Jobba hemifrån

Så olika det kan vara, min chef hade hoppats att vi kunde vara tillbaka heltid på kontoret innan semestern.

Vi var även tillbaka heltid på kontoret förra hösten, så satt heltid på kontoret några månader då.
Våran arbetsgivare har agerat föredömligt i pandemin. Vi gick hem på dagen i mars när nyheterna kom ut, började direkt med temp/handsprit och munskydd på augusti 2020 🙂

Sen har inte alla den möjligheten..
 
Jag började arbeta på mitt jobb under pandemin så jag har bara arbetat hemifrån. Det funkar när det gäller att få arbetet gjort, men jag är så fruktansvärt uttråkad. Bor själv så det kan gå dagar utan att jag träffar någon som inte är kassörskan på Hemköp, typ.
 
På sätt och vis har nog den här pandemin öppnat ögonen på en del på arbetsgivare. Jag vet flera arbetsplatser där man tidigare absolut inte fick jobba hemifrån någonsin med diverse halvkassa skäl till varför det inte skulle gå. De har nu fått dra öronen åt sig och inse att distansarbete i många fall ger effektivare och nöjdare medarbetare, mindre sjukfrånvaro osv. osv. Jag hoppas att valmöjligheten kommer finnas kvar även efter pandemin för dem som vill och kan.

På min arbetsplats har det varit okej att jobba hemifrån även innan pandemin, så för mig blev skillnaden att jag inte fick åka till kontoret även om jag ville egentligen (det gjorde jag efter överenskommelse med min chef ändå nu i vintras för jag höll på att gå in i väggen). Vi sitter i kontorslandskap och det är ett koncept som jag har väldigt svårt för. Hemma har jag ett separat kontor där jag inte blir störd. Den enda anledningen till att jag åker dit är den sociala biten och om jag ska skriva ut något eller så. På kontoret kan jag inte jobba med något som kräver hundra procent fokus.

Nu blev det en liten utsvävning, men lite så tycker jag i alla fall :)
 
Jag började arbeta på mitt jobb under pandemin så jag har bara arbetat hemifrån. Det funkar när det gäller att få arbetet gjort, men jag är så fruktansvärt uttråkad. Bor själv så det kan gå dagar utan att jag träffar någon som inte är kassörskan på Hemköp, typ.
Där känner jag igen mig! Ensamheten är det värsta med hemarbetet. Jag är ensam på deltid när kidsen är hos sin far, och de dagarna är jag typ crazy cavy lady som mest pratar med våra marsvin. Jag har ju tappat majoriteten av mina fritidsaktiviteter också eftersom de inte är pandemisäkra, så att inte få det sociala umgänget på jobbet är tungt.
 
På sätt och vis har nog den här pandemin öppnat ögonen på en del på arbetsgivare. Jag vet flera arbetsplatser där man tidigare absolut inte fick jobba hemifrån någonsin med diverse halvkassa skäl till varför det inte skulle gå. De har nu fått dra öronen åt sig och inse att distansarbete i många fall ger effektivare och nöjdare medarbetare, mindre sjukfrånvaro osv. osv. Jag hoppas att valmöjligheten kommer finnas kvar även efter pandemin för dem som vill och kan.

På min arbetsplats har det varit okej att jobba hemifrån även innan pandemin, så för mig blev skillnaden att jag inte fick åka till kontoret även om jag ville egentligen (det gjorde jag efter överenskommelse med min chef ändå nu i vintras för jag höll på att gå in i väggen). Vi sitter i kontorslandskap och det är ett koncept som jag har väldigt svårt för. Hemma har jag ett separat kontor där jag inte blir störd. Den enda anledningen till att jag åker dit är den sociala biten och om jag ska skriva ut något eller så. På kontoret kan jag inte jobba med något som kräver hundra procent fokus.

Nu blev det en liten utsvävning, men lite så tycker jag i alla fall :)
Det är helt perfekt att kunna vara hemma och jobba när man känner sig lite risig! Har man lite feber/är snorig/hostig orkar man kanske inte med projektet att klä sig och åka till jobbet. Men sitta hemma med en filt och hosta lite är inte speciellt jobbigt. Jag är sjuk/förkyld ganska ofta och har inte en sjukdag sen pandemin började. Brukar annars vara hemma en hel del.

Skulle jag vara riktigt sjuk skulle jag självklart inte jobba fast jag är hemma.
 
Det är helt perfekt att kunna vara hemma och jobba när man känner sig lite risig! Har man lite feber/är snorig/hostig orkar man kanske inte med projektet att klä sig och åka till jobbet. Men sitta hemma med en filt och hosta lite är inte speciellt jobbigt. Jag är sjuk/förkyld ganska ofta och har inte en sjukdag sen pandemin började. Brukar annars vara hemma en hel del.

Skulle jag vara riktigt sjuk skulle jag självklart inte jobba fast jag är hemma.
Iof ska man ju se till att bli frisk istället för att jobba när man är risig. Men, så sant som du säger. Eftersom risken att smitta någon annan försvinner när man jobbar hemma så kan man ju sätta gränsen för sjukskrivning på en annan nivå :)
 
Iof ska man ju se till att bli frisk istället för att jobba när man är risig. Men, så sant som du säger. Eftersom risken att smitta någon annan försvinner när man jobbar hemma så kan man ju sätta gränsen för sjukskrivning på en annan nivå :)
Jo, absolut. Men jobbar man hemifrån kan man "prova" jobba och se hur det går. I vanliga fall hade jag sjukanmält mig direkt på morgonen och inte åkt in. Ingen vill jobba i närheten av någon som är krasslig. Man kanske orkar lite dator-jobb bara?

Eller, i Coronatider, det kanske kliar i halsen, men man känner sig helt okej. Jag hade behövt sjukskriva mig 2-3 gånger under våren på grund av det om jag inte kunnat arbeta hemifrån.
 
Redan innan pandemin jobbade jag hemma minst 2 dagar i veckan. Jag jobbar deltid och har två "hela" dagar (alltså 8 h arbetsdag) och sen tre kortare dagar och tidigare jobbade jag alltid hemifrån de långa dagarna för att inte behöva lämna hundarna ensamma så länge. Nu har jag jobbat hemifrån på heltid sedan förra våren och precis som några andra här i tråden så ÄLSKAR jag det. Vi skaffade valp i höstas och det är ju otroligt mycket enklare när man kan jobba hemifrån.

Jag slipper drygt 1 h pendling per dag, jag kan ta paus när jag vill, vintertid kan jag ta ut hundarna medan det är dagsljus och sen jobba lite längre när mörkret fallit.

Är inte jättesocial och får rätt mycket social interaktion här hemma pga vår sidoverksamhet med hundcenter och vandrarhem. Sen har min man också jobbat en del hemifrån en del i höstas. Vi har dock varsitt arbetsrum men vi kan ju ta fika och lunch tillsammans. Vi har sedan tidigare bra arbetsplatser här hemma med höj- och sänkbara skrivbord, bra stolar etc och eftersom vi har varsitt arbetsrum så stör vi heller inte varandra när vi har möten (vilket för min del är ganska sällan, för hans del lite oftare).

Jag jobbar som ekonomiadminstratör på ett stort konsultbolag, mina arbetsuppgifter är framför allt fakturering av våra konsulters arbeten och de avdelningar jag fakturerar åt sitter på flera olika kontor runt om i Sverige, så redan tidigare var jag van vid att bara kommunicera via mail och Skype/Teams med de projektansavariga som jag jobbar för, då spelar det ingen roll om jag sitter hemma eller på företagets lokala kontor. Jag har förvisso jättetrevliga kollegor på det lokala kontoret men för min del skulle det räcka med att träffa dem kanske en eller ett par dagar i månaden - jag vill helst fortsätta jobba hemifrån även framöver.

Och ja, jag håller med @Sirap att det här väl är det enda positiva med pandemin. För min del finns egentligen ingen anledning att åka in till kontoret mer än att vara lite social med det lilla trevliga gänget vi är där. Min chef sitter i en stad 2 h bort och sen är mina ekonomikollegor spridda från Skåne (där jag sitter) upp till Östersund och vi brukar ha en fysisk träff en gång om året och annars möten en gång i veckan.

I förlängningen tänker jag att det här ju öppnar upp för möjligheten att tex flytta utomlands om min man hittar något intressant jobb och att jag ändå kan ha kvar mitt jobb... det enda jag behöver är en stabil internetuppkoppling, sen kan jag sköta mitt jobb från var som helst. Nu vet jag inte om vi ska flytta utomlands, men plötsligt finns ju i alla fall möjligheten.
 
Jag har även mindre sjukdagar och när jag tänker på det blir det ÄNNU en bra sak med att jobba hemmifrån, att slippa lyssna på folk som snorar, hostar och harklar sig på jobbet :yuck:
Då mina kollegor lätt gick till jobbet ändå även om fler påpekade detta..
 
Jag har även mindre sjukdagar och när jag tänker på det blir det ÄNNU en bra sak med att jobba hemmifrån, att slippa lyssna på folk som snorar, hostar och harklar sig på jobbet :yuck:
Då mina kollegor lätt gick till jobbet ändå även om fler påpekade detta..
Håller med så mycket om detta! Jag jobbar i en arbetsgrupp där nästan alla mina kollegor har barn i VAB-åldern, och det har varit väldigt mycket snorande och hostande och under de två åren jag jobbade på kontoret på plats har även jag blivit smittad flera gånger av att de går till jobbet fast de är sjuka. Särskilt som det blir en ond cirkel, sjuka barn - vabb - komma efter på jobbet - tillbaka en dag - smittad själv - sjuk - går till jobbet ändå för att inte komma efter ännu mer - smittade kollegor. Är man riktigt sjuk, corona eller ej, ska man självklart stanna hemma och inte jobba, men känner man sig så pass frisk att man ändå orkar jobba hemifrån så vinner alla på det om man just gör det hemma och inte smittar ner alla sina kollegor för att man är rädd att förlora pengar och/eller komma efter för mycket på jobbet.

Jag var själv jätte, jättedålig på att ta med mig datorn hem om kvällarna innan coronan. När coronan kom, men innan vi började jobba hemifrån, blev alla på kontoret lite bättre på det. Och det är definitivt något jag tror många kommer ta med sig även efter pandemin. Förutsatt att man har ett jobb man kan sköta hemifrån så klart.
 
Alltså dagarna och veckorna flyter verkligen ihop av att jobba hemifrån. Fick meddelande på Facebook om någon som är i trakten "över Krim". Och jag bara eh, va? Just det, det var ju den där helgdagen någon torsdag i maj! Kanske rätteligen borde förkortas KRIH men ändå. Och så är det redan denna vecka?! Hade fullständigt glömt bort detta.

Jag satt just och kikade på alternativa tider för en remissgenomgång och tyckte att torsdag ser ju jättebra ut, var väldigt mycket luckor i allas scheman där.
 
Jag har jobbat hemma och bara varit in på kontoret några timmar i veckan sedan slutet av december. Det är otroligt skönt och jag mår så mycket bättre.

Har redig ångest nu inför att det börjar "lätta upp". Jag har en kollega jag inte riktigt tål (det är ömsesidigt) och mår dåligt bara vid tanken av att gå tillbaka till kontoret på heltid igen.

Jag har funderat på att ta upp ämnet med min chef om att eventuellt kunna jobba hemifrån även efter corona är över men inte riktigt vetat hur jag ska lägga fram det. Troligtvis skulle jag behöva vara på kontoret på halvtid oavsett. Som det är nu är jag inne ett par timmar två dagar i veckan och känner att det är alldeles tillräckligt.
 
Jag har jobbat hemma och bara varit in på kontoret några timmar i veckan sedan slutet av december. Det är otroligt skönt och jag mår så mycket bättre.

Har redig ångest nu inför att det börjar "lätta upp". Jag har en kollega jag inte riktigt tål (det är ömsesidigt) och mår dåligt bara vid tanken av att gå tillbaka till kontoret på heltid igen.

Jag har funderat på att ta upp ämnet med min chef om att eventuellt kunna jobba hemifrån även efter corona är över men inte riktigt vetat hur jag ska lägga fram det. Troligtvis skulle jag behöva vara på kontoret på halvtid oavsett. Som det är nu är jag inne ett par timmar två dagar i veckan och känner att det är alldeles tillräckligt.

Ta upp det nu och berätta att du mår bättre av det. Min chef reagerade väldigt bra och tycker jag ska fortsätta med det som tur e!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 644
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 331
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 637
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 351
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp