jod och vatten

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare fjording90
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 262
F

fjording90

har flyttat våran lilla fjording. i den boxen hon fick i det nya stallet hade ingen salt sten. så hon stog utan lördag och söndag. men nu har hon en. hon har haften sen i måndags. men det är så att hon inte har slikat på den än. hon dricker bara ca 15l vatten men har tillgång på ca 35l. nu är dte så att hästarna inte har vatten ute:( vet inte varför ska fråga någon dag. men 15 litter är väll ganska lite för en häst som väger minst 450kg och 140cm hög och rids typ varje dag?

har köpt utfodrings rekomendationer för häst, från slu. där står det att hon kan få i sig 15mg men har en tolerans nivå på 75mg. varför kan man inte då ge hästar salt med jod? bara undrar.
tack och hej!

Sv: jod och vatten

de kan variera hur mycke hästarna dricker beroende på va dom fodras med. om dom har mycket vatten i fodret dricker dom inte liks mycket. va har ni för ts i grovfodret?

sen kan de va så också att om de är ett högt näringsvärde i grovfodret kanske hästen inte behöver så mycke salttillskott. det känner dom när dom behöver själva.

Är du orolig för att din häst inte får i sig salt kan du tillsätta lite i fodret. Det finns jodfritt salt att köpa.

Det går alldeles utmärkt att ge hästen vanligt salt med jod om den inte får en massa jod från någon annan källa(alger) eller man ger väldigt stora mängder salt. Stora delar av vårt land har låga naturliga jodhalter o det är därför man tillsätter jod till saltet.
PL

Du behöver nog inte oroa dig för att hon stod utan saltsten i två dagar. Om hon slickade på den i gamla stallet kommer hon helt säkert att slicka på den när hon blir sugen.
En häst som svettas en del kan man gott ge salt i fodret men annars behöver du inte ge salt för "säkerhets skull". Överskott leder till att hästen dricker mkt. Ett tecken på brist kan vara att hästen blir seg, liksom tappar orken.
Ang. vattnet kan det ta ett par dar innan hästen dricker som vanligt vid stallbyte, kan behöva vänja sig vid de nya vattnet. Men så länge hon har tillgång kan du vara lugn för att hon dricker tillräckligt.
Jag har fått lära mig att man ska ge salt utan jod. Minns inte varför. Någon annan?

det är det att hon bara har vatten iboxen jag oroar mej för. då hon minst borde dricka 40l. då hon äter hö. och inte får i sig vatten från matten.:crazy:

40 liter :eek: Mitt fullblod dricker kanske 20-25 liter per dygn så här års. Du behöver inte oroa dig.

bytte stall förrän en ca månad sen å i det förra stallet drack min prinsessa vääääldigt mkt men inte nu i detta stallet..å det går ingen nöd på henne!Det går upp å ner med det!Å ibland kan de också vilja att saltstenen ska bli lite "gammal" så e min häst..hon går inte heller på den det första hon gör..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka