Jodopaxomslag.. AKUT!

Elma_vip

Trådstartare
Jag ska lägga ett jodopaxomslag på hästens svullna ben, så attd et inte svullnar upp så mkt under natten. Men hur mkt ska jodopaxen spädas ut? & är det någon som har bild på ett jodopax omslag? Svara snabbt, måste till stallet inom en timme då det är enda tiden jag kan få skjuts..

//Diana

Sv: Jodopaxomslag.. AKUT!

Jag brukar bara ha en kork till 1 liter vatten unbgefär. Sen sprutar jag på jodopaxen på ett långt bomullsstycke och lindar runt och sen en fleecelinda. När han hade lymfangit så hällde jag i lite innanför lindan också.

Varför är det svullet?

Jag brukar bara ha en kork till 1 liter vatten unbgefär. Sen sprutar jag på jodopaxen på ett långt bomullsstycke och lindar runt och sen en fleecelinda. När han hade lymfangit så hällde jag i lite innanför lindan också.

Varför är det svullet?

Hon har vart iväg på betäckning och kom hem med ett svullet bakben, troligtvis av någon spark. Det är ganska svullet så jag fick råd från personer här på buke att lägga ett jodopaxomslag under natten så att inte benet skulle svullna upp så mkt. Kan man göra så att man blandar 1liter vatten med (som du sa) en kork jodopax, sen doppar man bomullen där i så attd en bli ganska blöt, eller fuktig sen tar man en pad/handduk runt & sist en fleece linda?
Här finns bilder på benet:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=768581

Trygga_rut: Tack så mkt

//Diana

Kom på en sak till: Hur hårt ska man linda fleece lindan på ett ungefär?

//Diana

Okej. Ja om hon har fått en rispa på benet eller ett litet sår (inte öppet) så kan det vara bra att lägga omslag. Ja du kan doppa den och lägga padd runt sen linda fleecelindan så den sitter fast iaf, inte för hårt men så pass att den inte ramlar av och så pass att inte allt strö i boxen är innanför bandaget imorgon.

Häll i jodopax i flaskan eller vad du använder först så det blandar upp sig ordentligt!

Hoppas hon inte är skadad inuti kroppen på någon sena/ligament osv!

Senast ändrad:

Okej. Ja om hon har fått en rispa på benet eller ett litet sår (inte öppet) så kan det vara bra att lägga omslag. Ja du kan doppa den och lägga padd runt sen linda fleecelindan så den sitter fast iaf, inte för hårt men så pass att den inte ramlar av och så pass att inte allt strö i boxen är innanför bandaget imorgon.

Häll i jodopax i flaskan eller vad du använder först så det blandar upp sig ordentligt!

Okej, tack så jätte mkt. :D

//Diana

Hej. min fjorvalack är halt båda bak, och är jätte svullen i höger inte alls i vänster. Har blivit tipsad om att lägga ett jodopaxomslag. Men mina funderingar är, om jag har jodopax i geleform, måste jag spä ut det med vatten då? och måste jag lägga omslag på båda bakbenen, även fast det bara är det högra som behövs?
Uppskattar svar
Tack/ Linnea

Har du fått tips av veterinären? Har du varit hos veterinären?

Ge dig inte på behandlingar utan att veta vad som är problemet, det kan förvärra enormt. Är hästen halt ska den först och främst in på hältutredning och där får du instruktioner av veterinären vad som ska göras.

Nej har inte pratat med vet ännu eftersom det bara har gått ett par dagar än så länge. En i stallet tippsade mig om jodopaxomslag, men då kanske det inte är en sån bra ide.
Tack så mycket

Jag hade liknande problem på min hingst som var mycket svullen över hasleden men bara något halt. Distriktsveterinären ordinerade pencillin och antiinflammatoriskt. Efter 5 dagar - då pencillinet inte gjort någon förändring blev det röntgen på ATGkliniken och direkttransport till Regiondjursjukhuset för operation. De fick operera bort lösa benbitar som funnits sedan födseln. Idag har jag tagit stygnen, men svullnaden och värmen vill inte gå ner.

Åk till kllinik direkt! Det är mitt råd, eftersom kostnaden är ungefär densamma som att ta ut distriktsveterinär. Jag ångrar så att han fick lida i onödan.

Min häst har aldrig varit halt tills iår och han är 16. för några månader sedan var det överbelastning han hade, och han haltade knappt. Men nu är det ju värre. han blev halt efter bråk i hagen. Så vet inte riktigt vad som gör att han har så ont. Mina föräldrar är bortresta och kommer tillbaka om 2 veckor så innan dess kan jag inte åka iväg någonstans.
Jag förstår verkligen dig, om jag kunnat hade jag åkt när det hände, men var ensam hemma då också.

Min lille ettåring gick med storebrorsan och 3 andra killar i en mycket kuperad hage, så min förhoppning var en rejäl stukning eller spark, men tyvärr var det värre än så.
Hoppas din 16-åring snart blir bättre.

Kl

Med tanke på att tråden är över 3 år gammal hoppas jag verkligen att hästen är frisk nu.

han blev halt efter bråk i hagen. Så vet inte riktigt vad som gör att han har så ont. Mina föräldrar är bortresta och kommer tillbaka om 2 veckor så innan dess kan jag inte åka iväg någonstans.
Jag förstår verkligen dig, om jag kunnat hade jag åkt när det hände, men var ensam hemma då också.
Har du ingen granne/kompis/släkting som kan köra? Hästen kan ju inte stå och ha ont i två veckor till bara för att du inte kan ordna skjuts! Vad gör du om det händer något allvarligare?

Sorry det är jag som är snurrig i bollen!!! vet inte riktigt hur jag har kollat på datumen men fel har jag ju läst iaf... nu ser jag att det inte är alls längesen!!:o:o:eek:

Hoppas att hon har kommit iväg till klinik iaf eller att vet har varit där för det lät inte speciellt bra...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 246
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 370
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 191
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka