Bukefalos 28 år!

Skäller på andra hundar

TS, kontakta en bra hundtränare som använder sig av forskningsbaserade, moderna metoder. Förteckningen över H-märkta tränare kan vara ett bra ställe att börja på. Undvik såna som pratar om dominans, alfateorier, förvirrande fluff, energier. Undvik också såna som använder våld, hot om våld, eller obehag. Det är lätt att skrämma en hund till att inte våga visa några oönskade beteenden. Men det är inte samma sak som att jobba med roten till problemet.
En annan bra grej kan också vara att sänka kraven på sig själv och på hunden lite. Ofta begär vi ganska mycket av våra hundar utan att tänka på det. Det är inte så konstigt att en hund reagerar på saker i sin omgivning. Många människor kan ju relatera till att tacksamt gå hem från t.ex. jobbminglet lite tidigare för att det blir socialt överväldigande och man inte har valt att vara där. Kanske behöver de allra mest krävande scenarierna inte vara en del av målbilden. Kanske kan man sänka ribban lite, jobba med en bra och empatisk tränare, och få ett härligt liv med hund ändå.
 
Jag vill bara förtydliga att man självklart inte rycker eller sliter i kopplet! Men det tror jag nog att TS vet. Det är lite som att man använder ett skarpt bett på en het häst. Verktyget är skarpt men man måste vara försiktigt och noggrann för att inte skada hästen. Det var bara ett exempel.

Till TS: Du gör självklart som du själv vill! Känns detta inte bra eller att du känner dig osäker, boka gärna in en träff med en hundinstruktör med det hundtänket som du själv gillar.
Varför ska det vara bakom öronen? vad är skillnaden mellan ett vanligt halsband och retriverkoppel bakom öronen? alltså, vilken funktion vill du komma åt, om du inte vill att hunden ska känna obehag och bli lydig pga obehaget? Jag köper absolut att alla hundar inte lär sig allt via enbart mjuka metoder, att de är individer och att man ibland får säga nej till vissa av dem,, men att träna hundmöten med obehagliga metoder ger nog absolut inte positivt resultat.
 
Varför ska det vara bakom öronen? vad är skillnaden mellan ett vanligt halsband och retriverkoppel bakom öronen? alltså, vilken funktion vill du komma åt, om du inte vill att hunden ska känna obehag och bli lydig pga obehaget? Jag köper absolut att alla hundar inte lär sig allt via enbart mjuka metoder, att de är individer och att man ibland får säga nej till vissa av dem,, men att träna hundmöten med obehagliga metoder ger nog absolut inte positivt resultat.
Man kan säga nej även om man använder sig av icke-aversiva metoder. Det är ju bara ett ord och betyder ingenting i sig om man inte lär hunden det. ”Avbryt det du gör och titta på mig” eller ”avbryt det du gör och kom” är väl det folk ofta menar att de vill att hunden ska göra när de säger ”nej”. Det har inget med metoden att göra.

Det verkar råda så mycket missuppfattningar kring vad ”mjuka metoder” är. Men det är ju inget magiskt eller särskilt rosafluffigt egentligen. Det bygger på den enkla principen att alla djur vill ha sånt som är najs och vill undvika sånt som är obehagligt. Jobbar man med ”mjuka metoder” väljer man bort att tillfoga obehag/hota om obehag. Positiv förstärkning. Det går att träna allt från valar till lejon med positiv förstärkning, eftersom det är en grundläggande princip i hur alla djur fungerar, även människor: Sånt som lönar sig för oss att göra gör vi mer av. Inte krångligare än så. Att enstaka hundar eller raser skulle utgöra random undantag för den principen är helt enkelt inte sant, utan det handlar om att man missar andra faktorer, t.ex. ett högt stresspåslag i en situation som gör att det man självt tänkt ska fungera förstärkande i praktiken inte fungerar förstärkande för hunden. Det är inte samma sak som att positivt förstärkning inte fungerar, utan det betyder att den positiva förstärkningen inte sker.
 
Jag vill bara förtydliga att man självklart inte rycker eller sliter i kopplet! Men det tror jag nog att TS vet. Det är lite som att man använder ett skarpt bett på en het häst. Verktyget är skarpt men man måste vara försiktigt och noggrann för att inte skada hästen. Det var bara ett exempel.

Till TS: Du gör självklart som du själv vill! Känns detta inte bra eller att du känner dig osäker, boka gärna in en träff med en hundinstruktör med det hundtänket som du själv gillar.
Fast om du inte använder det för att skapa obehag så behöver du heller inte sätta kopplet på det sättet. Då förloras ju meningen med metoden litegrann.

Det är ingenting positivt som kommer genom att orsaka hunden smärta..
 
Man kan säga nej även om man använder sig av icke-aversiva metoder. Det är ju bara ett ord och betyder ingenting i sig om man inte lär hunden det. ”Avbryt det du gör och titta på mig” eller ”avbryt det du gör och kom” är väl det folk ofta menar att de vill att hunden ska göra när de säger ”nej”. Det har inget med metoden att göra.

Det verkar råda så mycket missuppfattningar kring vad ”mjuka metoder” är. Men det är ju inget magiskt eller särskilt rosafluffigt egentligen. Det bygger på den enkla principen att alla djur vill ha sånt som är najs och vill undvika sånt som är obehagligt. Jobbar man med ”mjuka metoder” väljer man bort att tillfoga obehag/hota om obehag. Positiv förstärkning. Det går att träna allt från valar till lejon med positiv förstärkning, eftersom det är en grundläggande princip i hur alla djur fungerar, även människor: Sånt som lönar sig för oss att göra gör vi mer av. Inte krångligare än så. Att enstaka hundar eller raser skulle utgöra random undantag för den principen är helt enkelt inte sant, utan det handlar om att man missar andra faktorer, t.ex. ett högt stresspåslag i en situation som gör att det man självt tänkt ska fungera förstärkande i praktiken inte fungerar förstärkande för hunden. Det är inte samma sak som att positivt förstärkning inte fungerar, utan det betyder att den positiva förstärkningen inte sker.
Tack för ditt inlägg, nu var det ju inte det jag ifrågasatte med mitt inlägg dock.
 
Jag vill bara förtydliga att man självklart inte rycker eller sliter i kopplet! Men det tror jag nog att TS vet. Det är lite som att man använder ett skarpt bett på en het häst. Verktyget är skarpt men man måste vara försiktigt och noggrann för att inte skada hästen. Det var bara ett exempel.

Till TS: Du gör självklart som du själv vill! Känns detta inte bra eller att du känner dig osäker, boka gärna in en träff med en hundinstruktör med det hundtänket som du själv gillar.
Varför ska det då sitta där det gör som mest ont på hunden?!
 
Till er alla: Jag ber om ursäkt för att jag tipsade om retrieverkoppel (Hela mitt inlägg). Jag har tänkt om och hoppas att moderatorn tar bort mina inlägg i den här tråden. Jag vill klarlägga att jag själv inte använder retriever koppel på min hund. ( använder sele). Tipset om retrieverkoppel har jag fått av hundtränare. Det var dumt av mig att tipsa om detta.
 
Till er alla: Jag ber om ursäkt för att jag tipsade om retrieverkoppel (Hela mitt inlägg). Jag har tänkt om och hoppas att moderatorn tar bort mina inlägg i den här tråden. Jag vill klarlägga att jag själv inte använder retriever koppel på min hund. ( använder sele). Tipset om retrieverkoppel har jag fått av hundtränare. Det var dumt av mig att tipsa om detta.
Det är många på forumet som använder både retrieverkoppel och stryplänkar, halvstryp och allehanda... det var nog mest förslaget att föra upp snaran tätt bakom öronen och dra åt stoppet som fick flera att reagera då just det läget är menat att skapa obehag och smärta hos hunden, och särskilt en reaktiv sådan som kan tänkas rycka i kopplet (även om föraren inte gör det.).
Kommentarer kan låta hårda ibland, men det betyder inte att det är personligt eller att du behöver radera inlägg. :)
 
Fast det finns alltid en metod som funkar ingen hund är omöjlig i något.
Men enklast är väl att gå en kurs i vardagslydnad tänker jag och få hjälp och råd på plats , svårt att ge råd över nätet.
Menade absolut inte att hon är omöjlig. Bara att de metoder vi redan har testat inte har fungerat.
 
Menade absolut inte att hon är omöjlig. Bara att de metoder vi redan har testat inte har fungerat.
Man får sällan ett snabbt resultat gällande sånt här utan först gäller det att hunden verkligen ska förstå ett alternativt beteende sen ska det formas in i vardagen och sen vid hundmöten. Det tar tid att omvandla något hunden tycker sig kunna redan :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
817
Senast: Trassel12
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 178
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
728
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 269
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp