jobbig situation

E

ellispaul

Foderhäst som ska tillbaka till ägaren.

Hästen lånas ut på foder, då är den veterinäsbesiktad u.a.

Kontraktet är på ett år, med två månaders uppsägningstid. Om ingen sagt upp sig innan kontraktet går ut så förlängs det med 3 månader i taget. Fortfarande 2 månaders uppsägningstid.

Står även i kontraktet att hästen ska veterinärbesiktas innan hästen ska tillbaka till ägaren.

Nu är det så att jag har bestämt mig för att ta hem hästen. Jag sa till 2 månader och typ 4 dagar innan kontraktet går ut. Fodervärden blev sur över detta och vill att jag hämtar hem hästen nu bums typ!

Fråga 1: Kan jag vänta ända tills den dagen kontraktet går ut med att hämta hem hästen om jag vill?

Dessutom vill jag ha hästen besiktad innan jag hämtar den då den varit skadad hos dom som haft den (kotledsinflamationer på båda fram) och behandlats för detta, dock friskförklarad och igång sedan flera månader tillbaka.
Fodervärden "orkar inte" besikta/vill inte besikta hästen och absolut inte betala för detta.
Det står dock inte i kontraktet vem som ska betala så jag har sagt att jag gärna gör det men att jag vill besikta INNAN jag hämtar hästen.
I kontraktet står det att skador som uppkommer under tiden fodervärden har hand om hästen står fodervärden för.

Fråga 2: Om besiktning sker exempelvis några dagar innan/samma dag som vi hämtar hästen och hästen inte går igenom denna. Då är det väl ändå fodervärden som står för behandlingen (eller självrisken om det går på försäkringen) även om vi kör hem hästen och behandlar den hemma?

:cool:

Sv: jobbig situation

På fråga ett svarar jag att ja det kan du om det är så det står i kontraktet, annars kan det bli svårare att bevisa..........

På fråga två svarar jag likadant- då ska det också stå i kontraktet.....annars står det ord mot ord.....

jag är dock ingen expert så fler synpunkter kan nog vara bra....:smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 299
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 354
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka