Jodopaxets vara eller icke vara??

Sv: Jodopaxets vara eller icke vara??

Jodopax skall endast användas på kraftigt infekterade sår. då kan de användas som du säger, som tex ett omslag, för att "dra ut" infektionen.
i övrigt så ska man vara försiktig med att använda då det bränner sönder sårkanter och vävnader och därmed hindrar läkeprocessen.

koksaltlösning samt alsolsprit rekommenderas av de flesta veterinärer när det gäller allmän sårtvätt där man vill desificera effektivt men utan att skada läknings processen..

Det har jag också fått lära mig av vet.

Ja jag kommer inte ändra min användning av Jodopax. Min erfarenhet är precis som din. (och talar sitt tydliga språk)

*kl*
vad menar man med jodopaxomslag ?:p

detta funkade på mitt känsliga fullblod:) som gick stora sårskador (skrubbsår) på bakbenen upp till hasen.
Tvättade med mild tvål och vatten sen på men stomahesin, finns på apoteket är till för stomier på människor. det är ett pulver som hjäöper till att läka sår.. HELT SUPER. på 1 dag var såret torrt och fint på 3 nästan läkt.

några bilder på hur såren såg ut från början.
http://Realitybites.pixbox.se
2 månader och det syns inte längre:)

åh, fy vad otäckt det såg ut! tur att det gick så pass bra att hästen är bra nu.

det är ett våt/varmt omslag. först lägger man tex. bomull blött med utspädd jodopax och sedan bandage. låter det sitta i ca. 12 timmar, vädrar en stund och lägger om vid behov. suveränt att använda för att få tex.svullnader att sjuka och gå bort.

ja det var jätte otrevligt, blödde en del och inte på tal om hur svullen han blev.
men stomahesinet funkar.¨
han har inte äns fått vitt hår där.. trodde inte att han skulle få något hår alls.:smirk: men

det är ett våt/varmt omslag. först lägger man tex. bomull blött med utspädd jodopax och sedan bandage. låter det sitta i ca. 12 timmar, vädrar en stund och lägger om vid behov. suveränt att använda för att få tex.svullnader att sjuka och gå bort.

Nej ett jodopaxomslag ska inte förväxlas med ett våtvarmt omslag. Det är två skilda saker.

Visa gärna en källa på att jodopax i rätt spädning är cancerframkallande.
PL

Hmm det var en annan veterinär som sa det till mig. Men jag tror som allting annat att så länge man inte använder en sak regelbundet så är det säkert inte farligt.

Fast där har det ju knappt gått hål på skinnet en gång. Mer att det har "brännt"

Jag använder inte jodopax till småsår och sådant just pga. det dödar alla bakterierna även dom som hjälper till.
Använder klorhexidin som oxå är bakteriedödande men är snällar och dödar bara dom elaka bakterierna. Funkar bra på min häst iaf, har fått bort mugg med enbart klorhexidin oxå. :)

så märkligt att tom. våra veterinärer säger "våt/värmande" omslag om jodopax omslag då. har mig veterligen kallats så i över 30 år :angel:

det ska hållas blött och det blir varm.

Hmm det var en annan veterinär som sa det till mig. Men jag tror som allting annat att så länge man inte använder en sak regelbundet så är det säkert inte farligt.
Anledningen till att jag skrev "i rätt spädning" är att konc jodopax är väldigt kraftigt oxiderande o kan säaker vara cancerframkallande av den anledningen.
PL

Anledningen till att jag skrev "i rätt spädning" är att konc jodopax är väldigt kraftigt oxiderande o kan säaker vara cancerframkallande av den anledningen.
PL

Väteperoxid är också oxiderande när det är koncentrerat men kanske inte lika kraftigt ox som jodopax? Jag antar att det inte är farligt att använda när det är utspätt till 3%? Jag vet att en del använder det till att tvätta sår. Är det ngt man kan göra flera dagar i rad?

Nej ett jodopaxomslag ska inte förväxlas med ett våtvarmt omslag. Det är två skilda saker.

Herregud vad du är ENVIS. :D

det är precis som ett våtvärmande omslag. blir samma effekt i stort sett - lägg sen till desificeringsfaktorn.

Jag tror jag har tappat bort mej lite :S Är jag dum i huvudet eller menar ni silver tejp som pappor avndvänder mycket?! Vanlig silvrig tejp? :O

Liknande trådar

Hästvård För 2 veckor sen exploderade Chilis lilla, lilla muggkrusta som hon har haft i över 3 månader och täckte plötsligt hela karleden... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 685
Senast: Madicken
·
Hästvård jag vet att det används ganska flitigt hos många hästägare, men hur bra är det egentligen? Jag kikade igenom lite små egna "arbeten" jag...
Svar
5
· Visningar
3 857
Senast: Congeria
·
Hästvård jag har en undran ... jag har hört att Jodopax inte är bra för sårtvätt? ( eller vad det var?) men varför är det inte bra? när är det...
Svar
15
· Visningar
4 246
Senast: mirona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka