Jordätande häst

Sv: Jordätande häst

Nu får mina inte äta ngt under ridtur.....:devil:

Men visst har de sina favvisställen som de slickar eller tar sig en tugga av.

En sak bara- förra sommaren när mina var så sjuka åt de hejdlöst o även staketstolp:eek:

Kanske HH. PL, Tant Ester eller Lickety kan hjälpa oss:banana:

Det har ju sina fördelar att bli pensionär :angel: - man kan t.ex. ta sig friheter när man är ute på ridtur...

Jag puttar upp den här tråden igen, så kanske någon mer insatt kan lägga till något om anledningen till att hästar äter jord - om det finns något att tillägga.

Att döma av svaren verkar det troligt att vissa hästar äter (viss sorts) jord för att det helt enkelt är gott. Kloka djur!

någon som vet hur loppfröna ska ges. HUr mycket, ska de svällas upp i varmt vatten?

Mina sötnosar dricker gärna ur gyttjepölar och man är ju glad över all vätska de får i sig under långa rundor....äter lera har jag också varit med om på vissa speciella ställen.
FPL

Loppfrön ska inte svälla, men fuktas precis innan de ges så det klistriga bildas i magen på hästen. Om man ger olja ska man inte ge det i samma giva för det förstör klistret.

Jag tror att man ger samma giva oberoende av storlek på hästen om man ger det profylaktiskt (i förebyggande syfte). Måttet i förpackningen är ca 1 dl och ges 1 g/dag. Man får inte ge mer än 30 dagar i följd. Vi har valt att ge fre-sö den tid på året det behövs eftersom det är lättare att komma ihåg än att ge en vecka per månad eller så.

Liknande trådar

Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 295
Senast: Kaki
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka