Bukefalos 28 år!

Skäller på andra hundar

Dahlian

Trådstartare
Jag behöver råd från er!
Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt träna bort detta, men ser ingen framgång. Hon kan glatt leka med andra hundar bara hon fått hälsa. Men vi vill ju att hon skall kunna gå promenader och möta andra hundar, vara med på evenemang, i stallet osv utan att bli helt galen vid hundmöten.
Vi har tränat at försöka avleda, belöna osv. Men hon låser sig helt och struntar i om vi försöker distrahera, belöna osv. Nu söker jag tips hur vi ska göra. Vill så gärna kunna ha hennes med problemfritt. Nu blir det ju i stället att man drar sig för att ta med henne och så vill vi ju inte ha det.
 
Det vanligaste problemet bland svenska hundar skulle jag säga.
Ni får försöka hitta en metod som fungerar på just er.
Skvallerträning är det vanligaste kan jag tro.
Min egna hund som är lite stressad kring hundmöten kan skvallra men det går lika bra att få bära/dra lite i kampdutten förbi mötet och självklart behöver den här typen av hundar större avstånd till den mötande hunden än en hund utan mötesproblematik :)


Metoder jag inte gillar är att kliva åt sidan och sätta eller lägga hunden men en del använder det med. Blir lite skumt när man ser två ekipage som både gör den 😄
 
Tyvärr hittar vi ingen metod som verkar funka, därav att jag önskade om någon hade några råd som vi inte testat. Svallerträning fungerar inte heller tyvärr :(
 
På vissa hundar funkar det fint att hitta något som betyder mest för hunden kycklingkorv,kamp,boll.

För andra hundar funkar det bättre att fixa hundmötet med ett stort lugn och nu går vi bara attityd.

Alla hundar är olika och deras ägare ännu mer olika ägarna är svårast att träna :)
 
Tyvärr hittar vi ingen metod som verkar funka, därav att jag önskade om någon hade några råd som vi inte testat. Svallerträning fungerar inte heller tyvärr :(

Kan hunden "Nej!"? Alltså befäst som att nej = det du gör är förbjudet, oavsett vad du gör. Sluta omedelbart.

Om ja, så hade jag (mtp att ni provat massor vad det verkar) nött på med Nej! och enbart berömt/belönat när hunden är/blir tyst.
 
Jag behöver råd från er!
Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt träna bort detta, men ser ingen framgång. Hon kan glatt leka med andra hundar bara hon fått hälsa. Men vi vill ju att hon skall kunna gå promenader och möta andra hundar, vara med på evenemang, i stallet osv utan att bli helt galen vid hundmöten.
Vi har tränat at försöka avleda, belöna osv. Men hon låser sig helt och struntar i om vi försöker distrahera, belöna osv. Nu söker jag tips hur vi ska göra. Vill så gärna kunna ha hennes med problemfritt. Nu blir det ju i stället att man drar sig för att ta med henne och så vill vi ju inte ha det.
Låser sig hunden så är avståndet för kort för det du kräver av din hund. Öka avståndet och börja träna på ett avstånd där hunden reagerar men inte låser sig och börja jobba där för att senare stegvis bli närmare och närmare.
 
Ibland får jag för mig att springa med en sån hund. Vet inte om de hjälper men att en är ute o springer/joggar. Den måste trava och fokusera framåt och kan inte hålla på. Sen att utsätta sig för alla hundmöten på vägen.

Eventuellt cykla med den.

Kanske kan trigga vissa men lite fokus krävs för att se vart en sätter tassarna och få framåttänk.
 
Jag behöver råd från er!
Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt träna bort detta, men ser ingen framgång. Hon kan glatt leka med andra hundar bara hon fått hälsa. Men vi vill ju att hon skall kunna gå promenader och möta andra hundar, vara med på evenemang, i stallet osv utan att bli helt galen vid hundmöten.
Vi har tränat at försöka avleda, belöna osv. Men hon låser sig helt och struntar i om vi försöker distrahera, belöna osv. Nu söker jag tips hur vi ska göra. Vill så gärna kunna ha hennes med problemfritt. Nu blir det ju i stället att man drar sig för att ta med henne och så vill vi ju inte ha det.

NRK har en jättefin serie om hundträning där flera av ekipagen får bra hjälp med just de problemen. Rekommenderas. Tror att SVT har köpt in och visat nån säsong också. "Fra bølle till bestevenn" med Maren Teien Rørvik.

https://tv.nrk.no/serie/fra-boelle-til-bestevenn
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ibland får jag för mig att springa med en sån hund. Vet inte om de hjälper men att en är ute o springer/joggar. Den måste trava och fokusera framåt och kan inte hålla på. Sen att utsätta sig för alla hundmöten på vägen.

Eventuellt cykla med den.

Kanske kan trigga vissa men lite fokus krävs för att se vart en sätter tassarna och få framåttänk.
Ja hundar i arbetet brukar inte ha tid med utfall på samma vis. Stor igenkänning på den :)
 
Ibland får jag för mig att springa med en sån hund. Vet inte om de hjälper men att en är ute o springer/joggar. Den måste trava och fokusera framåt och kan inte hålla på. Sen att utsätta sig för alla hundmöten på vägen.

Eventuellt cykla med den.

Kanske kan trigga vissa men lite fokus krävs för att se vart en sätter tassarna och få framåttänk.
Våran münster är sådan, kan vara hopplös när vi promenerar i koppel, skäller och gör utfall om han får möjlighet. Men framför mig när vi springer eller cyklar så kan han passera utan problem, tittar knappt på mötande. Då går han in i jobbrollen och då jobbar man :D
 
När min hund var sådan och inte lyssnade på något, inte gick att avleda osv, så var jag helt tyst och gick med avslappnad hållning i kopplet trots möte. Han fick förstås inte långt koppel, men jag spände inte mig där jag gick utan slappnade av och höll emot först när han drog och så gick jag bara vidare. Han hade fått lära sig kommandot "fram" och kunde det så jag sa bara "fram" upprepade gånger och så fort han vände huvudet fram fick han beröm och så även när han slappnade i kopplet. När jag såg att han kopplade mitt "fram" med att faktiskt gå förbi, även om det var skäll och dragning åt den andra hunden så la jag till ett "NEJ!" i början när han skulle göra utfall/sätta igång och dra/skälla, vilket gjorde att han kom av sig lite och fick kommandot "fram" direkt och så beröm. Jag tittade inte ens på andra hunden, absolut ingen fokus på den utan jag hade fokus framåt dit jag skulle gå, och förstås på min egen hund mer i smyg för att kunna ge kommandon och beröm på rätt ställen.

Ingen onödig belöning i form av ord, klapp eller godis. Inte stanna, ligga eller gå åt andra hållet. Bara göra, som om det vore det naturligaste i världen. Nu gnäller han bara ibland när det är någon speciell han vill träffa, resten struntar han i. Men visst, är vi på en promenad och 6 hundar skäller på honom medan han skött sitt och hund nummer 7 kommer och gör samma sak så kan han tröttna och skälla tillbaka. När det händer pratar jag med honom helt enkelt, nu behöver jag inte vara så fåordig och kan också stanna och ge godis efter ett bra möte då och då, men precis när det var som jobbigast tyckte jag att alla sådana tips förstorade upp det i hans huvud och han blev för exalterad av det, och det bästa var att bara göra.

Men det är lite så han är som "person", att få saker överstökade utan extra allt, i början.
 
Jag behöver råd från er!
Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt träna bort detta, men ser ingen framgång. Hon kan glatt leka med andra hundar bara hon fått hälsa. Men vi vill ju att hon skall kunna gå promenader och möta andra hundar, vara med på evenemang, i stallet osv utan att bli helt galen vid hundmöten.
Vi har tränat at försöka avleda, belöna osv. Men hon låser sig helt och struntar i om vi försöker distrahera, belöna osv. Nu söker jag tips hur vi ska göra. Vill så gärna kunna ha hennes med problemfritt. Nu blir det ju i stället att man drar sig för att ta med henne och så vill vi ju inte ha det.
Hej! Mitt bästa tips är att använda retriverkoppel till hunden! Sätt kopplet högt upp vid nacken/öronen med” stoppet”. Träna följsamhet med hunden och belöna hunden när den är tyst eller följer med dig. Gärna med gott godis! Håll avstånd i början och gå lugnt. Med tiden kan du korta avståndet till andra triggers. Mjuka metoder funkar inte alltid för alla hundar utan man får testa sig fram och se vad som passar ens hund bäst! Det skadar inte att testa! Ett retrieverkoppel kostar ej mycket heller! Finns på biltema tex. Hoppas det löser sig för dig!
 
Jag behöver råd från er!
Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt träna bort detta, men ser ingen framgång. Hon kan glatt leka med andra hundar bara hon fått hälsa. Men vi vill ju att hon skall kunna gå promenader och möta andra hundar, vara med på evenemang, i stallet osv utan att bli helt galen vid hundmöten.
Vi har tränat at försöka avleda, belöna osv. Men hon låser sig helt och struntar i om vi försöker distrahera, belöna osv. Nu söker jag tips hur vi ska göra. Vill så gärna kunna ha hennes med problemfritt. Nu blir det ju i stället att man drar sig för att ta med henne och så vill vi ju inte ha det.
För mig som fått en reaktiv hund så har det fungerat bäst med en kurs i hundmöten och en annan för samma instruktör som hette lugna ned dig.
Fick jättemycket bra tips och verktyg då jag kände att det jag försökte med själv inte fungerade.
 
Hej! Mitt bästa tips är att använda retriverkoppel till hunden! Sätt kopplet högt upp vid nacken/öronen med” stoppet”. Träna följsamhet med hunden och belöna hunden när den är tyst eller följer med dig. Gärna med gott godis! Håll avstånd i början och gå lugnt. Med tiden kan du korta avståndet till andra triggers. Mjuka metoder funkar inte alltid för alla hundar utan man får testa sig fram och se vad som passar ens hund bäst! Det skadar inte att testa! Ett retrieverkoppel kostar ej mycket heller! Finns på biltema tex. Hoppas det löser sig för dig!
Aj
 
Hej! Mitt bästa tips är att använda retriverkoppel till hunden! Sätt kopplet högt upp vid nacken/öronen med” stoppet”. Träna följsamhet med hunden och belöna hunden när den är tyst eller följer med dig. Gärna med gott godis! Håll avstånd i början och gå lugnt. Med tiden kan du korta avståndet till andra triggers. Mjuka metoder funkar inte alltid för alla hundar utan man får testa sig fram och se vad som passar ens hund bäst! Det skadar inte att testa! Ett retrieverkoppel kostar ej mycket heller! Finns på biltema tex. Hoppas det löser sig för dig!
Ett hett tips från mig TS är att absolut inte göra din hund illa på det sätt som beskrivs ovan :down:
 
Hej! Mitt bästa tips är att använda retriverkoppel till hunden! Sätt kopplet högt upp vid nacken/öronen med” stoppet”. Träna följsamhet med hunden och belöna hunden när den är tyst eller följer med dig. Gärna med gott godis! Håll avstånd i början och gå lugnt. Med tiden kan du korta avståndet till andra triggers. Mjuka metoder funkar inte alltid för alla hundar utan man får testa sig fram och se vad som passar ens hund bäst! Det skadar inte att testa! Ett retrieverkoppel kostar ej mycket heller! Finns på biltema tex. Hoppas det löser sig för dig!
Det går utmärkt att träna följsamhet och belöna rätt beteénde utan att dra åt snaran precis bakom öronen.
 
Jag vill bara förtydliga att man självklart inte rycker eller sliter i kopplet! Men det tror jag nog att TS vet. Det är lite som att man använder ett skarpt bett på en het häst. Verktyget är skarpt men man måste vara försiktigt och noggrann för att inte skada hästen. Det var bara ett exempel.

Till TS: Du gör självklart som du själv vill! Känns detta inte bra eller att du känner dig osäker, boka gärna in en träff med en hundinstruktör med det hundtänket som du själv gillar.
 
Det går utmärkt att träna följsamhet och belöna rätt beteénde utan att dra åt snaran precis bakom öronen.
Ja, självklart går det också! Jag gav bara ett tips!

Till er alla: Jag gav ett råd i all välmening till TS, jag uppfattade hennes fråga att hon hade testat på mjuka metoder ( Skvallerträning.) Tänkte då att jag kunde ge ett mer konkret tips för att inte TS skulle förlora hoppet. Det finns många hundtränare därute som har rek. retrieverkoppel till hundägare. Självklart kan det bli fel om man gör illa hunden. Det håller jag med om.
 
Ja, självklart går det också! Jag gav bara ett tips!

Till er alla: Jag gav ett råd i all välmening till TS, jag uppfattade hennes fråga att hon hade testat på mjuka metoder ( Skvallerträning.) Tänkte då att jag kunde ge ett mer konkret tips för att inte TS skulle förlora hoppet. Det finns många hundtränare därute som har rek. retrieverkoppel till hundägare. Självklart kan det bli fel om man gör illa hunden. Det håller jag med om.
Men alltså... hela tanken med att sätta kopplet tight bakom öronen är ju att det ska vara så obehagligt/göra så pass ont att hunden inte vågar vara stökig. Så hur kan man då INTE göra hunden illa om man sätter ett sånt koppel på en hund som är jättestökig i hundmöten?

Det där är ett typiskt trick som diverse populära hundtränare på nätet använder - strypsnara (för det är ju precis vad det är) tight bakom öronen, sätt hundstackaren i en situation den inte klarar av att hantera, lär den att det gör ont och den inte får luft om den reagerar och vips så är hunden "lydig". Men ta en titt på hundarnas kroppspråk efter en sån "träning" - antingen tokstressade, livrädda eller har helt enkelt gett upp. Ganska fruktansvärt att se. :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Trassel12
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 178
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
728
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 269
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp