kommer förmodligen (beror ju på hur pensionsfonder osv utvecklar sig på min svenska pension) kommer jag ha mer i pension i månaden än vad jag har i lön nu när jag jobbar. Och jag tjänar helt okay.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp