Det är stressigt och dåligt betalt jämfört med andra yrken med lika lång utbildningstid. Mycket jobbiga möten med arga, sura och besvikna djurägare. Jobbar du på större ställe förekommer det obekväma arbetstider och skiftjobb.
Väldigt, väldigt mycket diskussioner om priser osv, som man egentligen inte har någon makt över att förändra.
Det är vanligt att jobba deltid (för att orka med) och vanligt med sjukskrivningar.
Om man inte tycker om att jobba med människor är det egentligen fel yrke, detta är något som många som vill bli veterinär inte förstår.
Jag hade valt ett annat yrke (läkare) om jag kunde göra om, ungefär 40-50% av alla veterinärer svarade också att de valt ett annat yrke i en enkät som skickades ut för några år sedan.
Det är också ett yrke utan möjlighet till flexibilitet. Du behöver vara där precis dina schemalagda timmar och kan inte ta en långlunch eller gå tidigare en dag eller jobba hemifrån när du känner för det.
Branschen är väldigt konjunkturkänslig.
Så nej, jag råder ingen att bli veterinär utan säger att de ska bli läkare istället om de är intresserade av den medicinska vetenskapen