Jobb, studier och SGI....

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jobbar för ett bemanningsföretag inom äldreomsorgen sedan december 2013, har nu haft ett vikariat på en arbetsplats fram till 31 augusti.
Ska alltså då gå tillbaka och hoppa runt bland olika arbetsplatser igen men hade istället tänkt ta tjänstledighet för studier alternativt säga upp mig.
Men så blev jag gravid, är nu i vecka 8 och funderar på vad som händer med min SGI om jag; 1)tar tjänstledighet och studerar under graviditeten eller 2)säger upp mig och studerar under graviditeten samt efter föräldraledigheten?
Jag har pratat med en kvinna på försäkringskassan men blev inte ett dugg klokare... Blir inte klar över om jag förlorar hela SGI:n eller delvis eller om den på något mirakulöst sätt ändå kan räknas på mitt nuvarande jobb?

Det känns ju värdelöst att ha slitit som en galning på jobbet och sen ändå få gå med minimal SGI hela föräldraledigheten... Kan tillägga att jag pga sjukdom helt enkelt inte kan fortsätta jobba med det jag gör nu och det går ej att omplacera mig.
 
Oavsett om du tar tjänstledigt för studier eller säger upp dig och studerar så skyddas din SGI under studietiden så länge du tar studiestöd. Det får dock inte bli mer än tre månaders glapp mellan arbete och studier.

När du studerar och din arbetsinkomst minskar eller upphör kan du få behålla din SGI under studieperioden. Det gäller om du:

  • studerar och finansierar dina studier med studiestöd
  • studerar inom det egna yrkesområdet
  • vårdar barn som är under ett år
  • gör ett kortare avbrott, max tre månader, i yrkeslivet.
  • får utbildningsbidrag för doktorander
Du får behålla din SGI så länge du studerar och får studiestöd.

https://www.forsakringskassan.se/wp...m/om_sgi_for_arbetslos,_studerande,_sjuk_m_m/

Jag arbetade i flera år innan jag började studera höstterminen 2012 och nu när jag är föräldraledig över sommaren så beräknas föräldrapenningen på min gamla inkomst.
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 304
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Jag kände mig lite söndagdeppig igår igen, inför en ny arbetsvecka. Det har gått så många år nu utan att jag känt någon som helst...
2
Svar
31
· Visningar
2 946
Senast: enough
·
Skola & Jobb Jag har ingen koll på någonting kring det här, och behöver all hjälp jag kan få, så jag provar att fråga här. Jag är sjukskriven 50%...
Svar
18
· Visningar
7 489
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Behöver hjälp att reda ut lite vad jag ska göra med livet 2021.. Erbjudande: 75% januari-december, vikariat inom ett område som...
Svar
7
· Visningar
831
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp