Jobbig vista

escodobe

Trådstartare
Hur får man Vista att ge fan i att ifrågasätta allt man gör? Min datorfobiker till vän har skaffat en ny dator, vilket innebär att jag måste agera datorsupport och det tog mig ungefär 20 minuter innan jag ville kasta den i väggen

"Är det säker på att du vill installera det här"
"Ja"
"Men är du säääker, det kan vara en ond fil"
"Ja"
"Men är du verkligen säker?"
JA
"Är det ditt slutgiltiga svar?"
"JA FÖR HELVETE DJÄVLA BURK, DU SKA BARA HÅLLA KÄFT OCH GÖRA SOM DU ÄR TILLSAGD"

Vännen blir nervös och ringer mig varenda gång en ruta ploppar upp, vilket det gör jämt och ständigt med "uppdateringar", "detta mail kan innehålla skadliga saker" och gud vet vad...

Går det att sätta ner säkerheten? Stänga av funktioner eller något?

Sv: Jobbig vista

Jag avskydde med vista i början, men nu börjar jag vänja mig. Jag har dock på dom "varningsmarkeringarna", har börjat gilla dom :D

Och här har vi anledningen till att folk tror att Windows är ett osäkert operativsystem...

Ja, det blir ju inte bättre av att vännen är neurotisk rädd för virus och liknande. Men det blir lite tröttsamt att bli uppringd tre gånger om dan "det kom upp en ruta, vågar jag klicka ja..."

Och efter första konfigurationsperioden dyker de bara upp då och då vid normal användning, när man installerar/avinstallerar eller annars är och pillar där man inte ska vara alltför ofta. (Sen är min användning inte normalanvändarens och får därmed lite oftare, och tvingar även fram privilegiehöjning på vissa program manuellt. Fortfarande en av de bästa förändringar de gjort för konsumenter sen bytet till NT-kerneln.)

skojja inte. kombinera fast user switching med att köra applikationer under andra användare på ett dualcore eller bättre system, vilken jävla prestandavinst! tversity tex, transcodade i genomsnitt 35% snabbare (plus att alla errors försvann)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka