Drömmen om att få jobba hemma

Bukefalos 30 år!

Mabuse

Trådstartare
Jag tycker jag allt oftare stöter på idén att drömmen är att få jobba hemifrån, helst helt och hållet. Eller kanske möjligen komma till jobbet någon gång per vecka.

Ni som vill det, varför vill ni det?

För egen del får jag jobba hemma hur mycket jag vill nästan, men gör det i princip aldrig. Det är opraktiskt att jobba hemma, där finns ingen bra arbetsplats (köksbordet i all ära, men ergonomiskt är det inte), det kommer hem barn och deras kompisar, så det är svårt att fokusera. Möten måste man ha på teams, vilket jag tycker är mentalt uttröttande - möten på riktigt däremot kan ge energi. Dessutom är det tråkigt, man träffar inga kollegor, och får äta lunch och dricka kaffe i ensamhet.

Vad är det som lockar med att sitta hemma? Varför är det bättre än att vara på kontoret?

Hunden slipper vara själv.
Man slipper det sociala kallpratet som tar enormt med energi, i varje fall för mig.
Man slipper pendling/tiden att ta sig till och från jobb.

Har inga barn och hade utan problem ordnat en liten kontorshörna i min lägenheten ifall jag fått turen att arbeta hemifrån.

Jag tycker jag allt oftare stöter på idén att drömmen är att få jobba hemifrån, helst helt och hållet. Eller kanske möjligen komma till jobbet någon gång per vecka.

För egen del får jag jobba hemma hur mycket jag vill nästan, men gör det i princip aldrig. Det är opraktiskt att jobba hemma, där finns ingen bra arbetsplats (köksbordet i all ära, men ergonomiskt är det inte), det kommer hem barn och deras kompisar, så det är svårt att fokusera. Möten måste man ha på teams, vilket jag tycker är mentalt uttröttande - möten på riktigt däremot kan ge energi. Dessutom är det tråkigt, man träffar inga kollegor, och får äta lunch och dricka kaffe i ensamhet.

Vad är det som lockar med att sitta hemma? Varför är det bättre än att vara på kontoret?
För mig är det som lockar att slippa spendera 2 timmar och 25 minuter varje dag på att vara på väg till och från jobbet.
Att kunna göra något vettigt på lunchen om man vill, så slipper man göra det efter jobbet när man är slut.

På jobbet har jag det som du har det hemma verkar det som. Inte någon superbra arbetsplats, konstanta (och jag menar verkligen konstanta!) avbrott pga kollegor som stör. Jag får mer gjort på en dag hemma än en vecka på jobbet vissa veckor.

Hemma har jag dessutom bättre arbetsplats. Visserligen hade det varit najs med höj och sänkbart bord men eftersom jag är gamer har jag allt annat. En supersnabb dator (jobbdatorn är seeeeg), en superskön stol, en kollega att gosa med då och då (katten), tre skärmar.

Ta i dag till exempel. Vaknade samma tid som när brukar när jag ska jobba på plats. Gick ut och sprang (slapp alltså springa i äckelvärmen), duschade, fixade god frukost. Började jobba 40 minuter tidigt.
På lunchen åkte jag och pappa till ett nytt ställe och åt, annars brukar jag även använda lunchen till att veckohandla.
Kunde sluta 40 minuter tidigare. Pga inte helt sopslut orkade jag åka iväg och fixa botox för min huvudvärk.
Kom hem från det och var fortfarande inte trött. Kunde käka något och spela datorspel och läsa bok och leka med katt utan att känna som att det var svårt att orka med.

Jag vet inte om jag drömmer om att alltid jobba hemma. Men jag hade uppskattat en dag till. Får just nu jobba hemifrån en dag i veckan, och den är värd guld för mig. Jag hade kunnat avstå viss ökning på lönen för att få ha den, om det hade varit ett krav.

Jag har ett bra skrivbord, två skärmar etc och sitter mycket bättre hemma än i ett kontorslandskap på jobbet. Fysiska möten och restiden stjäl energi och ger mig ofta spänningshuvudvärk. Ser inga särskilda fördelar med att vara på kontoret (även om jag är det också) och mina närmsta kollegor är ändå placerade på en annan ort så teams är ändå första valet för kommunikation. Arbete hemifrån ger mig en bättre balans mellan jobb och fritid.

Jag arbetar heltid hemifrån men ska börja jobba på plats två dagar i veckan från hösten. Det blir en lagom blandning. Jag har flera kollegor som väljer att jobba på plats framför att jobba hemifrån men gemensamt med dem är att de inte har lång restid.

Kanske är en del i det vad man har för arbetsplats på jobbet? Jag har eget rum, bra skärmar och bekväm stol, allt jag behöver för att jobba finns där. Ska jag sitta hemma så sitter jag som en ostbåge över min laptop vid köksbordet, och måste dessutom kånka hem allt arbetsmaterial (och antingen vara en packåsna, eller reta mig på att jag glömt något på jobbet som jag hade behövt). Jobbet är ju liksom optimerat för att jobba, och dessutom ingen tvättmaskin och annat som pockar på och lätt gör så att man inte får så mycket jobb gjort.

Jag har ca en timmes restid till jobbet, men det är ju ändå lätt värt det.

Om jag hade haft ett jobb som gick att utföra hemma (och disciplinen att faktiskt göra det) hade det varit optimalt! Skönt på lunchen och aldrig behöva oroa mig för djuren framför allt. Lugn och ro.
Pendlingen gör inte så stor skillnad för mig, jag bor fem minuter bort på cykeln ändå... men hade jag haft mer än tjugo minuter hade det vägt tungt också.

Jag kan jobba hemifrån sporadiskt om jag vill. Jag gör det i princip aldrig. Jag tycker det är tråkigt. Tycker möten är (om möjligt ännu) mer ineffektivt via teams. Missar mycket av det dagliga snacket så upplever att jag får dålig koll, och att de som sitter hemma mycket har dålig koll. Behöver kånka med mig en massa dokumentation hem, för att inse att jag missat något. Nej det är inget för mig.

Jag är autistisk, så det som lockar för mig är just att inte träffa folk. Att få fokusera på mitt jobb, istället för att ta på masken och vara social.

Allt du får energi av på kontoret, gör att jag blir sängliggande dagen därpå.

Kanske är en del i det vad man har för arbetsplats på jobbet? Jag har eget rum, bra skärmar och bekväm stol, allt jag behöver för att jobba finns där. Ska jag sitta hemma så sitter jag som en ostbåge över min laptop vid köksbordet, och måste dessutom kånka hem allt arbetsmaterial (och antingen vara en packåsna, eller reta mig på att jag glömt något på jobbet som jag hade behövt). Jobbet är ju liksom optimerat för att jobba, och dessutom ingen tvättmaskin och annat som pockar på och lätt gör så att man inte får så mycket jobb gjort.

Jag har ca en timmes restid till jobbet, men det är ju ändå lätt värt det.

Oj så lyxigt på arbetsplatsen! Jag har bara varit med om delade rum med folk som avbryter mig hela tiden och hemsk belysning, eller öppet landskap med ännu värre störningar.

Möten på plats tar energi från mig, inte ger. Möten över Teams tar mindre energi.

Pendling till arbetsplatsen och att behöva vara "på" hela dagen, inte kunna komma undan ljudet och ljusen och alla som vill prata och bli bemötta korrekt, är extremt utmattande.

Jag kan inte jobba heltid överhuvudtaget när daglig närvaro på kontor är inblandat. Jag har försökt flera gånger, håller 1-2 år innan jag är totalt utbränd med panikattacker, kan inte sova, hjärtklappning. Inte ens en halvtid går (eftersom det alltid krävs 5 dagar, men halva dagar). Jag bränner ut mig omgående på att prestera trots alla störningsmoment.

Hemma kan jag jobba på mycket bättre, utan att bli förstörd av det.

Eget kontor är ju en superlyx... Med eget kontor och cykelavstånd till jobbet skulle det vara en helt annan femma för mig.

Jag hade inte kunnat jobba hemifrån 100%, utan kör ca en dag i veckan eller ingen alls lite beroende på vad som står på agendan. Tror vi har avtal på att vi får jobba hemifrån 49% eller någon annan konstig siffra, men det var för att AG skulle slippa ha ansvar för arbetsmiljön hemma. När jag jobbar hemifrån gör jag det för att jag behöver tvätta eller något liknande, och är gärna på kontoret då vi har så himla roligt tillsammans och vi behöver vara tillgängliga för varandra :)

Jag kan utreda komplexa ärenden utan att bli avbruten när jag jobbar hemma. Fokuserar bättre och kan tänka hela vägen utan att bli avbruten. Jobbar också.lite längre dagar hemma när jag sparar in restiden. Det blir flextid . Då gör jag kortare dagar på kontoret och slipper åka i rusningstrafik.

