Jobbiga hanhundar...

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare FjantaZ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 055
F

FjantaZ

Börjar få ett problem med min tik. De flesta hanhundar vi träffar vill bara sätta på henne när de får leka tillsammans. Det har inget med löpningen att göra för det var likadant innan som nu efter.
Det är ju en dominansgrej men inte så kul när man haffar dem och de är ca 1 dm kvar tills det kallas parning...

Min tik sätter sig oftast ner vid försöken o biter efter hanhunden... men hon säger inte ifrån på skarpen =/

Någon där ute som vet hur man blir av med problemet...
Vem hund är det fel på min eller alla hanhundarna??

Sv: Jobbiga hanhundar...

Min tik träffade en hanhund när hon löpte och nästa gång hon träffade honom så var det som om han kom ihåg henne som den "sexiga tiken som faktiskt ville". Han försökte järnet men hon lät inte honom klättra på henne. hon satte sig eller lade sig om han försökte, skällde även på honom. Men jag ansåg att hon kunde sagt ifrån ordentligt för direkt efter hon sagt ifrån så sprang hon iväg så dom kunde jaga varandra. Jag tolkade det som om hon ville leka och därför inte sa ifrån så att han skulle tröttna på henne.

Jag lever lite efter filosofin att man kan ha såpass mycket lydnad på sin hanhund så att man ska kunna säga ifrån, men leker dom så trissas det ju upp. Om du märker att din hund tycker det är jobbigt så gå emellan och visa hanhunden att det inte accepteras. Annars så låt henne lösa det själv. Det är det enda jag kan komma på men nu händer ju inte detta mig med varje hanhund.

Det är väl ändå hanhundarnas ägare som ska gå imellan? Skulle min hane bete sig sådär så skulle han allt få veta att det INTE är acceptabelt. Han får inte ens lukta för länge på kissfläckar osv. Just för att jag inte vill ha en kåt hanhund.

Håller med dig. Min får inte rida på varken tikar eller hanar. Säger inte den andra hunden ifrån gör jag det.

Det är upp till mig som flockledare att bestämma vem som rider vad osv.

Har ett exempel på ett riktigt fint förhållande mellan husse och hund:

Hunden är en Bayersk Viltspår hund, grym på eftersök osv. När någon hund löper ELLER när en kvinna har mens springer han fram, nosar och sen tittar på husse och skäller :D

Min äldre tik började att fräsa ifrån när hon var drygt 3 år. Den andra har inte börjat än och hon är över två år, men ännu inte tre. Jag ser fram emot att hon börjar med det... Det är trist att inte kunna vara ute och gå långprommisar med vissa hanar. Då måste hon gå kopplad eller så tar jag bara med den äldre.

Jo det är klart att det är hanhundens ägare som ska säga ifrån. Det jag menade var att FjantaZ hund verkar besvärad och inte han-ägaren gör något så bör hon gå in och skydda sin hund genom att inte låta hanhunden komma fram.

Då säger man åt ägaren till snuskhanen att ryta till. Om det ändå inte blir någon skillnad DÅ kan jag hoppa in och säga ifrån.

tack för svaren.
hon har inte träffat någon av dessa hanundar medans hon löpte...
Kan problemet ligga i att hon inte har ngn svans utan alltid ser inbjudande ut??
Jodå hanhundsägarna säger ju ifrån men hunden repiterar oftast sitt drag...
Kan minnas en hanhund på 2 år som hon lekt med utan större problem. Han fick en tillsägelse av ägaren o det var nog...

vill inte att hon ska komma till skada då det är en lovande fodertik...

kan jag göra ngt för att få det att sluta??

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 326
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 238
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 662
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka