@elfiTack för alla svar!
Så det är mest nackdelar att vara PA till en familjemedlem?Jag vill ju hemskt gärna hjälpa denna personen, men samtidigt så har jag ingen erfarenhet alls hur det är att jobba som PA. Har gjort en lista med för- och nackdelar:
Fördelar:
- Jag känner personen och personen känner mig.
- Jag vet vad det är för arbetsuppgifter jag ska hjälpa till med.
- Kommer troligtvis vara flera assistenter på denna arbetsplats.
- Jag får testa på ett nytt yrke och samtidigt göra det jag brinner för - att hjälpa andra!
- Personen vill gärna ha mig som assistent då den känner mig, känner sig trygg med mig etc.
- Jag får närmare till stallet än i dagsläget då personen bor på gångavstånd till stallet.
Nackdelar:
- Jag har ingen erfarenhet av yrket.
- Det är som sagt en familjemedlem, kan uppstå konflikter etc.
- Svårt att skilja på jobb och privatliv.
- Längre till jobbet från min bostad.
- Bil + körkort krävs. Det har jag redan, men till mitt nuvarande jobb går det att cykla/promenera med viss planering.
OM jag väljer att ta jobbet så lät det som på personen att jag kommer vara anställd via ett företag (?) som ordnar med löner osv.
Jag har ju en viss betänketid på mig, då jobbet troligtvis inte kommer starta förrän efter sommaren någon gång när allting är klart och de har fler assistenter som kommer hjälpa till.
En kompis till mig är pa åt en syster. Det funkar bra för dem. Hon jobbar åt ett företag. Jag har okså jobbat som pa, och ser både + och -.
Fördelar som jag ser det:
man törs säga vad man tycker
Man får ob på jul o nyår
Man kan säga till att idag är jag hängig, kan vi ta det lugnt?
Husdjur är välkomna kanske
Nackdelar:
Brukaren törs också säga vad den tycker
Vissa kan hämmas av det och inte vilja be om allt, medan andra kanske blir helt ohämmade och rent av tar ut frustrationer på en eftersom de känner sig bekväma med att man har personliga band.
Du kommer få se din släktings ev dåliga sidor, morgonhumör, otålighet etc. fundera noga på om det kan försämra er relation.