Jag får definitivt mer gjort hemma.

Slipper resan till arbetsplatsen och att behöva fixa i ordning mig. Kan sova en timme längre.

Blir inte avbruten av kollegor utan får tänka färdigt tankar.

Slipper dela rum med någon. Även om personen är trevlig är det ett stort stressmoment.

Hemma kan jag sitta som jag vill och bre ut mig som jag vill. Bor ensam så jag får vara ifred.

Jag har aldrig haft mitt sociala liv på min arbetsplats, jag har många vänner som jag träffar ofta och som fyller mitt sociala behov.

Jag pluggade i 4 år hemifrån, det passade mig helt fantastiskt bra! Hade fasta tider då jag skulle koppla upp mig, utöver det kunde jag lägga upp det som jag ville. Behövde inte tänka på hur jag såg ut, kunde äta vad som helst till lunch och fika utan att någon la sig i, slapp obekvämt kallprat med kollegor jag inte klickar med, slapp pendla(!!!), kunde ta ut hunden, kunde gå ut och slänga till hästarna mat, kunde sätta mig och plugga utomhus om vädret var gott. Jag stormtrivdes!

Har egentligen sedan dess velat arbeta hemifrån eftersom jag kände att det passade mig så bra, men har helt fel yrke för det. Är mellanstadielärare. En period provade jag att undervisa online i svenska som andraspråk (för vuxna), men det hade inte på långa vägar gått att få ihop tillräckligt med timmar för att jag skulle våga byta ut min heltidstjänst.

Den stora drömmen är att arbeta hemifrån och till stor del kunna välja själv när jag arbetar. Jag avskyr att känna mig låst när något av djuren behöver en tid till veterinären, eller bara hovslagaren för den delen. Eller ta bilen till verkstaden eller vad som helst, det hade varit så fantastiskt att kunna göra något ett par timmar mitt på dagen någon gång ibland och jobba ikapp det på kvällen eller helgen.

Jobbar ungefär halva tiden hemifrån och halva tiden på kontoret.
Sitter TYVÄRR i kontorslandskap med hot desking (dvs att man inte ens har ett eget skrivbord).

Hemma har jag ett trevligt inrett arbetsrum med extern skärm, bra tangentbord, en mycket bra stol, bra belysning etc.

De dagar jag har krävande skrivuppdrag eller behöver ringa längre samtal jobbar jag hemma.
Hemma kan jag tänka i lugn och ro, och behöver inte heller sitta i en liten lufttät kub då jag ska ringa.

Kollegorna är i och för sig trevliga, men mitt sociala liv är inte heller på arbetsplatsen.

Ja och så slipper man förstås pendlingen, kan ta en promenad under lunchen och kan även lägga sig ner 10 min om det känns så.

Slipper pendla 30 min enkel väg, slipper betala parkering, kan starta en tvätt, rensa ogräs, köra lite gräsklippare, sola en stund på lunchen. Katten kan vara utomhus (han får bara vara ute när jag är hemma), kan sova tills 10 minuter innan jag börjar arbeta.. kan arbeta helt ostört och får mycket gjort. Kan prata mycket i telefon utan att störa någon.. har obligatorisk tid på kontoret 2 dagar i veckan, det inkluderar jobb på fält, så i teorin är jag tvungen att vara på kontoret på måndagar.

Jag vill vara ledig när jag är hemma. Jag jobbar tre dagar per vecka och är oftast hemma på lunchen. Har fem minuters promenad mellan hem och jobb, det är perfekt. Skulle inte vilja behöva åka buss till jobbet. Hade jag bott och jobbat annorlunda kanske jag hade föredragit att jobba hemma.

Jag skulle väldigt gärna jobba hemifrån med någon dag i veckan på kontoret om det var så att jag hade ett jobb som var mindre relationsfokuserat och inte behövdes lika mycket ”hands on”. Är jag hemma kan jag gå med hunden på lunchen utan att åka hem först, godare kaffe, tystare arbetsplats, inga kollegor för nära än de som jag valt att bo med. Slippa sitta 40 min i bilkö för att komma ut från jobbet hade varit guld 😅
Sambon jobbar hemifrån en hel del redan så lunchsällskap skulle jag oftast ha.
Teamsmöten är ändå att föredra framför andra former av möten i 99 fall av 100. Skulle nog orkar vara betydligt mer social på fritiden med ett sådant upplägg 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar