John Whitaker Training Aid System

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare C_V_B
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 111
C

C_V_B

trainingaidlg.jpg

Såg detta på mässan och tycker att det verkar käckt :idea:
Nån som vet hur det funkar eller har några erfarenheter av den?

Såhär står det om den på hemsidan:

The John Whitaker Training Aid System helps to develop neck and back muscles. The system helps the horse to stretch its back and neck making it easier when under the saddle.

Sv: John Whitaker Training Aid System

Men på den länken står det ju om Pessoa selen?
Är det i princip samma system?

Börjes har något liknande i sin katalog.

Inget jag skulle vilja använda anyway.

C_V_B skrev:
Men på den länken står det ju om Pessoa selen?
Är det i princip samma system?

Tänkte samma sak som du... måste ju vara samma!
Hur som helst så tycker jag att båda verkar obekväma...

Verkar vara precis samma som Pessoa selen. Sök håar på buke så fattar du varför den inte är bra, finns massa trådar om det.. Varje gång hästen rör bakbenen så får den ett ryck i munnen. Jättebra. :crazy:

Liknar pessoaselen en hel del. Förmodligen samma resultat iaf :D

Du kan ju lika gärna tömköra då med ena tömmen bak runt rumpan, känns som samma princip? Varför då köpa ännu mer dyra grejer :angel:

Okej men det låter ju inte bra :crazy: Attans, jag som tyckte att den såg så käck ut.

Men den är ju för att hästen ska typ jobba med benen under sig och man får ju spänna så den inte är så kort att den drar hästen i munnen när den tar vanlig längd på stegen...

Pessoasele
pessoateugel.jpg

Dock tycker jag att dom skiljer sig lite, "JWselen" har ju mer remmer samt en som går mellan frambenen m.m.

Kanske JWselen inte är så dum ändå? Känner ingen som har en sån så jag kan ju inte direkt kolla om den verkligen rycker hästen i munnen eller inte:cool:

Jag tror jag har sett en sån en gång och jag har för mig att det är EN rem som går från gjorden mellan frambenen, upp till en ring vid bettet och sen bak mot remmarna där bak. När hästen slappnar av och jobbar rätt så dras den inte i munnen...

Nästan alla dressyrryttare jag vet har en sån(även proffs), den är jätte bra men har sina nackdelar om den inte används rätt...

Men. Det är faktiskt som så att om hästen väljer att inte gå rätt så får den ryck i munnen. Så alternativet för hästen är ju att antingen gå rätt eller att knäppa av och bara böja in huvudet. Så att den slipper det obehagliga rycket i munnen.

Och, om jag ska vara ärlig så tror jag inte så många hästar verkligen förstår att det man vill är att de ska samla sig och ta kortare steg, mer uppåt, med bakbenen i stället för att bara knäppa av.

Ja och många dressyr-proffs rollar sina hästar också. :smirk:

Är faktisk riktigt besviken på att whitaker har kommit med en sådan manick, jag har hittils tyckt att dom har varit bland dom ganska få hoppryttarna som rider riktigt prydligt och fint. :crazy:

Det beror på hur man spänner Pessoaselen går att spänna mellan frambenen med har jag för mig.

C_V_B skrev:
Okej men det låter ju inte bra :crazy: Attans, jag som tyckte att den såg så käck ut.

Jag tycker inte att du skall dra slutsatser innan du provat den, den kan vara riktigt bra om man använder den rätt. Finns det ingen du kan låna av?

Nej, men jag tänkte inte använda den så ofta utan mest variera ridningen med lite arbete från marken eller vad det heter... :p

Liknande trådar

Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 356
Senast: HannaZ
·
Träning Satt och funderade på det här med belastning, framför allt för unga hästar. Det verkar finnas 1000 olika ideer och tankar om vad som är...
Svar
8
· Visningar
1 919
Senast: flashlight
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
2 033
Senast: fio
·
Hästvård Är det någon här som har behandlat sin häst med Irap eller som har någon erfarenhet av det? Isf hur gick det? Vad hade den för skada...
Svar
1
· Visningar
938
Senast: Pysslan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka