Jobba med grisar

cowgirl81

Trådstartare
Nån här som gör det. Ska på arbetsintervju på ett typ BB, Vad får man göra där. Förutom ta hand om smågrisar. Vill ha så mycket info som möjligt. :)
 
Har jobbat som grisskötare i drygt 10 år. Nu är det väldigt olika hur det kan se ut med arbetsuppgifter och hur stallarna är utformade. Detta påverkar tempo och hur fysiskt tungt jobbet är. Hur mycket djur de har, hur ofta och hur många suggor som grisar.

Där jag jobbar är mycket fel byggt. Detta förmodligen för de ville göra det så billigt som möjligt :meh: Så det är tungarbetat. Vi har ingen uppdelning heller så varje dag har man BB, tillväxt och slakt. Vissa andra ställen har ju kanske en man på BB en annan på tillväxt etc. Är ju också bättre att ha så för smittskyddet.

Det vi gör är: skrapa och strö, behandlar, kastrerar, kollar så utfodring fungerar, pumpar ut gödsel ut utgödslingen, flyttar suggor och smågrisar vid avvänjning, flyttar grisar mellan tillväxt och slakt, säljer grisar till andra slaktgårdar, skickar slaktgrisar på slakt, tvättar tomma avdelningar, avlivar sjuka djur m.m.
Allt detta gör ju inte varje dag det som vi gör varje dag är i fetstil.
 
Fick jobbet, så ska ha hand om tillväxtdelen. Kommer dock gå bredvid ett tag för och lära mig, :)
Grattis till jobbet :) Jag har också jobbat med grisar i många år och arbetsbeskrivningen är väldigt lik den som wonderwoman skrev. Vaccinera gjorde man med jämna mellanrum också, både tillväxtgrisar och suggor.
Jag hade mycket administrativt arbete upptill, journaler skulle fyllas i och rapporteras till veterinärstation/jordbruksverket, beställa medicin, vaccin.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag ska på arbetsintervju imorgon förmiddag för en typ av administrativt jobb. Har inte varit nervös över det innan, men nu slog...
Svar
6
· Visningar
686
Senast: Flixon
·
L
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 543
Senast: Gunnar
·
Fritid Gissar att alla ni som har en smartphone har precis som jag, en extrem mängd foton. Jag vill inte radera foton och filmklipp för de är...
2
Svar
24
· Visningar
1 198
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 159
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp