Jodopax använder man till att desifisera sår och liknande.
Man MÅSTE späda ut det innan användning.
Det står på flaskan hur mycket vatten och så vidare.
 
Desinfektera. Jodopax använder jag bara på infekterade sår. Rena sår tvättar jag bara med koksaltlösning eller min suveräna sårgelé.
 
Vid sårrengöring använder jag annat, enda gången jag använder jodopax är om jag ska lägga jodopaxomslag för o förhindra ev lymfangit vid sårskador på benen. Min ena häst har lätt för att få det nämnligen...
 
Samma här! Då den ska spädas så himla mycket så räcker en flaska i 10 år (minst!!) och då hinner ju datumet gå ut på den.

Så, jag använder även jodopax när jag skurar golvet i stallet (varje höst alltså). Lämpligt att bli av med lite i samband med den årliga stallrengöringen...
 
Jag köper på apoteket, då vet jag att det är sterilt och rätt lösning. Finns i "engångspipetter" fast rätt stora. Jag har ingen möjlighet att koka något i stallet, och gör jag något hemma så glömmer jag det bara. Dessutom är det ju färskvara, så man får koka nytt varje dag, lite besvärligt. Då är det värt att köpa på apoteket tycker jag.
 
Jag kanske är konstig men jag gör ingenting med såren om de ser rena och torra ut. :o Är det fel :confused:

Jag har nog aldrig haft problem med infekterade sår, vad jag kommer ihåg, fast i somras blev min pålle attackerad av en islandsvalack, som vaktade "sina" ston. Min häst blev ganska illa tilltygad, fast det var mest skrapsår från tänder. Jag gjorde ingenting med såren och de läkte jättefint.

Men jag kanske har haft jättetur. :crazy:

Jag tror att man kan försämra läkningen om man är där och tvättar för mycket, dvs gnider såren med desinfekterande lösningar flera gånger om dagen.

mvh Jessica
 
Har hört att man ska undvika Jodopax-han som sa det till mig e jätteduktig-självklart måste det späs ut ORDENTLIGT!!! Jag undviker att använda det å tar istället koksaltlösning,tycker det funkar jättebra!!! =)
 
Va bra, då är jag inte ensam. :smirk:

Jag kan säga att i mitt stall, där det står 10 hästar, så har jag minst problem med mina sår. De övriga (ofta ponny-ungdomar och ponny-mammor) är så hemskt oroliga och tvättar och smörjer hela tiden tycker jag.

mvh Jessica
 
Sommaren -98 fick min häst en spark på underarmens utsida, det blev ett litet "öga" av såret. Det var varmt och jag ville skydda för flugor och sånt, och pillade med det där såret så det var inte klokt. Men det läkte ju aldrig! Det visade sig att såret blivit "läktrött" pga att jag pillade bort det som nybildades hela tiden...
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle låna en gasbinda av hästen för eget bruk och öppnade då en lätt dammig förbandslåda. I och för sig bra att den inte har varit...
Svar
13
· Visningar
1 229
Senast: Ajda
·
Hästvård Min lilla pålle kom in med det här såret ikväll. Sitter högt upp på insidan av bakbenet, och hon var inte jättepigg på att låta oss...
Svar
17
· Visningar
1 145
Senast: Myzan87
·
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
386
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag hittade en oöppnad flaska jodopax med utgångsdatum 2017. Går det att använda den eller är den dålig? Jag är strikt emot att slänga i...
Svar
4
· Visningar
733
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp