Bukefalos 28 år!

Jobba med hundar...

E

Elvis

Hej allihopa!

Jag behöver tips på vad det finns för yrken där man få arbeta mkt eller bara med hundar? (ej veterinär!) Tack på förhand! /E. :bow:
 
Man kan arbeta som hundskötare eller instruktör inom försvaret. Sedan finns ju hunddagis där du antingen kan bli anställd eller starta eget. Hundtrim är också en möjlighet.

Ytterligare ett alternativ är djursjukvårdare på smådjurspraktik, men då ingår det ju en del andra djurslag också.
 
jo, det har jag oxå funderat på.. men läste mig till att man måste först utbilda sig till väktare... :mad:
 
Hur får man kontakt mnewd försvarets "hundavd."? Och hur utbildar man sig till djursjukhusvårdasre?
 
Oftast annonserar de på platsbanken om de söker folk. Annars kan du kontakta FHTE, Försvarets HundTjänstEnhet.

Djursjukvårdare utbildas på SLU i Skara.
 
Du måste först utbilda dig till polis för att kunna bli hundförare inom polisen. Det är rätt självklart.

Ytterst få kan dessutom gå direkt in i yrkena och bli hundförare. Det är eftertraktade jobb, så det vill till att man är intresserad av yrket och inte bara hunddelen.
 
fast jag förstår ändå inte varför man måste bli polis innan man får jobba med hundarna, jag syftar alltså att få utbilda dem som de gjorde i sollefteå på hundskolan ex. narkotikahund ( :rofl:).
 
Narkotikahundar är ofsta polishundar och får utbidlningen tillsammans med sin förare. Ska du utbilda ett sådant ekipage bör du ha erfarenhet av yrket. Det är ju inte tal om någon grunddressyr egentligen utan ren tjänsteinriktad dressyr.
 
Du verkar ha stenhård kontroll på hur saker och ting ligger till Jadzia. Jag har 2 vuxna rottis hanar på 4 respektive 5 år, jag har nu gått och funderat på om man kanske skulle hitta på nått. Vad som ligger närmast tillhands är väl hemvärnet skulle jag tro, vet du vilka krav som ställs osv.

Hundförare inom hemvärnet kan väl inte vara så svårt att bli antagen till och tar inte allt för mkt tid. Har precis för mig att dom bara är ute en helg per månad om jag inte är helt snett ute. Tror det kunde vara lite kul för voffsarna att börja köra lite på allvar även om det bara är en helg/mån.
 
Dom här kraven ställer hemvärnet på förare och hund för att få börja utbildningen

Hunden:
* Skottfast.
* God mental status.
* Den skall vara minst 45 cm hög och ha ett lämpligt hårlag som klarar långvarig vistelse ute i fältet.
* Hunden skall ha uppnått en ålder av minst 18 månader och maximalt vara 5 år vid provtillfället.
* Hunden skall ha apellydnad med undantag av apportering med betyg 5 i alla moment.

Föraren:
* Medlem i SBK.
* Disponibel för krigsplacering i hemvärnet.
* God hälsa
* Lägst 18 år.
* Vara svensk medborgare.

Har man inte gjort värnplikt så får man gå igenom en kortare grundutbildning.

Vill du påbörja tjänstehundsutbildning är det smartast att ta kontakt med frivilligansvarig i din klubb. Din ena hund är i äldsta laget och det är tveksamt om du kan utbilda honom.
Det är också ganska tidskrävande under själva utbildningen, men både hund och förare brukar tycka att det är väldigt kul.
 
Du skulle kunna ringa till någon uppfödare inom den ras som du skulle vilja jobba med. Jag har själv en boxer, och min uppfödare har en tjej som jobbar hos henne. Hon gör allt ifrån ger dom mat, tränar dom, utställningar och vet besök. Det skadar aldrig att fråga. Det går ju oxå att andvända som en ev merit senare . :p :p :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
216
Senast: Trott
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 304
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
1 711
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
143
Senast: Mrs Chippy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp