Jobba innan bebisen kommer...

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kalandera

Innan förlossningen, hur länge jobbade ni?
Jag har "tid" den 29/9 och har sista jobbardagen den 24/9.
Känner lite olust inför det då kroppen redan nu känns trött och ryggen börjar ömma.

Pappren till f.kassan är redan inskickade där det står att jag kommer ta ut fp from den 29/9.
Kan man dra ner på arb.tiden själv och stämpla upp? eller blir dom galna på fk då?? :confused:

Hur gjorde ni?
 
Sv: Jobba innan bebisen kommer...

Jag var beräknad till 30/10 förra året och skulle ta föräldraledigt f.r.o.m 18/10. Jag orkade däremot inte jobba heltid i slutet så jag tog ut halv föräldrapenning från och med i början på september tror jag det var, jobbade alltså halvtid t.o.m 17/10. Föräldrapenningsdagarna är ju dina och två månader innan bf får du börja ta ut dem om du vill och hur du vill :)
Bebben behagade dock int ekomma ut förrän 7/11 :p

Lycka till med bebben! :)
 
Sv: Jobba innan bebisen kommer...

OM du redan nu känner dig trött, UTNYTTJA möjligheten att vara föräldraledig även före förlossningen! Du KAN ändra det du skickat in till försäkringskassan!
Dra ner på arbetstiden själv och stämpla tycker jag låter som en konstig lösning när du FÅR ta ut föräldradagar. Visst, det är trist att tulla på dem redan i förväg, men du BEHÖVER vilan inför förlossningen om du känner dig trött i kroppen!
 
Sv: Jobba innan bebisen kommer...

På mitt jobb är det inte problem alls att få havandeskapspenning (jag jobbar som sjuksköterska och vi hanterar mycket cytostatika och det får man inte göra om man är gravid), så jag har inte jobbat sedan 17 juni (fast jag hade en och en halv veckas semester då också) och jag har beräknat datum nu på söndag (!!!), alltså den 29:e.

// K
 
Sv: Jobba innan bebisen kommer...

Lycka till på söndag!!!! (Om bebben nu vill komma enligt "planerna"! ;) )
 
Sv: Jobba innan bebisen kommer...

Jag skulle jobbat till nån vecka innan, men jag fick för tidigt, så det blev pang-tjoff-slut direkt.

Rätt skönt egentligen, jag slapp slutföra en massa surdegar....HEHE
 
Sv: Jobba innan bebisen kommer...

Nu vet jag inte hur det är nuförtiden,men då jag väntade min dotter för 13 år sen :o :o :o så fick jag havandeskapspennig 2 månader innan beräknad förlossning och det för att vi jobbar i en miljö med delvis montoma lyft men också emellanåt i "våtrum" med halkrisk.
Jag vet inte vad du jobbar med,men det kanske kan vara et alternativ?
 
Sv: Jobba innan bebisen kommer...

Hu, jag tillhör den lyckliga skara som har rätt till havandeskapspenning 60dgr innan beräknad förlossning. Nu har jag iof varit hemma sjukskriven sedan mitten på april. jag är beräknad till 22/9 men det blir troligen snitt nästa vecka då jag har sätesbjudning. Har du ingen semester att ta ut? Annars å får du börja ta ut din FP 10 dgr innan beräknad förlossning. Lycka till ;)
 
Sv: Jobba innan bebisen kommer...

Liten jamforelse mellan Sverige och Kanada: Nar jag fick mitt sista barn -98 skulle jag ha mammaledigt fran den 1:a aug. Hon var beraknad till den 14:e. Jobbade som vanligt den 1:a, vattnet gick nagon timme efter jag kommit hem och hon foddes nasta dag. :p

Foraldrapenningen var da 50% av inkomsten och forsta utbetalningen tog ca 5 veckor. Nar hon var 6 manader gammal tog mammaledigheten slut och jag tvingades atervanda till jobbet, annars hade jag blivit av med det. :(

Sedan januari -00 ar foraldraledigheten 12 manader aven har, ar dock osaker pa vad foraldrapenningen ar.

Sverige ar bra! :banana:
 
Sv: Jobba innan bebisen kommer...

Det här är en spinoff på 50-50-debatten som pågår här nu.

En reflektion: är kanadensiska barn mer kriminella eller ointelligenta än svenska?

Vad jag menar med det är att det kanske inte är barnen som mår dåligt av om inte mamman är hemma hos dem i två år, utan mamman själv. Kan det vara så?
 
Sv: Jobba innan bebisen kommer...

Bade och tror jag. Barnet kanner inte samma narhet med sin mamma och soker sig hellre till andra barn och vi far barn som fostrar barn. Jag har ingen statistik men ar ganska saker pa att farre ungdomar avslutar sin grundutbildning har.
Mammorna a andra sidan kanner ofta skuld och overkompenserar med materiella saker. Kommunikationen mellan mor och barn ar ofta dalig.
 
Sv: Jobba innan bebisen kommer...

Hur fungerar det om man har riskfyllt arbete? Vad är riskfyllt arbete?

Har en bror vars sambo väntar barn. Hon jobbar med hästar och deras skötsel. Det är ju en risk enligt mig. Hon ska även motionera hästarna dagligen.


Vem avgör detta?

Helt okunnig om detta! :o :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 874
Senast: Saeta
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 520
Senast: hastflicka
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 566
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp