jag menar jag är ny på westernridning och är inte riktigt säker på vad jogg egentligen är.
 
Såvitt jag vet är jogg en väldigt långsam form av trav som, när den utförs rätt, är väldigt bekväm att sitta i.
Nu har min pålle en massa egna varianter för sig, bl.a. tölt (fast han är halvblod), men syrrans Connemara joggar snällt och det är en väldigt långsam,behaglig trav med låga benlyft, energibesparande och muskelbyggande. Det är i alla fall min uppfattning om jog.
/TIGERHEART
 
Joggen är en mjuk, framåtgripande tvåtakts rörelse med de diagonala benparen.
Den skall vara rak, balanserad med en rakriktad framåtgripande rörelse av benen.
"The jog is a smooth, ground-covering two-beat diagonalgait. The horse works from one pair of diagonals to the other pair. The jog should be square, balanced and with straight forward movement of the feet" AQHA regelbok 2003 sid 140.

"Jog (långsam trav) är en mjuk, vägvinnande, tvåtaktig gångart där hästen arbetar växelvis me de diagonala benparen. Jogen skall vara ren, balanserad och med framåtgripande rörelser".WRAS regelbok 2003/2004 sid 8

Ja, som jag har sagt tidigare, regelböckerna är inte bara till för den som vill tävla, utan för alla nyfikna på westernridning :angel:

Köp dig en regelbok och förkovra dig :idea:
Lycka till med joggen, och kom ihåg, den sitter inte i dina händer :idea:

Monke :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 327
Senast: Sofie.S
·
Fritid Min syster ska springa midnattsloppet imorgon. Vet någon vilket är det bästa stället att stå och vilka tider man ska hålla sig till...
Svar
3
· Visningar
363
Senast: Petronilla
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 559
Senast: Kraxa
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har under 2 veckor försökt göra en könsbestämning på mina två kattungar. Dock har jag inte lyckats trots att jag kollat på...
Svar
3
· Visningar
820
Senast: Joel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp