Jobbig i stallgången...

peperoni2

Trådstartare
Jag har en 7-årig islandshäst som jag har liet problem med ibland. När man leder eller hanterar henne är det helt ok, hon accepterar mig som ledar och lyssanr på mig men när vi är i stallet utan andra hästar blir hon helt annorlunda.

Jag kan acceptera att det är jobbigt för henne utan hästkompisar osv. men hon slutar bry sig vad jag gör och säger!

När hon står uppbunden i stallgången försöker hon hela tiden ställa sig vid ena sidan, oavsett om jag är däremellean eller ej! Vad kan man göra för att få henne att inse att jag är där?? Någon som har nåt bra tips??

/Linda
 
ja jag kan säga som så att du tror att du är hennes ledare eller hur ni nu säger... :D
 
När det börjar bli farligt så tycker jag att det är berättigat att ta till lite "hårdare" metoder, visst, man ska ju eftersträva att behöva ta i så lite som möjligt, men som du beskriver det så låter det som att situationen kan bli riktigt farlig...
Att hon försöker ställa sig vid ena sidan kan jag tänka mig beror på att hon känner sig osäker och otrygg utan andra hästar, hon har inte riktigt accepterat dig som "ledarhäst" utan bara som "ledarmänniska", hon kanske blir så stressad att hon blockerar sig mentalt ?? Rent basic talat så kan det vara bra att träna det här med beröring, så att hon blir lugn av beröring...
Vad det gäller det där med att trängas, vad tror du ledarhästen gör om en som är under den i rang försöker tränga den ??
 
Kanske kan du också flytta henne, alltså få henne att röra sig hit och dit. Så gjorde jag med min pålle när han stäppade omkring, då såg jag till att han fortsatte att ta ett steg bak och ett åt sidan osv, beroende på utrymme. När han sedan fick stå still såg han det som en belöning. Ett annat knep är att bara vara helt stilla, det kan funka. Men trängas ska hon inte. Det kan ju vara farligt. Menar du att hon trycker sig mot dig eller? Svårt att egentligen ge råd när man inte riktigt sett henne i aktion. Ett annat tips kan vara att belöna när hon står som du vill genom att släppa henne lös, alltså att hela övningen består av att binda upp henne på stallgången och när hon gör rätt så blir hon fri igen.
 
Kanske kan du också flytta henne, alltså få henne att röra sig hit och dit. Så gjorde jag med min pålle när han stäppade omkring, då såg jag till att han fortsatte att ta ett steg bak och ett åt sidan osv, beroende på utrymme. När han sedan fick stå still såg han det som en belöning. Ett annat knep är att bara vara helt stilla, det kan funka. Men trängas ska hon inte. Det kan ju vara farligt. Menar du att hon trycker sig mot dig eller? Svårt att egentligen ge råd när man inte riktigt sett henne i aktion. Ett annat tips kan vara att belöna när hon står som du vill genom att släppa henne lös, alltså att hela övningen består av att binda upp henne på stallgången och när hon gör rätt så blir hon fri igen.
 
PÅLLAN! Du borde inte säga ett pip på detta forumet alls för det jag har sett av dig hittills så kan du ingenting om NH och inte vill du lära dig heller!! :mad:
 
Grrrr... MEN JAG BLIR GALEN PÅ DEN DÄR MÄNNISKAN! På ett annat forum bad hon en att ta sig i röven! DET kallar jag personangrepp.
 
hej!
jag har exakt samma problem med mitt islandshäst sto.
hon är sex(7 i år) och hon blir också väldigt nervös när vi är ensamma i stallet. Det är okej om man är fler personer runt omkring henne och pratar och klappar men annars går hon fram och tillbaka och trängs. Jag kan inte bli arg på henne för att jag kan förstå att hon blir nervös men ibland blir det för mycket. Jag håller med om att det är jätte jobbigt.
 
En ledare är en ledare hela tiden. Du kan inte vara ledare i vissa situatoner, så fungerar det inte.
Förstår inte riktigt vad som är problemet här. Att hästen ställer sig åt sidan i gången är väll bara positivt då man slipper flytta på henne då om någon skulle vilja komma förbi?

Är det så att hon klämmer in dig i väggen så är det ju en annan sak. Då måste ni kanske börja jobba lite med eran relation för antagligen anser hon att hon kan "komma och ta plats" hur som helst. Så gör hon endast om hon själv anser sig vara högre än dig i rang. Då är det eran relation som måste ses över.
Men så länge hon står på den sidan som du inte är på, är det väll inga problem så vitt jag kan se?
Ni kanske ska börja träna på att flytta henne för tryck? Så behöver du sen bara lyfta på axlarna för att hon ska gå undan. Jag skulle avråda dig från att använda våld, detta kan bli en kamp som bara hon kan vinna. Hände bla. en kompis till mig som gjorde ordentligt illa sig då hon börjat slåss med hästen i just denna situation.

Anledningen är säkert den att hon helt enkelt tycker att det känns tryggast att ha en vägg på ena sidan. Då kan hon ju hålla sin uppmärksamhet åt bara ett håll.
Men klämmer hon in dig i väggen som sagt, är det ju en annan sak. Då är det nog en fråga om att hon vill testa SITT ledarskap. Helt enkelt "ta plats" och göra det klart för dig att det är hon som bestämmer.
 
Det ar alltid amma vagg som hon staller sig mot, oavsett var jag star, tyvarr aven om jag ar mellan henne o vaggen... Hon staller sig sa att hon star snett och tittar mot ytterdorren... I normala fall flyttar hon sig for mig, om jag kommer snett framifran eller om vi ar ngn annan stans an stallgangen men sa fort hon hor ngt ute flyttar hon sig mot den vaggen... Och ibland e jag daremellan...

/Linda
 
Det låter som att hon helt enkelt vill se vad som händer ute. Detta är ju inget fel, men du bör förtjäna hennes respekt så att hon inte skadar dig. En ranghög häst kan göra detta, och den läga ska då snabbt slinka undan. Med andra ord anser hon sig vara högre än dig i rang. Om du vill bli av med problemet måste du först förtjäna respekt från hästen sen lära dig visa för henne att du så inte vill att hon gör så.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 951
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 022
Senast: Badger
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 981
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
73 984
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp