jobbiga ridövingar!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare hannanilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 279
H

hannanilsson

är det någon som har några jobbiga ridövingar för både häst och ryttare?:) :smirk:

Sv: jobbiga ridövingar!

piaff.....passage?
Nä men alla övningar är jobbiga för ngn ryttare/häst, det beror ju helt på vad för ngn häst man har och vem man själv är...
men slutor och öppnor brukar generellt vara jobbiga för en häst som håller på att bygga upp sig, har den lätt för det i skritt kan man gå över i trav, eller galopp om den även har lätt för det i trav...
enkla byten är även nyttigt....men vet knappast om det är jobbigt för varken dig eller hästen;)

Håller med jordgubben, det beror ju helt vilken nivå ekipaget är på. Men något som är stärkande för hästen är att rida mkt övergångar, tempoväxlingar. träna på att t ex trava - öka tempot-minska tempot-galoppfattning-ner till skritt-trav- halt- rygga- galoppfattning från stillastående. Jag tycker det är bra för att träna lydnaden och hästen får verkligen lyssna, den vet aldrig vad som kommer här näst och blir då mer uppmärksam. Sen kan variera det till oändlighet. Jätte bra övning om man t ex inte har en ridbana eller ridhus utan rider på en grusväg eller som jag en nerlagt banvall. Bra övning på långa raksträckor med andra ord.

För ryttaren är det bra att rida lätt i onormal takt eller vad man ska säga. T ex Stå upp två steg, sitt ner ett, stå upp två steg, sitt ner ett. Eller tvärtom sitt ner två steg stå upp ett, sitt ner två steg stå upp ett osv.

Rida olika stora volter i trav och galopp är bra för att träna föjlsamheten och vändbarheten.
Lite av vad jag brukar träna på

puttar!

ingen mer som har några tipps

för ryttare....
sittsträning
  • utan stigbyglar
bara sitta ned, ridalätt
  • eller stå i lätt sits

häst...
beror ju på nivå
men förvänd galopp verkar vara jobbigt för de flesta...
serie byten
piaff
passage

Ut och galoppera i snön, det är definitivt jobbigt för hästen och att stå i fältsits länge blir jobbigt för ryttaren också.

/Madelene

tyvärr finns det ingen stanns med mycket snö just nu jag har försökt och letat efter fält medmycket snö den mästa jag hhar hitta är kanske 30 cm!

just nu rider jag på ett fält så det går inte riktigt att göra förvänd gallopp! vi är inte riktigtpå den nivån än för resten! kanske ska nämna att hästen är 26 också fast pigg som fasen och är inte alls som en 26 åring när man rider henne! så vi rider henne ganska hårt men då rider vi liksom i 1.30-2 h det blir lite jobbigt då när man kommer efter skolan oc hska göra läxor efter dör om man rider så länge är man ju nästan inte hemma förns klockan är 20.00

de är väl tillräckligt..
Om du rider dressyr på de fältet med 30 cm snö så ska du nog se att hästen efter ett tag tycker det är jobbigt.:)

det är judet hon inte gör! jag har ju ridit i de snön i 2 h men hon blir inte säkskildt trött änndå!

shitt dressyr på fält med mkt snö i 2 timmar, :eek: skulle min häst aldrig orka. som har bra kondis

jag vet hon är helt konstig och ändå är hon 26 likssom

På vilket sätt menar du att hon inte är trött? Att hon fortfarande orkar springa? Kan det vara så att hon springer ifrån det jobbiga? Hon kanske har bra kondis, flås, men var försiktig med senor, leder, muskler i största allmänhet då du rider så hårt.
Hon kanske behöver bli trött i huvudet istället, då räcker det ofta med att bara skritta för att bli trött om man jobbar ordentligt med många olika övningar.

Skulle tro att du inte får din häst till ordentligt arbete, att trampa under sig, komma upp med ryggen och använda hela kroppen. Jag lovar - inte ens en topptränad tävlingshäst orkar arbeta så i två timmar på ett snöigt fält. Min häst är i bra kondition, var ute en timme ungefär i går, halvdjup snö, red mycket övergångar, fattningar och lite intervallarbete galopp - skritt. När vi kom hem var hon genomsvett.....

jo det får jag jag har ridit för tränare några gånger så jag vet att hon jobbar ordentligt! jag gör mycket övergångar övingar mm vist blir hon lite trött men när man ska rida ett hårt pass får man jobba så men nästan inte kan så när man sitter av!

när du är ute och rider och hittar en fin backe så kan du hoppa av hästen och gå upp o ner den ett par gånger. då blir det jobbigt för dig också ;)

rida i skog med stenar och stubbar, då måste hon koncentrera sig väldigt mycket på var hon sätter fötterna,stimulerar hjärnan. om hon nu inte e en sån som bara brötar på ändå.:rofl:

Så du menar alltså att din häst 26årig häst har bättre kondis och orkar mer än en topptränad tävlingshäst? Hur mycke tränar ni i veckan?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det finns stora brister hos flera ryttare gällande planering för träning och tävling med sin häst. Det visar en undersökning som Agria...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 120
Senast: TinyWiny
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka