Jobbsökande

Bubble

Trådstartare
Ni som läst på högskola/universitet hur lång tid tog det innan ni fick jobb efter avslutad utbildning?

Jag tog examen (som civilekonom) i juni 2012 och har fortfarande inget jobb. Känner mig rätt misslyckad känns som att alla andra fått jobb efter så lång tid. Beror på att jag inte har någon praktisk erfarenhet och helst inte vill flytta antar jag.
Är inte inskriven på arbetsförmedlingen heller. Jag jobbar på mitt jobb jag hade innan jag började plugga. Har sökt massa jobb på egen hand men bara fått nej. Skulle vilja göra praktik åtminstone men hur får man tag i praktikplatser egentligen?

Ville nog bara skriva av mig lite kanske få något tips på vad jag gör fel. Någon annan som haft problem att få jobb inom det ni är utbildade till och vad gjorde ni?

Motivationen att söka jobb är i princip obefintlig vid det här laget. Skäms över att jag inte lyckats få något jobb och är less på att få frågan hur det går hela tiden!
 
Sv: Jobbsökande

Jag hade jobb klart innan jag fått examen. Men då utbildade jag mig inom ett bristyrke också!
 
Sv: Jobbsökande

Jobb! HAHAHAHAHAHAHAHA!

Jomenvisstsörru, inom humaniora blir vi headhuntade innan vi hunnit skriva första tentan. :D nooot... :banghead:

Det brukar i snitt vara 150 sökande på de fasta heltidstjänster som finns inom mitt yrkesområde. :wtf: Har varit rankad tvåa på ett par fina tjänster - men tvåan får inget pris. :arghh:

I väntan på riktiga jobb säsongsjobbar vi, vickar i skolor, går på projekt, frilansar, kör buss, delar ut tidningar, pluggar lite till och gråter en skvätt. :cry:
 
Sv: Jobbsökande

Jag fick min examen 2011, läste fristående kurser under 2011-2012 (valde att vara kvar på studieorten eftersom jag väntade på en operationstid). Sen var jag kvar på mitt tidigare jobb i drygt ett år efter, till sist var jag tvungen att flytta för att få jobb, i juni 2013 fick jag mitt första jobb efter examen. Nu samlar jag erfarenhet ett tag och hoppas på att kunna konkurrera om tjänster på större orter :)
 
Sv: Jobbsökande

Ojoj vad jag känner igen mig :(

Blev klar med min utbildning i början på 2012 och har inte fått nått jobb än inom det yrket jag utbildat mig till. Har haft olika vikariat inom industrin till och från sen jag blev klar...

Finns inte många tjänster ute inom mitt yrke, de som finns är det många sökande till, och har man som jag inte direkt någon erfarenhet (mer än praktik) så ligger man ju inte direkt först på listan tyvärr :meh:
 
Sv: Jobbsökande

Det tog mig ca 6-9 månader efter examen innan jag fick jobb inom mitt yrke, under tiden jobbade jag med annat, pluggade, färdigställde exjobbet och var sjukskriven.

Jag valde att flytta för att få jobb (och för att jag tyckte att det var utvecklande att prova att bo på en liten ort).

Kämpa på, du kanske kan få praktik inom ditt arbete någonstans så du blir lite mer uppdaterad och kanske kan få in en fot?
 
Sv: Jobbsökande

5 månader ungefär. Jag flyttade över 100 mil söderut till en håla där jag inte kände en kotte. Bodde där ca 1 år innan jag hamnade här i Östersund. Jag är jäkligt glad för att jag gjorde det hundåret på en liten ort, nu har jag lite bättre chanser att konkurrera om mer populära jobb.
 
Sv: Jobbsökande

Sökte massor av jobb från det att jag tog min kanditatexamen, men inga napp. När jag började närma mig slutet av min magisteruppsats på våren 2006 blev det lite hugg, i alla fall några intervjuer, där jag var till och med var toppkandidat men föll på min ringa erfarenhet.

Jobbade hela tiden extra under studietiden på Posten som terminalarbetare via ett bemanningsföretag. Sommaren efter examen hoppade jag på ett enklare kontorsjobb via bemanningsföretaget. Bara för att få vana av att arbeta på kontor och vid en dator. Nu, nästan åtta år senare är jag fortfarande kvar på sommarjobbet dock inte på samma tjänst...

2008 fick jag tjänsten som junior controller och sedan har det rullat på.

Så för mig tog det två år innan jag blev anställd i en befattning som krävde min utbildning. Under tiden hade jag dock inhämtat massor av kunskap om vår verksamhet vilket verkligen hjälp mig i min yrkesutövning.

Om jag var du skulle jag nog inte vara rädd för att söka något bredare, kanske någon helt annan tjänst på ett företag som du skulle vilja in på.
 
Sv: Jobbsökande

Jag läste Polmagprogrammet i Lund mellan 1997-2001. Har en kandidat och en magisterexamen. Efter några års ständigt jobbsökande så gav jag upp, jag orkade helt enkelt inte mera :( Så jag är kvar på jobbet jag hade innan jag läste. Jag jobbar som djurskötare så det är långt ifrån vad jag läst till.

Felet jag gjorde var nog att jag sommarjobbade kvar på mitt gamla jobb och fick liksom aldrig in någon fot inom det området jag läste. Jag behövde pengarna för mitt uppehälle och kunde inte säga nej till det jobbet då. Stod skriven hos arbetsförmedlingen men de hjälper ju i första hand de som är arbetslösa. Jag var beredd att flytta, sökte över hela landet men fick inget, kom som närmst 2:a så det var ganska surt.

Hoppas att du får ett jobb inom det du utbildat dig till, det är verkligen tärande att behöva förklara sig för alla som frågar. Men du är inte ensam, om det nu är någon tröst :)
 
Sv: Jobbsökande

Jag fick jobb innan examen. Och har tyvärr inte återvänt för att studera klart - inte för att det spelat roll hittills, men ju fler år som går desto svårare lär det ju bli.

Läste naturvetenskapliga ämnen (ett program som numera är Miljövetarprogrammet), fick jobb inom offentlig sektor först där jag jobbade fem år. Därefter har jag jobbat snart sju år i privat sektor.
 
Sv: Jobbsökande

Det tog mig 2 månader, men jag fick flytta. Senast idag har jag gått igenom ansökningar för en tjänst där specifik utbildning efterfrågas, slutsatsen jag kan dra av de sökande som inte fått jobb efter examen i den ansökningshögen är just att de är låsta geografiskt. Så bredda ditt sökande är nog mitt tips.
 
Sv: Jobbsökande

Jag vill också! Jag blev klar från Miljövetarprogrammet i somras men har ännu inget jobb. Det är inte jättemånga som fått jobb än heller. De som fått jobb är mest de som är lite äldre och hade arbetslivserfarenhet från tidigare. Men jag kan hoppas på att jag också kan få ett miljöjobb snart. Drygt 200 sökande till varje jobb dock... Med i princip samma utbildning.
 
Sv: Jobbsökande

Jag fick jobb direkt efter kulturvetarexamen 1998. Ett bra och relevant jobb. Sedan valde jag att bli doktorand istället och är nu kvar i forskarvärlden, nu även med fast anställning. (Humaniora.)
 
Sv: Jobbsökande

Socionom gick ut 2011. Hade jobb klart i yrket innan examen. Visserligen vikariat, men jag tackade även nej till erbjudande om en fastanställning eftersom viket var roligare och jag visste att jag i värsta fall ändå hade kunnat försörja mig på vårdjobb om det skulle krisa. Det behövdes inte utan jag blev fastanställd snabbt.

Jag är helt övertygad om att vilket jobb som helst är bättre än inget jobb. Står det mellan arbetslöshet och att vända burgare ppå McDonalds eller skura toaletter så gör jag det i väntan på något annat.

Jag skulle inte gärna flytta från Göteborg, men måste man så måste man. Jag skulle inte lägga en kvarts miljon och 3.5 år av mitt liv och sen vara arbetslös för att jag inte vill flytta på mig.Speciellt till ett roligare jobb..
 
Sv: Jobbsökande

Du ska skriva in dig på arbetsförmedlingen! Det är en bra början om du vill ha praktik. Hur gammal är du?
 
Sv: Jobbsökande

Jag har haft tur hittills. Tog masterexamen i våras, är etolog (biolog med inriktning djurs beteende) vilket inte direkt är ett bristyrke. Fick sommarjobbet jag ville ha direkt, sen blev det förlängt hela året på timmar + handplockad av VDn på företaget till en projektgrupp. Det var tänkt att det bara skulle pågå fram till årsskiftet men vi får se om vi jobbar något nu i vår också.

Sen från någon vecka in på höstterminen fick jag även jobb på timmar och sen vikariat på 60% på min gamla kandidatutbildning, där är jag läsåret ut och förhoppningsvis får jag fortsätta till hösten.

Alltså inga fasta jobb men jag får ett par fina + på CVt och har jäkligt kul under tiden då bägge jobb är drömjobb.
 
Sv: Jobbsökande

Ekonom, då kan man väl jobba lite varstans? Beror kanske iof på vilken inriktning man haft på sina studier?

Kan du inte försöka söka jobb som ekonom inom samma branch som du jobbar idag? Kanske till och med hos din nuvarande arbetsgivare? Även om de inte har jobb ute på annons så kanske det finns en lucka på 20% pga att ngn har gått ned i tid, är deltidssjukskriven eller liknande. Du kanske kan deala med din chef och jobba säg 80% med de arbetsuppgifter du har idag och 20% som ekonom (eller vad som nu kan finnas ledigt). Det kan vara en smidig lösning för din arbetsgivare!

Om din nuvarande arbetsgivare inte kan ge dig jobb, så kan du börja ringa runt till företag i samma branch och höra om de har vikariat eller liknande ledigt. Jobb som de ännu inte har ute på annons, och som de kanske inte behöver utlysa. Om du kan marknadsföra dig som att du kan branschen är det kanske ett plus, och de rekryterar dig på stört snarare än utlyser. Nackdelen här kan vara att du måste sluta hos din nuvarande arbetsgivare av konkurransskäl (beror ju på bransch).

Jag kan inte arbetsmarknaden för ekonomer, utan jag mer spekulerar fritt med ideer.

Lycka till!
 
Sv: Jobbsökande

Examen (en till etolog) 2012, fortfarande ingen anställning. Driver eget företag sedan 2012 men ingenting som jag kan försörja mig på. Har dock inte haft något problem att få jobb inom andra branscher, men visst är det oerhört frustrerande att inte kunna försörja sig inom det man har utbildat sig.
 
Sv: Jobbsökande

I rättvisans namn ska sägas att jag också borde flytta och inte gnälla. Kanske får det bli något/några år på annan ort om det dyker upp en tjänst som är värd att flytta för.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 470
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 649
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 061
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 142
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp