jobbiga ridövingar!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare hannanilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 277
Sv: jobbiga ridövingar!

Oj, övningar ska aldrig vara jobbiga! :eek:

Hästen ska musklas successivt, så att den inte märker att övningarna har blivit jobbigare utan bara att den märker att övningen bli "annorlunda". Att det sen kan bli lite jobbigt för hästen (i huvudet) innan den förstår ibland är en annan femma, men jag skulle aldrig söka jobbiga övningar.Mjölksyre- och konfliktvarning!

Övningar som är jobbiga mentalt kan vara bra för en viss typ av hästar, men man får aldrig trötta ut för mycket.

Allt är ju relativt. Vet inte hur gammal du är men min 15-åriga dotter tyckte aldrig att vår häst blev 'trött'. Hennes uppfattning var dock att hästen liksom skulle bli trött av sig själv, utan ngn större egen ansträgning. Tror inte att det är så enkelt.

Hårt jobb för både häst och ryttare - om det inte hänger ihop är det ju stor risk att man överbelastar hästen....

jag är 15! det tror jag inte heller! vi överbelastar henne definitivt inte"!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det finns stora brister hos flera ryttare gällande planering för träning och tävling med sin häst. Det visar en undersökning som Agria...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 114
Senast: TinyWiny
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka