Jobba i stall mot hyresreduktion? Fungerar det, erfarenheter?

Men är du seriös? Det finns ju inte resurser att jaga alla småfuskare. Att det under längre tid pågått sanering av hästverksamheten kan väl inte ha missats av någon verksam?

Uppenbarligen har många missat det eftersom man annonserar öppet om det.

Och ja, seriös. Ts skulle tydligen åka dit direkt för att man byter tjänster mot stallplats medan andra stall som gör exakt samma klarar sig undan år efter år. Tycker det verkar mycket underligt.
 
Uppenbarligen har många missat det eftersom man annonserar öppet om det.

Och ja, seriös. Ts skulle tydligen åka dit direkt för att man byter tjänster mot stallplats medan andra stall som gör exakt samma klarar sig undan år efter år. Tycker det verkar mycket underligt.

Ja , de flesta inackorderingsstall har sådan hjälp.. jag kan räkna upp hur många som helst som år efter år har det konceptet. Det annonseras precis som du säger helt öppet om det oxå.
 
Okej, jag missade att TS tänkte driva hela gården med svart arbetskraft.

Ser dock inte varför det skulle vara okej från skatteverket att man driver delar svart, men säger du det så antar jag att det är så.

Tänkte vadå? Jag har inte tänkt något jävla svartjobb så vad lägger du ord i mun på mig för? :rage:
 
Alltså nu spårar ni ut som vanligt.

Detta är alltså tankar och funderingar kring hur man kan göra i framtiden. Det skulle vara ett alternativ till att ha extra hjälp men vi köper ju ett ställe för att jag vill leva med hästar och sambon vill bo stort, vad får ni det till att jag inte vill ta hand om dom någonstans? O_o

Men likväl som man har städhjälp eller nanny ser jag inget fel i stallhjälp och får man stå gratis i mitt stall där tom hö och strö ingår så borde jag kunna byta det mot jobb istället. Inte allt men tex lunch och vissa andra pass som inte fungerar för småbarnsföräldrar med heltidsjobb om man vill ha hästarna traditionellt på box. Men självklart kan man bygga andra lösningar med fodergrindar osv..

Som sagt, en spåning inför...
 
Ja alltså nu är ju inte tanken att 2 inackorderingar skall sköta allt medans jag är i Troppan och roar mig. Jag kommer ju fortfarande att vara i stallet varje dag förutom de dagar då jag har medryttare (men tar förmodligen ändå en titt eftersom att dom är hemma) och de tillfällen jag menar är ungefär som @Fiorano skriver att de pass som inte fungerar för mig får dom ta efter en gedigen överenskommelse givetvis.

Och svart eller vitt, rent tekniskt får du ju lov att ha folk gratis i stallet om du själv vill och byta tjänster spelar väl ingen roll? Det ska ju inte vara en verksamhet på det sättet utöver ridhuset som vi i så fall säljer årskort till.

Och fler inackorderingar än "hjälp" vill jag inte ha, möjligtvis vänner då men dom ska ju inte vara en del av hjälpen utan betala och hjälpa till med det dom hinner i så fall alt rida mina.
Du måste skatta på all hobbyverksamhet nu för tiden. Så detta med reducerad hyra låter bara problematiskt för mig. Då kommer du ha en "grundhyra" som du sen reducerar beroende på x antal pass vilket kommer betyda att personen tekniskt sett jobbat för dig och får lön i form av reducerad hyra. Och om jag inte missminer mig så får tillexempel inte anställda på ridskola få reducerad hyra istället för hela lönen. För att det blir fel med skatter, moms, sociala avgifter, arbetsgivaravgifter och förmåner biten.
Är det inte helt enkelt lättare att säga lägga en lägre hyra tillatt börja med och säga att det ingår x antal pass per vecka?
 
Du måste skatta på all hobbyverksamhet nu för tiden. Så detta med reducerad hyra låter bara problematiskt för mig. Då kommer du ha en "grundhyra" som du sen reducerar beroende på x antal pass vilket kommer betyda att personen tekniskt sett jobbat för dig och får lön i form av reducerad hyra. Och om jag inte missminer mig så får tillexempel inte anställda på ridskola få reducerad hyra istället för hela lönen. För att det blir fel med skatter, moms, sociala avgifter, arbetsgivaravgifter och förmåner biten.
Är det inte helt enkelt lättare att säga lägga en lägre hyra tillatt börja med och säga att det ingår x antal pass per vecka?

Jo förmodligen får man ju skriva tex att personen betalar 0kr i hyra för stallplats där xx ingår såsom strö, hö samt xx stallpass.

Eller något, så långt har vi självklart inte kommit :)
 
Alltså nu spårar ni ut som vanligt.

Detta är alltså tankar och funderingar kring hur man kan göra i framtiden. Det skulle vara ett alternativ till att ha extra hjälp men vi köper ju ett ställe för att jag vill leva med hästar och sambon vill bo stort, vad får ni det till att jag inte vill ta hand om dom någonstans? O_o

Men likväl som man har städhjälp eller nanny ser jag inget fel i stallhjälp och får man stå gratis i mitt stall där tom hö och strö ingår så borde jag kunna byta det mot jobb istället. Inte allt men tex lunch och vissa andra pass som inte fungerar för småbarnsföräldrar med heltidsjobb om man vill ha hästarna traditionellt på box. Men självklart kan man bygga andra lösningar med fodergrindar osv..

Som sagt, en spåning inför...

Det kvittar vad vi tycker, det enda intressanta är vad SKV tycker. Lite snabb googling gav dessa länkar:

https://www.skatteverket.se/privat/...atjanster.4.7459477810df5bccdd4800034088.html

https://www.skatteverket.se/privat/...rvaltning.4.7459477810df5bccdd4800015158.html

Jag tror som sagt det blir svårt att få det vitt på det sätt som du tänkt göra det. Sedan ser jag en massa strul om de inte gör skötseln på det sätt du vill ha det. Hyr in någon när ni ska åka bort istället så slipper ni en massa huvudvärk och eventuella olagligheter.
 
Jo jag är medveten om detta och givetvis skriver man tydligt vilka uppgifter som skall göras och när samt hur. Förövrigt gäller min standard i stallet och passar inte det så får man inte stå där.

Självklart har jag inte fler hästar eller större än vad jag klarar av själv. Men det är utöver det ett sätt att få avlastning ungefär som städhjälp eller nanny.

Som sagt det skulle vara avlastning ungefär som städhjälp eller nanny. Och jag är inte flexibel, varför tror du att jag vill ha eget? :)
Även om de allra flesta (alla) som har inackorderingar har det för att klara sin egen hästhållning (ekonomiskt och/eller praktiskt), så måste man som stallägare vara medveten om - och gilla - att man har kunder. Detta är något som många missar i början. De ser bara fördelarna med inackorderingar, och missar skyldigheterna som följer med. Ser man sina kunder som städhjälp eller nanny så tror jag att man i längden får stora problem.
Kan du tänka dig att vara flexibel så tror jag ditt upplägg kan fungera om du hyr ut stallet med kallhyra (inga tjänster ingår) till ett kollektiv där du ingår. Men då har den/de andra lika stor rätt att bestämma. Vet dock inte om det är möjligt att betala hyra till sig själv. Kanske måste du ha AB/HB/KB för det. Men det kan säkert ngn annan bättre.
 
Jag är sugen på gård men tänker ha kvar hästarna på fullservice någon annanstans. Som inackorderad är det lätt att glömma hur mycket jobb det är med en hästgård och ju fler hästar desto mer slitage på allt, inredning, hagar, hindermaterial, ridbanor etc.

Jag har stått i stall där vissa fått reducerad hyra då de regelbundet tagit fodringar och det är väl ok men de verkligt tuffa jobben är det nog få som tar mot reducerad hyra. Exempelvis har de stolpat om alla hagar i stallet den här sommaren och det har tagit två personer i stort sett hela sommaren. De har givetvis inte jobbat 8 timmar om dagen men de har ju faktiskt annat att göra. Vem ska sköta allt? Jag är inte beredd att ge upp mitt jobb för att bedriva inackorderingsverksamhet, vilket det lätt blir om man tar in ett par hästar till. Tror man lurar sig själv om man tror att man tjänar på det faktiskt, både tid och pengar.
 
Även om de allra flesta (alla) som har inackorderingar har det för att klara sin egen hästhållning (ekonomiskt och/eller praktiskt), så måste man som stallägare vara medveten om - och gilla - att man har kunder. Detta är något som många missar i början. De ser bara fördelarna med inackorderingar, och missar skyldigheterna som följer med. Ser man sina kunder som städhjälp eller nanny så tror jag att man i längden får stora problem.
Kan du tänka dig att vara flexibel så tror jag ditt upplägg kan fungera om du hyr ut stallet med kallhyra (inga tjänster ingår) till ett kollektiv där du ingår. Men då har den/de andra lika stor rätt att bestämma. Vet dock inte om det är möjligt att betala hyra till sig själv. Kanske måste du ha AB/HB/KB för det. Men det kan säkert ngn annan bättre.

Det är vårt stall och vår gård där vi bestämmer. Inget annat :)
 
Kan inte så mkt om skatteregler men tänker lite praktiskt..
Är det inte bättre att ta en lägre grundhyra där det ingår att ha x antal pass/vecka och sen att man vid överenskommelse kan köpa sig fri från pass om man (och ni) vill?

Sen tror jag kanske, utifrån hur du vill ha det, att det är bättre att tänka helt tvärt om. Ta ordentlig hyra med all service inkluderat så att du får råd med en deltidsanställd istället. Då är det lättare för dig att få det på ditt sätt.
 
Nu ljuger du rakt av. Du påstod att stora stallar gjorde så, jag svarade med att jag tvivlade på att stora stallar baserade sin verksamhet på svart arbetskraft. Inget annat.

Var försiktig med sanningen, det är lätt att gå tillbaka och kontrollera.

Det var så jag tolkade detta. Eftersom du gjorde skillnad i om det var hela eller delar, så..
Jag skulle vilja säga att det är otroligt ovanligt att ett stort stall bygger hela sin verksamhet på svart arbetskraft. Delar av den, inte ovanligt. Hela - väldigt uppenbart.

Och

"Du ska alltså bygga upplägget och verksamheten på skattebedrägeri?

Lycka till med det. SKV är inte så dumma soM en del verkar tro."

Så ljug? Knappast.
 
Det var så jag tolkade detta. Eftersom du gjorde skillnad i om det var hela eller delar, så..


Så ljug? Knappast.

Jag citerade ju inlägget jag svarade på, hur kan du rimligen tolka det som att det handlar om TS?! Då måste du vara extremt generös med ditt tolknignsföreträde. In absurdum, vill jag hävda.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 266
Senast: Whirlie
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 348
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 820
Senast: svea
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 330
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp