Jobbit föl

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lugowina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 922
L

Lugowina

Hej.
jag behöver hjälp med att uppfostra mitt föl.
hon är inte rädd för nått.
när jag är i rundcorallen står hon bara där när jag
försöker få henne att röra på sig.
Jag har försökt med en longerpiska men hon
bryr sig inte. :o
Hon vart 1 år i mars.
Men hon e ett basjkirföl.
Som man måste vänta tills hon e 4 då jag får
börja rida henne. :confused:

Är inte den rasen känd för att "frysa fast" vid fara?
Och vad menar du med försökt med långpisken?

Jag hade nog börjat arbeta henne i grimma först och främst. Lära henne grunderna där innan jag jobbade henne i rundcorallen. Nu vet jag ju inget - varken om henne eller om dig men kanske är du inte tydlig nog i ditt kroppsspråk för att arbetet i rundcorallen fungerar.

Hon är absolut inte för ung för att arbetas så länge man anpassar längden på arbetet och kraven givetvis. Har du tidigare erfarenhet av unghästar eller finns det någon i din närhet som kan hjälpa dig? Det är nog bättre än att låta oss här spekulera vilt om hur du skall göra.

Hur som helst - lycka till!! :)

Nee..
jag har snärtat med den i luften och
pettat på henne. men hon e den oräddaste
häst jag har sett.. men det är väll min
pappas orsak. med sina traktorer. :)

NE de e det inte för dom ska lära sig.
men jag har ju ingen tyngd på henne.
så hon tar ingen skada:

hon kan gå i grimma som vilken häst som helst.
jag har gjort NH övningar i grimma.
Men man tycker ju att hon borde inspektera var
hon har hamnat.?
För min föra unghäst sprang ock inspekterade
hella tiden. :bump:

Fysiska skador är en sak, men du måste vara medveten om psyket på hästen...får du det "förstört" vid så tidig ålder är det svårt att reparera sedan...att hästen är istadig redan vid ett års ålder tar jag på stort allvar...låt henne vara i fred nu och ta upp hanteringen om några månader...bara ledning o allmän skötsel nu..Jag skulle INTE fortsätta med saker som hon inte är mogen för än.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 723
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 204
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka