Jobbsökande

Sv: Jobbsökande

Tack för alla svar! Verkar vara väldigt olika. Jag har ringt runt till företag här spontant och sökt i princip alla passande jobb som varit ute men nej inget napp. Har fått vara med på en telefonintervju det är allt :(

Dum fråga men kan jag skriva in mig på arbetsförmedlingen fast jag jobbar (timanställd vid behov vilket i princip är heltid i mitt fall)? Jag är 27 år.

Har fått höra att det är "dumt" att jobba med annat eftersom man inte får hjälp från arbetsförmedlingen om man inte varit arbetslös tillräckligt länge men jag klarar inte av att bara sitta hemma utan jobbar hellre i väntan på att få nytt jobb.
 
Sv: Jobbsökande

Har du sökt traineeprogram? Det verkar ju vara ett sätt att komma in på arbetsmarknaden för civilekonomer.

Du kan också kolla om facket har någon rådgivning, kanske finns det någon kompetens du kan läsa in som gör dig mer attraktiv på arbetsmarknaden.

Har du kollat om din gamla högskola erbjuder CV-granskning och liknande tjänster?

Är du ansluten till Proffice och liknande?
 
Sv: Jobbsökande

Dum fråga men kan jag skriva in mig på arbetsförmedlingen fast jag jobbar (timanställd vid behov vilket i princip är heltid i mitt fall)? Jag är 27 år.

Har fått höra att det är "dumt" att jobba med annat eftersom man inte får hjälp från arbetsförmedlingen om man inte varit arbetslös tillräckligt länge men jag klarar inte av att bara sitta hemma utan jobbar hellre i väntan på att få nytt jobb.

Ja du kan skriva in dig.

Jag fick aldrig någon hjälp av AF pga att jag aldrig var arbetslös, så för min del var det dumt att ta ett jobb som inte alls ger mig någon erfarenhet inom det område jag sökte. Hade jag fått chans att göra om hade jag nog gjort på ett annat sätt. Men jag kände som du, varför sitta hemma när man trots allt kan få ett jobb även om det inte var vad jag hoppats på, ville inte gå hemma och skrota.
 
Sv: Jobbsökande

Jag fick jobb innan examen. Och har tyvärr inte återvänt för att studera klart - inte för att det spelat roll hittills, men ju fler år som går desto svårare lär det ju bli.

Läste naturvetenskapliga ämnen (ett program som numera är Miljövetarprogrammet), fick jobb inom offentlig sektor först där jag jobbade fem år. Därefter har jag jobbat snart sju år i privat sektor.


Låter exakt som jag nästan!

Pluggade också miljö och fick jobb innan examen, först ett sommarvik på en kommun och därefter på en myndighet där jag jobbat i 2,5 år nu men börjar söka mig mot privata sektorn. Hur det blir med att plugga klart (ca ett halvår rör det sig om) får vi se...
 
Sv: Jobbsökande

Skriv in dig. Du kanske inte får någon hjälp från arbetsförmedlingen men du hamnar i statistiken i alla fall, vilket är enda anledningen till att jag är med. Jag har inte fått någon hjälp från AF förutom en CV-granskning. Jobben hittar jag på egen hand. Alla arbeten AF sagt åt mig att söka har jag redan sett eller redan sökt.
 
Sv: Jobbsökande

Vilken inriktning har du som ekonom?
marknadsföring är knöiligt, många som vill ha den typen av jobb och mycket insiderkontakter.

Är det redovisning kan det vara lättare. Jag tror du ska söka bredare.
Vi har gott om civilekonomer på min arbetsplats, jag som är outbildad är redovisningsansvarig. Ekonomerna pysslar med annat administrativt.

Anmäl till Poolia, Proffice, Manpower osv osv.
 
Sv: Jobbsökande

Jag uppdaterar min gamla tråd då det fortfarande går lika trögt med att hitta jobb :(

Är numera inskriven på Arbetsförmedlingen åtminstone.

Någon som har tips på var/hur man kan få tag i praktikplatser på egen hand? :)

"Kan" man ringa runt och fråga om något företag vill ha en praktikant (jag hade i princip kunnat jobba gratis bara för att få erfarenheten!). Arbetsförmedlingen hjälper ju inte till med det förrän efter man varit arbetssökande ett visst antal dagar.
 
Sv: Jobbsökande

Har du någon erfarenhet? Vilken nivå söker du jobb på?
jag hade försökt få in en fot på en byrå, lära dig det praktiska och kunna studsa vidare sen.
 
Sv: Jobbsökande

Nope jag har ingen erfarenhet och det är där problemet sitter verkar inte få komma in någonstans utan det :(

Jag söker ganska brett nu, både jobb som kräver högskoleexamen och sedan ekonomiassistent och sådana jobb där det räcker med gymnasieexamen (för att börja någonstans iaf). Men det faller på min erfarenhet hela tiden. Funderar nu på om man kan läsa någon praktisk kurs i tex bokföring för att få lite mer kött på benen.
 
Sv: Jobbsökande

Jag hade jobb innan jag blev färdig, men jag läste till sjuksköterska vilket ju är ett bristyrke.
 
Sv: Jobbsökande

Tycker de söker hur mycket sommarjobbare som helst inom ekonomi nu, du kan inte söka något sådant? :)
 
Sv: Jobbsökande

Har också läst till civilekonom, tog examen våren 2013 och fick fast jobb en månad innan jag blev klar. Detta var dock tack vare att jag under studietiden jobbat extra på det företaget som receptionist och i slutet även som ekonomiassistent.

Mitt tips är i alla fall att söka dig till bemanningsföretag då det är en bra väg in och ger kontakter! Jag jobbade själv via bemanningsföretag när jag jobbade extra som receptionist, sen anställdes jag direkt av företaget som ekonom :)

Sen är förstås även ett tips att söka dig till mindre orter där det är svårt för företagen/kommunerna att få tag i utbildat folk och därmed är konkurrensen mindre.
 
Sv: Jobbsökande

Jag gick p-linjen för många år sedan (gick ut 95) och då växte verkligen inte jobb på träd inom området. Min "karriär" blev såhär:
6 mån vikariatsanställning på djursjukhus (reception och städ/tvätt)
1 månad vikariatsanställning på ISS; städjobb (napp på en "vild ansökan" där JAG tänkte mig något inom personalfrågor, men fick alltså jobb som lokalvårdare)
3 månaders praktik på en personalavdelning som ledde till
6 månaders vikariat på lönekontor (som jag också hade erfarenhet sedan innan studierna)
2 års projektanställning som handledare för arbetslösa inom åtgärd i en kommun
2 års anställning på bemanningsföretag (rekryterare och assistent "inne") - det jobbet innebar också flytt till Stockholm. När företaget började gå dåligt sa jag upp mig och sökte mig hemåt igen och fick
6 månaders anställning som handläggare på Försäkringskassan med ev möjlighet till tillsvidareanställning, men jag sökte ju annat och fick sedan
tillsvidareanställning på ett personalkontor i en kommun där jag fortfarande är kvar, snart 12 år senare (och bytte tjänst för ett år sedan till en chefstjänst).

Det jag vill säga är väl att:
Det kan ta tid och på vägen dit är all erfarenhet värd något! För mig tog det alltså ca 6 år innan jag fick ett jobb som "ren" personalare som var vad jag tänkte mig när jag pluggade.

Vad jobbar du med idag på ditt "gamla" jobb?
 
Sv: Jobbsökande

"Kan" man ringa runt och fråga om något företag vill ha en praktikant (jag hade i princip kunnat jobba gratis bara för att få erfarenheten!). Arbetsförmedlingen hjälper ju inte till med det förrän efter man varit arbetssökande ett visst antal dagar.

Ja, det kan man! Det är absolut svårt att få napp. Många organisationer har säkert många förfrågningar och för att en praktik ska vara meningsfull krävs ju att arbetsgivaren är beredd att ställa upp med sin tid; med handledning osv.

Men; frågan är fri! Ring direkt till ekonomiavdelningen tycker jag. Och se till att ha ett genomtänkt upplägg om vad du ska säga så att det låter som ett bra erbjudande. Vem vet; rätt vad det är är det någon som nappar; du kan ju råka ringa just i "rättan tid".
 
Sv: Jobbsökande

Tack så hemskt mycket för alla svar och idéer!
Har anmält mig till bemanningsföretagen och faktiskt blivit uppringd av ett idag! Men dom ville helst att man ska ha erfarenhet av något program för bokföring.

Hoppas iaf på att komma in via dom ändå.

Jag sökte på nätet och det finns ju en del kurser man kan gå i löpande bokföring och olika program typ visma. Jag har ju inte använt mig av dom.
Någon som kanske gått någon sådan kurs? Dom kostade litegrann så skulle gärna vilja veta om dom är värda att gå.

Ni som jobbar som ekonom, är programmen svåra att lära sig? Känns ju som att det ofta faller på det.
 
Sv: Jobbsökande

Tack så hemskt mycket för alla svar och idéer!
Har anmält mig till bemanningsföretagen och faktiskt blivit uppringd av ett idag! Men dom ville helst att man ska ha erfarenhet av något program för bokföring.

Hoppas iaf på att komma in via dom ändå.

Jag sökte på nätet och det finns ju en del kurser man kan gå i löpande bokföring och olika program typ visma. Jag har ju inte använt mig av dom.
Någon som kanske gått någon sådan kurs? Dom kostade litegrann så skulle gärna vilja veta om dom är värda att gå.

Ni som jobbar som ekonom, är programmen svåra att lära sig? Känns ju som att det ofta faller på det.

Jag kan inget om ditt yrke men om det ofta faller för att du har bristande erfarenhet av just bokföring så känns det ju verkligen som att du ska satsa på kurser!

Till ursprungsfrågan så tar jag examen i juni och har en tjänst som står och väntar på mig. I princip alla inom mitt yrke får jobb inom ett år. De som det dröjer "så länge" som ett år för är troligen sådana som är väldigt specifika kring område inom yrket eller stad. Jag var beredd att flytta/veckopendla under det första året för att få komma ut i arbetslivet direkt men det behövdes inte i slutändan :)
 
Sv: Jobbsökande

Jag är inriktad mot redovisning :)
Det beror ju lite på var du bor, men redovisningsbyråerna anställer ju massor av nuytexade varje år? Öhrlingpricewaterhousecooper och allt vad de heter. Det är ju säsong för det nu också, de brukar ha sina annonser ute på vårkanten.
 
Ni som jobbar som ekonom, är programmen svåra att lära sig? Känns ju som att det ofta faller på det.

Nej, programmen är inte svåra att lära sig. Det är löjligt om dom hänger upp sig på att du inte har jobbat med några specifika program, så länge man har datorvana så är det ju inga problem. Och det brukar ju ändå vara olika program på var och varannan arbetsplats, så att man alltid måste lära om litegrann.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 457
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 594
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 055
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 137
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp