Hästveterinär här, jag älskar och inte älskar mitt jobb.
@Malibu_Stacy har många bra poänger. Det är otroligt mycket människokontakt som man inte tänker på, ibland skall du både vara veterinär, hobbypsykolog och ekonom typ. Många saker att hålla i luften parallellt och inte alltid tid i kalendern till det.
Det finns fantastiska djurägare och så finns det dem som fyller alltför mycket och inte alltid är trevliga.
Jeg är nu på en relativt flexibel arbetsplats som utkörande hästveterinär utan klinikfaciliteter. Så även om jag kan gå en runda med hunden ifall jag skulle ha en lugn dag så kan jag inte bara jobba hemifrån när barnen t.ex. är sjuka.
Jag har haft jour i 15 år nu och är för tillfället i en period där jag helst vill slippa det. Det tar för mycket av min fritid och tid med familjen och ersättningen kan inte väga upp det.
Summa summarum så är veterinäryrket fantastiskt, en solig vårdag med lagom mängd besök och trevliga kunder älskar jag att inte behöva sitta på ett kontor. Men det är långt från lika glamoröst när det är blåsigt/regningt/ -10, medicinen fryser och fingrarna domnar bort och du blir försenad vid första besöket, något akut kommer och du igen får be sambon om att hämta barn för du inte kommer hinna det.
Jag tror fortfarande att jag hade läst till veterinär eftersom i det område jag iaf bor i nu finns där gott om biomedicinska företag som också anställer veterinärer. Men det där med att jobba med djur är en liten del av arbetet, dessutom tycker många hästar inte alls om att du kommer på besök